Decibel-gnäll

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Hoj
ZX9-R och Scrambler 1200XC
Ska köra Knixen på Lockarp den 5 sept. så därför mätte jag upp ljudet på hojen. Om den ger 98dB ca 1m bakom ljuddämparen, hur stor är då risken att "åka fast" när dom mäter vid förbikörning. De sägs att gränsen går vid 92dB på bana. Vet inte riktigt hur jag ska simulera en förbiåkning.
Nån som har erfarenhet av de här?:va

Det handlar inte om gnäll.
Om man nu ska hålla fler kurser så är det bäst att hålla ljudet lågt så man kan göra det fler gånger.
Det kan ju bli stop för sånt om det låter för mycket och det kännar ingen på.

Jag säger det innan någon annan säger det... Lägg mätarn' på marken och åk förbi så fort du bara kan :D :tummenupp

Nej, just det där med att mäta förbiåkning är skitsvårt. Jag läste om en kille som ställde upp mätarn och körde förbi den med fullgas, men det låter ju helt crazy :näsblod

Även om ljudhysterin har tagits till absurda höjder så är det ju bara att gilla läget, hellre lite tystare än inte alls. Vilket våra motståndare tyvärr är väldigt medvetna om. Och om du tycker att det är jobbigt så kan du ju läsa lite om ljud i racing-forumet ;)

Jag har en polare som jobbar i Tyskland. Han hade fått offert på ett slipon till sin Blade. Där står det . "Street legal system including a dB killer that can be removed for track day use".
Ganska roligt att vi i Sverige gör tvärt om. Här stoppar man i sin dB killer när det är dags att köra bana och tar snabbt bort den igen när man ska ut och åka på allmän väg och i samhällen :D .

Jag har en polare som jobbar i Tyskland. Han hade fått offert på ett slipon till sin Blade. Där står det . "Street legal system including a dB killer that can be removed for track day use".
Ganska roligt att vi i Sverige gör tvärt om. Här stoppar man i sin dB killer när det är dags att köra bana och tar snabbt bort den igen när man ska ut och åka på allmän väg och i samhällen :D .

Kanske funkar så att när tillräckligt många blivit störda på vår motorsång på allmän väg så blir vi dirigerade till Banan :D

Yeah right :brinnerup

ska du köra knix är inte farten s¨intressant.. rulla förbi istället för att fläska på på mätrakan. ;9

Det kommer förhoppningsvis inte att ske då båda körs i länder där motorsport är en populär folkfest och inte något fult som i Sverige. :huvet

Det hade kunnat vara en folkfest i Sverige med. Men här behöver man bara öppna fönstret och titta ut för att se eller höra en hoj på km-avstånd, med en förare som tryckt i pluggar i öronen pga att det väsnas för mycket...

Det hade kunnat vara en folkfest i Sverige med. Men här behöver man bara öppna fönstret och titta ut för att se eller höra en hoj på km-avstånd, med en förare som tryckt i pluggar i öronen pga att det väsnas för mycket...
Dom flesta har väl ändå öronpluggar för att slippa vindbruset.

Problemet är väl snarare att vi inte har någon i motorsporten som ersatt Ronnie Peterson. Hade vi en svensk hjälte som slogs i den internationella toppen i någon större "motordisciplin" så kan jag lova dig att attityden skulle se annorlunda ut. Man har ju kört Formel 1 en gång i tiden på svensk mark.

EXAKT! :tummenupp

Lite vindbrus och pluggarna åker i, medan alla andra ska behöva lyssna på deras hoj, som föraren inte ens hör själv...

Eh, jag kör med pluggar i öronen för att slippa vindbruset OCH för att HÖRA motor- och avgasljudet. Tar jag ur pluggarna så hör jag mer vindbrus och mindre motor- och avgasljud. Ganska schysst att de tar bort det sura vindbruset men släpper igenom det fina ducceljudet :)

Prova själv.

Skyll inte på mig bara, jag har orginaldämpare. :)

Är inte tyskarna rätt hårda när det kommer till buller? Det sägs att de är hårda på ringen, motsvarande borde väl gälla även på övriga trackdays i Tyskland.

Vad jag förstått är man rätt hård även på andra håll i Europa också. Detta är inget problem som endast rör oss i Sverige.

Här Sverige får vi nöja oss med bullerdagar, där man slipper tänka på att några dB kan förstöra ens dag - även med original systemet på. Kan nog tycka att man gått lite väl hårt fram här hemma. Banorna har ofta funnits i mer än 50 år på sina håll. Ändå ska boende komma och klaga vilket gör att dB kraven blir allt hårdare.

Själv gör jag som du säger, kör med dB killers i när jag kör bana (när det inte är bullerdagar) och utan de få dagar jag kör landsväg.

Tänk så maffigt MotoGP eller Formel 1 vore om dom hade 87dB som bullerkrav. :näsblod

He he.. Vi var och titta på F1 förra året på spa, vid långa rakan efter Eau Rouge backen slog db mätaren som kompisen hade i telefon backut vid 120 db och på bakrakan till start o mål mätte vi upp 96 db.. :yoparty

Att försöka mäta ljudet från hojen vid passage för att försöka matcha en mätare placerad utmed banan är knepigt. Först och främst bör man ha kalibrerat mätarna mot varandra då det alltid finns variationer mellan olika typer. Sedan inverkar miljön som mätaren är placerad i extremt mycket. Avstånd till staket, bakgrundsljud, höjd över marken...

Det bästa man kan göra är att placera mätaren i samma höjd som utblåset intill en vägg för att simulera "worst case". Kan man sedan passera mätaren på 2m avstånd på fullvarv utan att överskrida gränsvärdet torde man vara ganska säker på att inte riskera något.

Är inte tyskarna rätt hårda när det kommer till buller? Det sägs att de är hårda på ringen, motsvarande borde väl gälla även på övriga trackdays i Tyskland.

Vad jag förstått är man rätt hård även på andra håll i Europa också. Detta är inget problem som endast rör oss i Sverige.

Här Sverige får vi nöja oss med bullerdagar, där man slipper tänka på att några dB kan förstöra ens dag - även med original systemet på. Kan nog tycka att man gått lite väl hårt fram här hemma. Banorna har ofta funnits i mer än 50 år på sina håll. Ändå ska boende komma och klaga vilket gör att dB kraven blir allt hårdare.

Själv gör jag som du säger, kör med dB killers i när jag kör bana (när det inte är bullerdagar) och utan de få dagar jag kör landsväg.

Vet inte hur mycket tyskarna praktiserar bullerkrav på bana men de är väl extremt noga med gatcyklar. Är inte din dämpare TUV-godkänd (vet inte hur man gör tyskt y) så är det väl nära en avrättning i dikeskanten?

Har läst att man bör ha detta i åtanke när man besöker landet.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard