Decibelkrav på bandagar

Varför ni har så olika uppfattning ang ljudnivån beror nog på att ni mäter lite olika. Om jag håller min ljudmätare vid munnen och uttalar ordet "Hamster" i vanlig samtalston så bottnar mätarn på 125dB. Så det kan mao bero på hur nära och i vilken vinkel ni mäter. Nu har jag inte mätt men jag föreställer mig att det är mycket stor skillnad på att mäta 30cm bakom och 100cm bakom.

Jag läste om detta på wikipedia faktiskt, dubbelt avstånd innebär en sänkning med 6db, 0,5m-1m innebär en sänkning på 6db. Vid vanliga db mätningar används ett avstånd på 1m tydligen enligt wiki. Dock undrar jag hur det fungerar med längre avstånd...100m till 200 osv :va
 
@JTPK = kör original på knudan, för allas skull. Men enligt EG direktiv får originalsystem ej väsnas mer än 84 db förbi passerade årsmodell 03-09. Mc 99-02 är det 92 db.

Detta gäller för typgodkännande!

Om någon väsnas för mycket på knutstorp ( som har egna db mätare uppsatt runt banan) stoppar banägaren all körning till problemet är löst. Vill du eller någon annan ha 100 arga betalande banåkare inte skall kunna fortsätta sin körning p.g.a dig? Det är inte så enkelt att alltid hitta den skyldiga - detta kan dra ut på tiden, och många pass går till intet.

Har du inget original köp ett begagnat för ett par hundringar till R1 98-03

R1 98-03 ligger original på ca 90dB!

Gäller EG direktiv (92db) vid förbipasserande. Vet ej för R1 men GSXR1000 är det vid 6250 rpm.
 
Last edited:
Jag läste om detta på wikipedia faktiskt, dubbelt avstånd innebär en sänkning med 6db, 0,5m-1m innebär en sänkning på 6db. Vid vanliga db mätningar används ett avstånd på 1m tydligen enligt wiki. Dock undrar jag hur det fungerar med längre avstånd...100m till 200 osv :va


Samma princip vid fördubbling, oavsett avstånd!

Tilläggas ska också att två lika ljudkällor ger en ökning med med tre db. Ökningen av två källor är försumbar om den ena låter mer än 10 db mer än den andra.
 
Saxat ur ssemse bloggen:
"På Knutstorp är det så illa att dom har satt upp mätutrustning och om vi väsnas över gränsen lyser en lampa och då kommer dom att stänga körningen tills dess att vi åtgärdat problemet.
Vill DU vara den som är orsaken till att 100 personer som betalat mellan 1.000 - 1.300 spänn för att få köra står stilla i depån p.g.a. buller?"

Varför chansa? Är ljudet halva upplevelsen borde du kunna köra snabbare istället...:tungan
 
@JTPK = kör original på knudan, för allas skull. Men enligt EG direktiv får originalsystem ej väsnas mer än 84 db förbi passerade årsmodell 03-09. Mc 99-02 är det 92 db.

Detta gäller för typgodkännande!

Om någon väsnas för mycket på knutstorp ( som har egna db mätare uppsatt runt banan) stoppar banägaren all körning till problemet är löst. Vill du eller någon annan ha 100 arga betalande banåkare inte skall kunna fortsätta sin körning p.g.a dig? Det är inte så enkelt att alltid hitta den skyldiga - detta kan dra ut på tiden, och många pass går till intet.

Har du inget original köp ett begagnat för ett par hundringar till R1 98-03



Gäller EG direktiv (92db) vid förbipasserande. Vet ej för R1 men GSXR1000 är det vid 6250 rpm.

Det jag oroar mig för inför sommaren bankörningar är krasha på orginaldämparen = dyrt (kör mille). Ska försöka ordna en ordentlig DB killer till mitt slip-on.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top