Dekalfilm istället för lack?

Chaval

Ny medlem
Gick med
6 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM SXF450 SM
Hej hej.

Någon som har testat att klistra dekalfilm på stora ytor istället för att lacka om?

Vet att det inte är en dyr affär att testa sig fram men det vore kul om någon annan har kastat sig på sånt här och kan delge lite tips?

Sugen på nya färger men vill helst inte lacka om hojen (Ekonomi).
Går det att klistra dekal på stora ojämna ytor med hjälp av en varmluftspistol? utan att det blir massa "klistra på, av, på" tills det blir rätt.


Lägger ett par bilder: Preliminärt motiv samt hur det ser ut just nu.

PS kunniga är välkomna att leka lite bilderna :Bugar
 

Bifogat

  • YamahaYZFR61999-2.jpg
    YamahaYZFR61999-2.jpg
    100.7 KB · Visningar: 126
  • YamahaYZFR619992.JPG
    YamahaYZFR619992.JPG
    92.4 KB · Visningar: 112
Last edited:
Kan bli lite klurigt om du inte är duktig på det. Vi la en rätt stor dekor på våra racehojar till i år och trots att vi var så nogranna vi kunde och använde pistol osv så blev väll resultatet rätt mediokert. Men visst, på tio meters håll så syns det inte, men kommer man nära och tittar så är det en del småskavanker. Fördelen med dekaler är ju att de går att riva bort om man är missnöjd. :)
 
Har hållit lite på med dekor tejp och jag tror inte du får til et bra resultat, det ar for många veck på din R1.....
 
Jag har stripat [strajpat] en del bilar och jag håller med Arctic#1 och DreeTman. Låt proffs göra ett sådant jobb.
 
Kan ju annars bara byta ut vissa delar som jag gjorde på min gammelblade!

Från rosa till grafit!
fireblade.jpg
 
Kolla vad dom firmorna som sätter dekaler på taxi-bilar tar.
Alla taxi 020 (i stockholm) är helstripade. Dom ser ut att vara gul-lackerade men kan vara vilken färg som helst under och dom har tillockmed stipat handtagen på bilarna och där har du en hel del väck.
 
Jo...har själv satt dit svart dekal på mittkåporna, nu är de röd/svarta
(Har ingen bild på hojen nu) och det funkade kanon!

Ska kolla runt vad dessa firmor tar...annars blir det fortsatt småstripes...

Dock så skulle jag helst vilja göra det själv...småkul med projekt :tummenupp
 
Chaval skrev:
2095909 Jo...har själv satt dit svart dekal på mittkåporna, nu är de röd/svarta
(Har ingen bild på hojen nu) och det funkade kanon!

Ska kolla runt vad dessa firmor tar...annars blir det fortsatt småstripes...

Dock så skulle jag helst vilja göra det själv...småkul med projekt :tummenupp

jag har tänkt lägga en vit bas på min hoj, sen stripa upp med lite olika röda å blåa dekaler, får se hur det blir. det blir inte så mkt i böjar och andra små tajta grejer, det är ju dock inte någonstanns det är jämnt på kåporna så vi får se hur det blir, det borde funka :tummenupp
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top