Debatten om mobiltelefon i trafiken

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Uppfostrar man sina ungjävlar korrekt så kommer de följa lagar till punkt och pricka och hålla upp dörren för gamla tanter, om man gör fel där så blir de som mig :(

Verkar det som de flesta 80-90 talister är uppfostrade korrekt om du går ut en vända på stan? :gnissla
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Det är nästan bara Sverige kvar som inte har ett förbud mot mobilprat i bilen. De andra länderna som infört förbud kanske har gjort det av en anledning?
 

Kajja

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Kolsva
Hoj
Kawasaki GPZ 900 R 84
"Frågan har vart uppe länge, och jag frågar mig fortfarande om detta är ett verkligt problem..? Hur många skadas i trafiken pga mobilprat?"

Jo du,du lever i din egen lilla värld som inte tror att olyckor händer.

Två dödsolyckor på E18 pga idioter som snackar i mobiltelefon.

Sedan skiter jag i om det är barn och ungar,tappade handväskor och annat skit ni drar upp för nu var det mobiltelefoner som diskuterades eller hur.
Förbjud prat i telefon,gör som i England sätt höga böter,vill fan inte ha sådana idioter i trafiken som inte ens klarar av att köra bil och hur blir det när dom snackar i mobilen förstår väl dom flesta.
Vet inte hur många gånger stolpskott kört ut framför mig babblandes i telefonen.
Sist var det en kärring som hade noll koll.
Men man kan vända på det.
Dom som inte vill ha förbud mot prat i telefon det är dom som borde krocka med mobil bubblande idioter,överkörda och gud vete fan allt,bara jag slipper dom.:mad:
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Nej, inte vad du sa men vad man kan tolka det som.

Jag förstår dock inte vart du får det ifrån att det skulle framkalla massa notoriska lagbrytare genom att ha förbud mot saker och ting :va
Uppfostrar man sina ungjävlar korrekt så kommer de följa lagar till punkt och pricka och hålla upp dörren för gamla tanter, om man gör fel där så blir de som mig :(

Njae, måste faktiskt hålla med Guw här, ju fler "löjliga" lagar och förbud ju mer avtrubbat blir det att bryta mot lagarna och man börjar resonera som att jag gör som jag vill bara jag anser att jag har fog för det.
Ta t.ex. lagen som säger att du inte får gå mot röd gubbe, det finns inget straff mot att gå mot röd gubbe men det finns en lag som säger att man inte får göra det... hur många bryter mot den lagen per dag tror du?
Förbjudna u-svängar bryts det mot ständigt här i sthlm.
Köra mot enkelriktat för man skall ju ändå bara rakt igenom.
Stanna vid stopplikt trots helt fri sikt.

Listan kan göras lång och det som gör mig mest förbannad är när lagar och begränsningar görs utifrån det förväntade överträdandet... pratade med en trafikpolis om Essingeleden som har 70km/h medans anslutningarna i norr, söder och öster har 90km/h... svaret var att det är för att trafikanterna håller 80-90km/h på större 70-vägar och att poliserna tittar helst bara efter de som kör fortare än 90.
Visst, jag fattar själva resonemanget men hade det inte varit bättre med striktare hastighetsövervakning och sen sätta 90km/h då då?
För det är jäkligt störande när Bosse Laglydig (och gärna självutnämnd trafikpolis) håller 70km/h och prejar alla andra som följer rytmen i 90km/h. :död
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Det är nästan bara Sverige kvar som inte har ett förbud mot mobilprat i bilen. De andra länderna som infört förbud kanske har gjort det av en anledning?
Att det finns lagar betyder iofs inte att det finns ett forskningsmässigt stöd för lagen.
Mycket av resonemangen kring frågan utgår ifrån gissningar om hur hjärnan, uppmärksamhet och simultankapacitet fungerar. Tyvärr gissar folk ofta fel.
För att förenkla det nästa snuskigt mycket så har det ingen betydelse för hjärnan om du sitter och håller i ratten när du pratar eller om du håller i en mobil. Dessutom är uppmärksamheten i trafik kopplad till visuella kanaler, pratandet till verbala kanaler så under enklare förhållande kommer de inte att störa varandra. Blir det mer komplicerat så kommer du sannolikt att sluta prata i perioder. (Textande är annorlunda eftersom det för många konkurrerar om den visuella kanalen.)
Så om du sitter och håller en mobil och pratar på motovägen kommer det med största sannolikhet inte att påverka, om du håller på att fickparkera så kommer det att göra det. Tänk dig själv pratandes med en kompis på cykel. Inget problem! Tänk att du ska göra samma sak cylandes på en tio cm bred planka 40 meter upp i luften. Tror inte du skulle prata...

En slutsats: det är ingen konst att fixa till en studie som visar katastrofsiffror a la Collins variant (Som är perfekt designad för att visa problemet, inkl en villig testperson!), men det är minst lika enkelt att fixa en som visar annat resultat. Som jag har uppfattat det så är det senare det som oftast visat sig i lite mer seriösa studier, vilket det borde göra utifrån informationsprocessandet.
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Jag har själv vart nära att krocka när jag messat i bilen... jag var på väg till ett möte som jag var lite försenad till, svängde av på en avfart från motorvägen samtidigt som jag messade. Bara det att det var köbildning där. upptäckte det lite sent. Men hann ändå stanna med nöd och näppe... Då fick man sig en tankeställare... Så länge det inte händer något så är tankeställare bra...
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Det där kan jag skriva under på. Min ex-flickvän född Göteborgare och bott där eller i närområdet hela sitt liv och "kunde hitta i stan". Jag har aldrig någonsin behövt göra så många U-svängar i hela mitt liv som när hon satt i högersätet och skulle visa vägen. Otroligt brist på lokalsinne och vad som är höger och vänster. Nåja, jag fick ju se mycket av Göteborg när jag körde runt där i alla fall...

ÅAS har Göteborg vägnätet från helvetet.
Tom vår GPS tappade tålamodet där.

Hörde det där på radion, när jag satt i bilen:
Handsfree, fine. Obefogat men fine.
SMS inga konstigheter där.
Twitter/internet etc. inte dumt alls.

Men när de nämde grafisk GPS vart min reaktion "say WHAT?!".
De flesta GPS:er jag använt är totalt värdelösa utan den grafiska biten.

"Tag vÄnstEr"
*svänga*
"... vid nÄstA KorsnIng"
 
Last edited:

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Kommer dock bli problem för alla iPhone-användare som vid användande av handsfree prompt måste hålla telefonen i ena handen, och hålla upp mikrofonen med den andra. :va

Iofs har väl Audi någon lösning på det. :D
 

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
Ducati SF 1098S
Jag tycker det skulle bli asbra om det blev lag på det! Då slipper jag ens fundera på att svara på sms jag får i bilen påväg till jobbet när jag ändå redan sitter och trycker i mig frukosten från mcdonalds, läser morgontidningen, klämmer finnar, petar i näsan och rakar mig..
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Njae, måste faktiskt hålla med Guw här, ju fler "löjliga" lagar och förbud ju mer avtrubbat blir det att bryta mot lagarna och man börjar resonera som att jag gör som jag vill bara jag anser att jag har fog för det.

Det tror jag bara säger mer om dig än trafikanter i största allmänhet, men sen kom jag på att så inte är fallet :gnissla

Jag förstår precis vad både du och Guw menar men jag hävdar fortfarande att man kan undvika några olyckor per år genom att sätta höga böter på det.
Men som Bonny säger så finns det även studier som PÅSTÅR att det är lika farligt att prata i handsfree som i själva mobilen.
Mycket möjligt stämmer detta, jag tror åtminstone att det är så. Men fortfarande så finns det säkerligen olyckor som uppkommer pga att man håller en mobil i ena näven, vem vet.

Idag har jag kört 40 mil bil och runt lunch så käkade jag ett Grand de lux-mål från Max, körde 20km/h för fort, styrde med knäna, drack ramlösa OCH pratade i mobil, allt på samma gång. Dock högtalartelefon då jag inte är en bläckfisk.
Men det finns ju människor som inte har samma gudagåva som mig själv och då passar ju en sån här lag perfekt.

Men en annan fråga till er motståndare; Vad är det som är så farligt med en sån här lag? Om vi bortser från att folk förvandlas till kriminella dårar enligt Guw menar jag.
Är det samma folk som anser att vajerräcken är av ondo?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag tror mer på det resonemang som den studie för som jag länkade till i första inlägget som Bonny återknyter till. Att lagstifta mot något bara för att att det finns ett par individer där ute som inte har särskilt god simultanförmåga känns inte vidare genomtänkt. Snarare verkar det som om det är ett par politiker och tjänstemän som gärna vill kunna visa att man minsann gjort något vettigt för sin lön Vi får väl se vad den nya studien kommer fram till som man beställt. Det vore ju jäkligt märkligt om man kommer fram till något annat än det som tidigare studier visat.

Du visar ju själv att du är en mångsysslare bakom ratten. Att då tro att ett förbud mot att använda en mobiltelefon utan handsfree kommer att minska olyckstillbuden där folk brustit i uppmärksamhet känns inte vidare trovärdigt. Det räcker ju att utgå från en själv för att inse att det krävs mycket mer. Alla har vi haft något löst i bilen som distraherat oss, eller sträckt oss efter något som gjort att vi tillfälligt brustit i uppmärksamheten. Ett fullt mänskligt beteende som kan få förödande konsekvenser om det sker på fel ställe. Det säger sig självt att man inte har någon vidare reaktionsförmåga om man äter en burgare, dricker Ramlösa samtidigt som man kontrollerar bilen med knät och talar i mobil samtidigt. Ska vi införa ett förbud mot att äta och dricka i bilen också kanske? Se det inte som något påhopp, för jag har gjort exakt samma sak som dig åtskilliga gånger.

Moderna bilar är rena mediacentraler. Att bara sätta sig i en bil idag och ha full koll på hur allt fungerar är det nog inte många som klarar av. De allra flesta olyckor beror på att folk har tappat uppmärksamheten av olika skäl. Jag tror inte att folk sitter på autobahn i 180+ och försöker göra olika inställningar. Däremot kan folk mycket väl sitta och göra både det ena och det andra när de kör i 120 km/h på en svensk motorväg. Kanske borde vi höga hastighetsgränserna istället eller återgå till att köra bilar man byggde på 60-talet.

Det största problemet är att folk inte kör bil utan åker. De är under stimulerade helt enkelt.

Jag förstår precis vad både du och Guw menar men jag hävdar fortfarande att man kan undvika några olyckor per år genom att sätta höga böter på det.
Men som Bonny säger så finns det även studier som PÅSTÅR att det är lika farligt att prata i handsfree som i själva mobilen.
Mycket möjligt stämmer detta, jag tror åtminstone att det är så. Men fortfarande så finns det säkerligen olyckor som uppkommer pga att man håller en mobil i ena näven, vem vet.

Idag har jag kört 40 mil bil och runt lunch så käkade jag ett Grand de lux-mål från Max, körde 20km/h för fort, styrde med knäna, drack ramlösa OCH pratade i mobil, allt på samma gång. Dock högtalartelefon då jag inte är en bläckfisk.
Men det finns ju människor som inte har samma gudagåva som mig själv och då passar ju en sån här lag perfekt.

Men en annan fråga till er motståndare; Vad är det som är så farligt med en sån här lag? Om vi bortser från att folk förvandlas till kriminella dårar enligt Guw menar jag.
Är det samma folk som anser att vajerräcken är av ondo?
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jag tycker man ska införa förbud mot att prata i mobil utan handsfree.
Ibland behöver man båda händerna på ratten.

Sen finns det redan förbud mot att fara fram i bilen styrandes med knäet samtidigt som man äter&dricker.

Att man själv just nu känner att man hanterar alla situationer i en manuellt växlad bil med endast en hand betyder ju inte att alla gör det.
Förbudet är ett steg i rätt riktning samtidigt som det markerar att vi i Sverige valde att vänta med detta förbud för att ge folket en chans men eftersom vi också tydligen var människor som resten av Europa så klarade inte heller vi av det.

En busschaufför i Örebro fick sparken efter att en passagerare filmade honom medans han pratade i mobil under bussfärden och anmälde honom.
Företaget(liksom alla andra bussbolag) hade som krav att chaufförerna inte fick tala i mobilerna under tiden de körde.
Helt rätt.
Det är av säkerhetsskäl som man har den regeln och inte bara för att det ska se snyggt ut utåt för respektive företag.

De flesta taxichaufförer får inte heller tala i mobilen under färden.

Vad skiljer en taxibilskörning från en privat runda?

Varför måste man först bli påkörde av en mobiltalande bilist innan man själv kan dra den slutsatsen att det inte är en bra idé att hålla luren samtidigt som man kör?
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Om man slår ett öga på rallyförare. Som är på extrem nivå av bilkörning. Så sitter dom och lyssnar konstant på någon som pratar.
Vissa har tom en kärring som pratar.
Alltså är det inte ås illa att prata med någon när man kör bil.

Sen det hör med att skapa onödiga lagar. Det verkar vi vara experter på i det här landet. vet inte hur många av er som reflekterade över den nya gul/rött ljus som kom för några år sen. Som folk tolkade att man inte fpr köra mot gult.
Det enda den betyder är att det är ännu mera förbjudet att köra mot rött. Alltså helt värdelös lag.

Samma med den här lagen. Det är redan förbjudet att pyssla med all typ av distraherande saker under bilkörning.
Man får förmodligen inte spela PS3 tex om man har en sån inkopplad.
Skulle heller inte tro att det är ok att hålla aftonhoran över ratten och läsa tidningen på vägen hem om det stör körningen. Men nu stiftas det en lag som specifikt förbjuder SMS. Konstigt och korkat.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Du visar ju själv att du är en mångsysslare bakom ratten. Att då tro att ett förbud mot att använda en mobiltelefon utan handsfree kommer att minska olyckstillbuden där folk brustit i uppmärksamhet känns inte vidare trovärdigt.

Bara för att ta ett exempel; Jag är livrädd när jag sitter bredvid min sambo och hon talar i telefon i bilen och jag drar mig för att ringa henne när jag vet att hon sitter i bilen och handsfreen ligger kvar hemma.
Du vet, det är ju det där med, ehhh.... Hon har liksom ingen penis! Då blir det genast kaos när hon sätter sig bakom ratten.

Nej, jag är övertygad om att man inte kan utgå från sig själv. Och många tror nog lite för mycket om sig själva och det är förhoppningsvis några av dessa som kommer sluta tjattra i telefon och köra bil.
Otaliga gånger har jag nästan blivit skrapad av nån stockholmare som kör och pratar bil samtidigt, där har du ytterligare ett exempel på när det inte funkar med teknik i bilen :rolleyes:
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det tror jag bara säger mer om dig än trafikanter i största allmänhet, men sen kom jag på att så inte är fallet :gnissla

Jag förstår precis vad både du och Guw menar men jag hävdar fortfarande att man kan undvika några olyckor per år genom att sätta höga böter på det.
Men som Bonny säger så finns det även studier som PÅSTÅR att det är lika farligt att prata i handsfree som i själva mobilen.
Mycket möjligt stämmer detta, jag tror åtminstone att det är så. Men fortfarande så finns det säkerligen olyckor som uppkommer pga att man håller en mobil i ena näven, vem vet.

Idag har jag kört 40 mil bil och runt lunch så käkade jag ett Grand de lux-mål från Max, körde 20km/h för fort, styrde med knäna, drack ramlösa OCH pratade i mobil, allt på samma gång. Dock högtalartelefon då jag inte är en bläckfisk.
Men det finns ju människor som inte har samma gudagåva som mig själv och då passar ju en sån här lag perfekt.

Men en annan fråga till er motståndare; Vad är det som är så farligt med en sån här lag? Om vi bortser från att folk förvandlas till kriminella dårar enligt Guw menar jag.
Är det samma folk som anser att vajerräcken är av ondo?

Det "farliga" med att stifta lagar mot mobilprat, mot SMS, mot MMS, mot surfning osv osv osv är att man börjar detaljstyra istället för att se till de bredare lagar vi redan har idag. Dessa detaljlagar gör det bara ännu mer omöjligt för trafikpoliserna att göra sitt redan försvårade jobb.

Varför inte bara börja utnyttja lagen om "vårdslöshet i trafik" istället, alla dessa grejer hamnar under den biten och om polisen skulle köra dessa sträckor lite oftare och filma precis allt beteende så skulle det finnas klart bevis om att fokus inte ligger på körningen, när tillräckligt med sådana fall uppmärksammats i media så kommer det garanterat bli en förändring hos allmänheten.

Men nej, istället kan våra kära politiker slänga fram en massa korkade lagförslag (som redan ryms i lagar vi redan har) för att på något korkat sätt försöka berättiga deras yrken och för de har minsann sett någon klant sitta och SMSa medans den körde och då blev de såååå upprörda. :näsblod

vad jag menar är helt enkelt att det är inte antalet lagar som får allmänheten att acceptera de, det är straffen som utdöms som gör att allmänheten rättar sig efter de lagar som finns.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Rallyförare. :rolleyes:

Proffessionell förare jämfört med den vanliga söndagsföraren. :tummen ner
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tycker det är bra om dom inför en lag mot SMS och prat i mobil utan handsfree under bilkörning.
Visst. Under merparten av all körning som jag gör så kan jag lätt klara av att framföra bilen på ett säkert sätt somtidigt som jag håller en telefon i ena handen.
Problemet är att allt som händer i trafiken inte är överlagt och planerat.
Rätt som det är så är det någon djävel som väljer att plötsligt byta fil framför dig eller hittar på något annat dumt och då kan du plötsligt behöva den andra handen.
Om det där som dyker upp är en fotgängare eller cyklist (och följdaktligen inte innebär någon direkt fara för skada på dig själv som bilförare) så kommer många att reagera med att dom inte bara kan släppa mobilen då den kan gå sönder och istället försöker klara en svår situation med bara en hand på ratten med följden att dom mejar ner fotgängaren eller cyklisten.

Jag pratar själv aldrig i telefon när jag kör utan handsfree då jag varit med om alltför många tillbud pga att någon gör något dumt och oöverlagt i närheten.

Visserligen finns det studier som visar att även samtal med någon medpassagerare i bilen innebär ett störande moment om det uppstår en trängd situation men man behöver inte vara Einstein för att räkna ut att det blir ännu känsligare om man dessutom har en hand upptagen med att hålla telefonen.

Får man bort dom som inte inser att det är dumt att sitta och fippla med mobilen när dom kör så hindrar man säkert några olyckor i alla fall.
Man får visserligen svårt att komma åt dom som knappar på telefonen när den sitter i en hållare på instrumentbrädan men det är ändå bättre än om dom ska sitta och knappa och kolla på telefonen i knät då det innebär en mycket mindre förflyttning av blicken om man kollar på en telefon som sitter vid vindrutan.

Lag mot SMS och mobilprat kommer inte att skada någon men kan rädda några och det innebär inga eller mycket små inskränkningar för bilförare så jag ser inget skäl till att man inte skulle införa en sådan lag även i Sverige.
 

Asurat

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6N ´09
Kommer själv ihåg när man övningskörde för B-kortet. Då låg man bra i höger fil, och sen kommer en bil med en snubbe pratandes i mobiltelefon, och svänger in precis framför en så att man får bromsa ganska hårt och dra till några väl valda svärord. Skulle aldrig röra mobilen när jag kör bil, när man är parkerad, fine, men inte annars :)
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Jag begriper inte varför folk börjar vingla på vägen dock när dom PRATAR i mobilen. Är det så svårt att hålla ratten rakt?

Dom jag pratar med när jag kör brukar störa sig på att jag säger "va" ofta, för att jag kollar trafiken istället för att tänka på den jag pratar med :)

Dom som har problem skulle prova på budbilskörning i stan, där är du död om du inte kan äta, prata i telefon, köra, leta vägnamn och skriva samtidigt :D
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag begriper inte varför folk börjar vingla på vägen dock när dom PRATAR i mobilen. Är det så svårt att hålla ratten rakt?

Dom jag pratar med när jag kör brukar störa sig på att jag säger "va" ofta, för att jag kollar trafiken istället för att tänka på den jag pratar med :)

Dom som har problem skulle prova på budbilskörning i stan, där är du död om du inte kan äta, prata i telefon, köra, leta vägnamn och skriva samtidigt :D

Enkelt, deras fokus skiftar så de tittar 5m framför bilen som man gjorde när man övningskörde.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top