Deklaration...

Skall betala tillbaka ~ 9000:- :mad: :död :tummenner :censored :pangihuve
Suger fett nu när man typ blev studerande för typ 3 månader sen!!!

Att bankerna har en prismodell och en räntedifferens som leder till att de nu gör rekordvinster ursäktar inte staten. Jag tror inte någon här har jublat över bankernas räntor heller...

Apropå husägande: I Sverige betalar man sitt hus tre gånger; en gång när man köper det, en gång till banken och till sist en gång till staten... :gnissla

Flyer skrev:
Jag hatar att behöva förstöra det roliga, men - ni får inte tillbaka på skatten. Ni har betalt för mycket skatt i förskott (lånat ut pengar till staten), och ni får tillbaka det utlånade beloppet + en låg ersättning i form av ränta för det. :mattias
Räntan täcker dock inte inflationen, så ni gör en förlust där. :arsele
Minskar skatten gör man genom att gå ur statskyrkan och/eller bosätta/skriva sig i lågskattekommuner.

Jo, men det känns ändå helt ok att få en klumpsumma tebax, än att man under året skulle tjäna några hundringar varje månad som kanske gick till kaffebröd eller annat skit....

Flyer: I vilket land lever du där du har så svinghög inflation?

Och hur lång tid tar du på dig för att betala huset den tredje gången till staten?+ För mig borde det röra sig om en hundra år....

Chrille skrev:
Flyer: I vilket land lever du där du har så svinghög inflation?

Och hur lång tid tar du på dig för att betala huset den tredje gången till staten?+ För mig borde det röra sig om en hundra år....

Okej då, jag överdriver lite... :hihi

Men om du räknar så här:
Du lånar 1 000 000 av banken för att köpa ett hus, amorterar bottenlånet på 40 år (rak amortering), och betalar 5% ränta:summa ränteutbetalning efter 40 år=1 025 000.
Ingen rolig kalkyl...

Last edited:
Matthew skrev:
Tjoohooo...såg precis att jag får 7518:- spänn tebax :D .
:fyllisar säger jag bara, å då har jag ändå inte gjort avdrag för mina resor till å från jobbet, ytterliggare 2706:- rätt ner fickan...

Ibland är världen bra rättvis :banana

Hur har det gått för er ??

Du vet väl att resavdragen bara sänker din beskattningsbara innkomst?? Du får inte tilbaka allt minus dom sju tusen du får stå för själv..... Jag har 19200 kr i reseavdrag 2004, det ger mig ungefär tre tusen mera tilbaka.

Tips: Deklarera på nätet med bank Id, då får du se på en gång exact hur din slutliga skatt faller ut. Så jag upptäckte att man inte får reseavdrag så som jag trodde innan.. :mad: :mad: :mad: :huvet

DOm ska inte tro att dom får låna pengar av mig inte :7peta

Men det var ju positivt, glömde jag berätta det?
Jag hade räknat oredntligt fel så man kan säga att jag fick tillbaka en hel del :banana

Så där ja - nu har vi färska siffror! Deklarerade igår och kom fram till att jag betalade 37,65% av min inkomst i skatt. Av de lönekostnader min arbetgivare har haft, står skatter och avgifter för 52,92%.

Tror jag åker och köper sprit och bensin för det som blev över - jag tar mitt ansvar för statens finanser!

Back