decibel och slipon

Ka11e

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM Superduke
Hej!
Kollar på lite olika "Internal structures" till sliponet (ixil).
Racing: 85-90dba
Super Racing: 90-95dba
Eftersom att decibelskalan är logaritmisk betyder det att 95dba låter nästan 2 ggr med än 90dba?
Alltså en ökning med 3dba är en fördubbling och en ökning med 6dba är en ökning med 2ggr osv.

Det låter ju jävligt mkt, hur mycket låter era?
 
Ka11e skrev:
Hej!
Kollar på lite olika "Internal structures" till sliponet (ixil).
Racing: 85-90dba
Super Racing: 90-95dba
Eftersom att decibelskalan är logaritmisk betyder det att 95dba låter nästan 2 ggr med än 90dba?
Alltså en ökning med 3dba är en fördubbling och en ökning med 6dba är en ökning med 2ggr osv.

Det låter ju jävligt mkt, hur mycket låter era?

90 dB är väl tyst, SBP har 103dB som gräns. Antar att det spelar roll hur man mäter här. SBP mäter vid ett visst varvtal beroende på slaglängd.

3 dB är en dubblering i ljudstyrka det är korrekt, men det är inte så örat uppfattar det.

Frågan är väl hur en ER-5 låter med race-blås. Jag tyckte inte min GPZ 500S lät bra, och det är väl ungefär samma motor?
 
En tumregel säger att 10 dB skillnad upplevs som en fördubbling/halvering.

Rent fysikaliskt är 3 dB en fördubbling/halvering när det gäller t.ex. ljudeffekt.
/u
 
Med ett Ixil ska visst ljudet bli underbart enligt utsago, pratade med en kille från Tyskland vars fru hade en ER500 med Ixil som han själv tyckte lät bättre än sin Monster 600 med Term slipon.

FireSalle skrev:
90 dB är väl tyst, SBP har 103dB som gräns. Antar att det spelar roll hur man mäter här. SBP mäter vid ett visst varvtal beroende på slaglängd.

3 dB är en dubblering i ljudstyrka det är korrekt, men det är inte så örat uppfattar det.

Frågan är väl hur en ER-5 låter med race-blås. Jag tyckte inte min GPZ 500S lät bra, och det är väl ungefär samma motor?
 
Det viktigaste är vid vilket varvtal de har gjort mätningen. 95dB är som sagt inte speciellt mycket, men låter som att den siffran inte är hämtad vid mätvarvtalet. Mitt Yoshi TRS ska prestera 101 dB vid 5500 varv som är mätvarvet för min hoj, och vid normal körning är det väldigt tyst och inte alls störande. Ixil förknippar jag med buller och brak som G&G och andra liter mer lågprismärken.
 
buller o brak? det betyder att det måste vara smartare att satsa på det mer tysta systemet då?

OLJEKYLD GSXR skrev:
Det viktigaste är vid vilket varvtal de har gjort mätningen. 95dB är som sagt inte speciellt mycket, men låter som att den siffran inte är hämtad vid mätvarvtalet. Mitt Yoshi TRS ska prestera 101 dB vid 5500 varv som är mätvarvet för min hoj, och vid normal körning är det väldigt tyst och inte alls störande. Ixil förknippar jag med buller och brak som G&G och andra liter mer lågprismärken.
 
Ka11e skrev:
buller o brak? det betyder att det måste vara smartare att satsa på det mer tysta systemet då?

Jag har ju inte hört de olika systemen från Ixil till just din hoj, men jag skulle nog satsa på det tystaste. Som sagt så är min erfarenhet att de billigare märkena låter mer. Vore jag som du så skulle jag försöka ta reda på hur mycket det bullrar vid mätvarvtalet för just din cykel.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top