Deala med domännamn?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Som en spinnoff på den andra tråden ang domännamn.

Detta verkar vara en bransch att tjäna snabba pengar i, förutsatt att det inte är olagligt.

Får man göra såhär?

Jag reggar ett domännamn ex telia.nu och sedan dumpar in lite bizarra grejer på den av kontroversiellt slag, för att sedan ringa telia och erbjuda de min sajt för en liten slant.

Alternativ två är att man tar ett företag som ännu ej har någon hemsida och gör likadant.

Jag misstänker att detta är utpressning av något slag, men man kan ju alltid fråga!

Testa så lär du veta sen ;)

Antar att det beror ganska mycket på vilket företag du gör så mot. Dvs beroende på hur stor stab av företagsjurister de har och om du har kapital nog att hålla ut mot dessa när processen drar igång.

1. Det är ju inte direkt en ny idé.
2. Telia kommer stämma dig på 2 röda sekunder för varumärkesintrång och dra dig inför rätten, sedan åker du på rättegångskostnader, advokatkostnader och skadestånd på miljonbelopp.
3. Du kommer sluta som en bitter GulBlend-rökande halvalkis i en etta med kokvrå i Bredäng.

Som anekdot så kan jag berätta att jag varit i den där branshen för ett antal år sedan. Jag ägde domänen www.evryday.com och lade upp en bogus-sida med reklam på. På sidan fanns en länk till den riktiga www.everyday.com med texten "Letar du efter www.everyday.com? Klicka här:" klickade man sedan på länken kom man till rätt sida men med en reklampopup.
Enligt prognos så tjänade jag 43000:-/mån efter skatt på den grejen men jag blev avstängd från reklamfilialen för tvivelaktig business efter 2 dagar.
Jag anar att de såg vilken deg jag skulle tjäna och ryckte öronen åt sig.

Last edited:
Svaret finns i tråden du kom ifrån.

Annars kan du alltid kolla på Simpsons, Homer är alltid ute efter nästa get-rich-quick scheme. :D

Last edited:
Givetvis finns det en hake i allt där man tror att man upptäckt något nytt.

Detta måste dock kunna kringgås om ett företag ex inte reggat sitt namn el dyl. Mindre firmor såklart...

ska du satsa på något så försök hitta domäner som är lediga som inte är ett varumärke eller företagsnamn, för då blir det givetvis tal om varumärkesintrång.
satsa på typ kopochsalj.se, bilfyndet.nu och liknande som kan vara intressant för många företag inom en viss branch att köpa, sen fixar du en auktion på domänen... problemet är dock att hitta sådan domäner som folk vill ha och som fortfarande ligger lediga...

Men detta är lite märkligt.

Exempelvis www.mjölk.se Är den reggad eller ej. Blir bara "Kunde inte hitta servern". Idag går det ju att använda åäö i texten och ordet mjölk är inget varumärkesintrång??

Samma borde gälla en massa adresser som nu kan reggas med just åäö.

Men detta är lite märkligt.

Exempelvis www.mjölk.se Är den reggad eller ej. Blir bara "Kunde inte hitta servern". Idag går det ju att använda åäö i texten och ordet mjölk är inget varumärkesintrång??

Samma borde gälla en massa adresser som nu kan reggas med just åäö.

mjölk.se är upptagen. Du kan söka på domännamn på www.iis.se
Att regga och sälja domännamn är dock ungefär lika gammalt som Internet så att hitta "det" domännamnet som verkligen ger klirr i kassan är som att hitta en nål i en höstack. Det går men kräver en del letande... :gnissla

Edit: Man kan göra domännamnssökningar för toppdomänen .se på www.iis.se alltså.

mjölk.se är upptagen. Du kan söka på domännamn på www.iis.se
Att regga och sälja domännamn är dock ungefär lika gammalt som Internet så att hitta "det" domännamnet som verkligen ger klirr i kassan är som att hitta en nål i en höstack. Det går men kräver en del letande... :gnissla

Edit: Man kan göra domännamnssökningar för toppdomänen .se på www.iis.se alltså.

Ok. En snabb koll visar ex att domänen www.nässpray.se är ledig.

Vad kostar det i runda slängar att regga det? Borde finnas något läkemedelsföretag som inte vill att jag ska ha bögporr på just den domänen och tjöpa den av mig!

Vad kostar det i runda slängar att regga det? Borde finnas något läkemedelsföretag som inte vill att jag ska ha bögporr på just den domänen och tjöpa den av mig!

Är du smart så försöker du göra en "blocket.se" istället. Fixa ett smart domännamn, dra upp en extremt enkel, men åtrådd funktion som drar till sig massor med besökare. Sälj skiten.
De flesta företag som köper domännamn är inte ett skit intresserade av ditt fyndiga namn men däremot av att få tag på besökarna.
Microsoft köpte inte hotmail för att de behövde en onlinemailfunktion, de köpte den för att hotmail hade miljarrrder besökare varje dag.

Det handlar om småpengar att regga en domän. Men du är åt fanders för sent på det. Finns massor av folk som sysslar med sånt redan. Överlag verkar det vara lowlifes. Lägg ner energin på att skapa någon slags värde istället. Det finns säkert genvägar till snabba, arbetsfria pengar, men detta är nog inte den mest uppenbara.

Ska du ändå köra så bör du nog sikta på annat än just .se. Den toppdomänen är ganska hårt reglerad just för att man vill slippa såna tilltag som du funderar på. Kolla hur det ser ut för .eu istället.

Fan att man inte kan mer om dessa "funktioner".

Borde ju inte vara så svårt att få x antal tusen träffar på en dylik sajt som dessutom innehåller kontroversiella saker. Sedan borde man kunna tipsa ett läkemedelsföretag om att det kanske inte är så bra för deras image att den siten innehåller detta och dessutom har många besökare.

10000:- och den är er! Vips har man gjort en halv månadslön på några timmar.

Fan att man inte kan mer om dessa "funktioner".

Borde ju inte vara så svårt att få x antal tusen träffar på en dylik sajt som dessutom innehåller kontroversiella saker. Sedan borde man kunna tipsa ett läkemedelsföretag om att det kanske inte är så bra för deras image att den siten innehåller detta och dessutom har många besökare.

10000:- och den är er! Vips har man gjort en halv månadslön på några timmar.

Pudelns kärna? Det finns oändligt många som faktiskt KAN sånt där med sökmotorpositionering. Att då tro att man som novis ska kunna komma och göra lite easy money är väl ganska naivt?

Pudelns kärna? Det finns oändligt många som faktiskt KAN sånt där med sökmotorpositionering. Att då tro att man som novis ska kunna komma och göra lite easy money är väl ganska naivt?

Hursomhelst är det konstigt att ingen gjort det med ex denna adress. Alltså dessa "oändligt många" inte så innovativa eftersom det tog mig 45 sekunder att hitta ett domännamn som borde funka.

Aztra säljer Nezeril och är ledande i branschen. Bara det faktum att deras företagsnamn kan förknippas med något som kan skada de borde generera en affär på ett par tusenlappar. Inte det facto att siten har många besökare och därmed kunna generera kunder.

Sedan kanske detta är reglerat enl lag på något sätt och då är det en annan sak.

Givetvis kan man inte göra stora pengar på detta, men säg en vinst på 10000:- två ggr/månad skulle göra att man kunde minska sitt arbete med 19-20 dagar/månad...

Hursomhelst är det konstigt att ingen gjort det med ex denna adress. Alltså dessa "oändligt många" inte så innovativa eftersom det tog mig 45 sekunder att hitta ett domännamn som borde funka.

Aztra säljer Nezeril och är ledande i branschen. Bara det faktum att deras företagsnamn kan förknippas med något som kan skada de borde generera en affär på ett par tusenlappar. Inte det facto att siten har många besökare och därmed kunna generera kunder.

Sedan kanske detta är reglerat enl lag på något sätt och då är det en annan sak.

Givetvis kan man inte göra stora pengar på detta, men säg en vinst på 10000:- två ggr/månad skulle göra att man kunde minska sitt arbete med 19-20 dagar/månad...
Här sysslar de med såna grejer: webmasternetwork.se. Är nog ett bättre ställe att fråga på.

Jo men mindre firmor betalar dig nog inte 30 millijarrrder för att släppa www.bossesköttochvideo.nu :D

Säg inte det, Klasses Fisk & Asfalt lär behöva regga sin domän rätt kvickt om ingen ska sno den för han....

pics

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...