Defa mc-larm

Krisss

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
SV1000S
Eftersom jag glömt parkeringsljuset på över natten startade inte hojen. Har nu laddat batteriet (plockat ur och satt på laddning) och när jag nu satt tillbaka det så vägrar larmet att ge ifrån sig ett ljud, går inte att larma av och startspärren ligger aktiv (blinkar F1 i disp )... larmet är inkopplat med egen tråd till batteriet ( + ) och en lödad tråd på ( - ) kopplat precis som när jag tog ur batt. Varför startar den inte!!! eller varför går inte larmet igång?? Har försökt hitta centralenheten på larmet som enligt monteringsanvisningarna ska sitta under sadeln, men där sitter den inte den inte... Kan larmets backupbatteri ha laddats ur... eller vad är det frågan om? någon som har ett tips eller varit med om liknande :confused: ? defa mc-larm, sv1000s -04.
/K

Har du stängt av larmets högtalare med nyckeln måntrå? Det förklarar att det inte ljuder men startspärren borde inte kopplats in.

Om du inte har gjort det skulle larmet ha larmat när du kopplade ur huvudbatteriet om det inte är nåt fel med backupp-batteriet.

Är det en fackman som har monterat det?

FI lampan på honda har med insprutningen att göra men det kanske inte är samma på suzuki..??

nej, såg att man skulle stänga av sirenen med nyckel först när jag började felsöka... så sirenen var i läge "på" när jag kopplade ur batteriet och har varit det hela tiden när batteriet varit ur. Ja fackman har monterat, företaget som sålde MC:n.

F1 lampan blinkar, och "surret" som hörs när man slår på tändningen uteblir... så det kan ju ha med insprutningen att göra... Lägger energin på att hitta den där centralenheten till larmet till att börja med tror jag... Fler tips mottages gladeligen.
Tack för svaren.

nej, såg att man skulle stänga av sirenen med nyckel först när jag började felsöka... så sirenen var i läge "på" när jag kopplade ur batteriet och har varit det hela tiden när batteriet varit ur. Ja fackman har monterat, företaget som sålde MC:n.

Då har du nåt fel på larmet redan där. Bryts strömen ska larmet gå! Sirenen trasig? Backupbatteriet trasigt?

Prova slå av sirenen och slå på igen efter ca 30s

Du har väl inte råkat slå om dödarknappen i fyllan och villan?

Har hittat centralenheten till larmet. Enl. instr.anv för larmet ska man kunna "panik"avstänga larmet genom att lägga nödavstängningskortet mot C-enheten, men det händer inget när man lägger emot kortet.... nåt fel på larmets backupbatteri är nuvarande teori... Har kollat dödarknappen som är som den ska, alla säkringar hela... verkar skumt detta...

Har hittat centralenheten till larmet. Enl. instr.anv för larmet ska man kunna "panik"avstänga larmet genom att lägga nödavstängningskortet mot C-enheten, men det händer inget när man lägger emot kortet.... nåt fel på larmets backupbatteri är nuvarande teori... Har kollat dödarknappen som är som den ska, alla säkringar hela... verkar skumt detta...

Plocka isär centralenheten o mät upp backupbatteriet.
Annars får du prova med att kopla bort larmet o se om du kan starta hojen först utan larmet. något e ju fel men var felet finns e svårt, inte tycka om el fel :huvet

Om man bryggkopplar IMOB1 IN med IMOB1 OUT samt (om inkopplad) IMOB2 IN med IMOB2 OUT så bör hojen starta igen.

Verkar som startspärren är kopplad antingen på matningen till styrbox eller matning till soppapump (eller båda.) Hur som, om man bryggar enligt ovan (vid larmet) så har du frånkopplat sprärren.

jag blev galen på skiten. inget funkade. felsökte allt! nåt fel som jag inte lyckats lösa så det fick bli lastbil och in på verkstaden. tack för all respons.
/K

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...