Decibel vi besiktning

Rocks

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
fzr 1000
tänkte höra vad som gäller för att greja besiktning ljudmässigt. Tidigare när jag hade en gammal hink med orginalrör=inga problem, men när jag varit där har jag aldrig sett att de kollat nivån. En gång sa de bara att hojen innan mig lät som fan men inget mer. Nu har jag en FZR 1000 med vance Hines helsystem. I annonsen stod det att det inte var några problem och det har jag även sett i andra annonser när hojar haft detta system. Det låter ganska högt Frågan är: Vilken nivå gäller? Vid vilket rpm mäter de? Måste jag byta eller kan en chansning gå hem? nån som har samma rör och kan dela med sig? Ska besiktiga på Fredag och jag hinner kanske inte sätta dit orginal

Rocks skrev:
tänkte höra vad som gäller för att greja besiktning ljudmässigt. Tidigare när jag hade en gammal hink med orginalrör=inga problem, men när jag varit där har jag aldrig sett att de kollat nivån. En gång sa de bara att hojen innan mig lät som fan men inget mer. Nu har jag en FZR 1000 med vance Hines helsystem. I annonsen stod det att det inte var några problem och det har jag även sett i andra annonser när hojar haft detta system. Det låter ganska högt Frågan är: Vilken nivå gäller? Vid vilket rpm mäter de? Måste jag byta eller kan en chansning gå hem? nån som har samma rör och kan dela med sig? Ska besiktiga på Fredag och jag hinner kanske inte sätta dit orginal

Vad tar det att byta 20 min? Då behöver du inte chansa.

6000rpm.

jag har ett V&H slipon på min hoj. i bes.protocollet står det 100db å (103db) så 103db är gränsen, mäts en meter bakom hojen har jag för mig.

EDIT: hur mkt slits ett slipon? det var för två år sedan den besiktigades med dessa värden, hur går det idag??

Är det nån som har besiktigat med, och kanske kört bana med ett ART-slipon?
Vad tycker bullermätarna om dom?
Har funderingar på att köpa ett sånt nämligen. Hojen är en ZXR 750.

Har haft en gsxr 600 för 5 år sen med v&h supersport helsystem, nypackad dämpare gick genom medans nästa gång var den tom på ull och då var det bara att glömma!!!

Last edited:
Rocks skrev:
Vid vilket varvtal kollar de?

Det är beroende på vilken slaglängd du har i motorn.

Har du 55 mm slaglängd så blir det som Fluxir skrev 6000 rpm

Mer slag, lägre varvtal och tvärtom.

EDIT: lite sen :lol

Deadmetal skrev:
Det är beroende på vilken slaglängd du har i motorn.

Har du 55 mm slaglängd så blir det som Fluxir skrev 6000 rpm

Mer slag, lägre varvtal och tvärtom.

det var mer än vad jag visste... nu vet jag.. :tummenupp
så jag har 55mm slag på min FZR 600??. bra å veta.

Fluxir skrev:
det var mer än vad jag visste... nu vet jag.. :tummenupp
så jag har 55mm slag på min FZR 600??. bra å veta.

Nja, det ska besiktningsman veta genom sina böcker, du kan kolla det i dina och se om ni kommer fram till samma, alltid kul att påpeka om dom gör fel :D

Deadmetal skrev:
Nja, det ska besiktningsman veta genom sina böcker, du kan kolla det i dina och se om ni kommer fram till samma, alltid kul att påpeka om dom gör fel :D

54,8mm...

frågan jag har är hur mkt ett slipon slits? dengickigenom för två år sedan, kan man chansa å hopppas att det går eller är det kört?

Fluxir skrev:
inom en timme är det väl gratis??
jag hinner nog fixa det på en timme... om den inte går igenom så... :)

Ett bra knep är att göra ett + av plåt som man stoppar in längst bak vid besiktningen, om man sedan vrider plåten så att gaserna styrs runt i en virvel när dom lämmnar röret så har man ofta tappat ett par dB

Man måste förstås låsa konstruktionen på något sätt, så ett pyttehål längst bak på sliponet kan man få göra.

En annan variant är att rulla ihop ett finmaskigt nät till ett smalt rör och linda stålull runt om, på ett par ställen.

Nu har jag aldrig behövt göra det här på en hoj, bara i bilsportsammanhang, men + metoden har gett mig mellan 3-5 dB, dvs en rejäl minskning.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park