De olika stilarna

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Det finns ju en hel del olika stilar på hojbyggen, jag har väl någon aning vad en Caferacer är men långt ifrån full koll.
Vad anser du vara det mest utmärkande på de olika stilarna?
Vad måste finnas? vad får inte finnas? o.s.v.
Ex. om man sätter TKC80 på en caferacer blir det då automatiskt en tracker?

Några stilar att bedöma, fyll gärna på med fler om det finns (klart det finns):

1. Bobber.
2. Brat.
3. Caferacer.
4. Scrambler.
5. Tracker.
 
1. Bobber.
2. Brat.
3. Caferacer.
4. Scrambler.
5. Tracker.
6. Ratbike.
7. Chopper.
 
Förr fanns kategorin Custom för lite ombyggda hojar. Custom made, "specialbyggd".


En caferacer har INTE nummerskylten bredvid hjulaxeln. Det är choppers som har så.
En caferacer ska vara lättare och snabbare och ha bättre väghållning än original.
Lägre luftmotstånd, mha lägre styre. Clip-on eller ett TT-styre. Bakåtflyttade fotpinnar, kortare och smalare framskärm. Öppnare avgassystem. Bättre stötdämpare bak. Byta sadel beroende på vad man har original. Tunnare stoppning och lägre sadelhöjd. Det finns mer att göra.

Man kan inte ta en touringsläde och rycka av framskärmen och vända på originalstyret och tro att man är hemma.
 
8. Resto-mod - Gammal hoj som är uppfräschad med nya fälgar, fjädring, bromsar, osv.
 
10. Crosser. Oklart uttryck som syftar till blandning av stilar. Typ när någon använder en sportster för att bygga en caferacer men inte byter ut tex tanken utan bara styre, sadel och annat. Kan även syfta till en hoj som är tänkt att va landsvägslok men byggs om så att den kan köras offroad eller liknande.
 
Man diskuterar att återinföra kilometerskatt på tunga fordon.
Fine by me - men först en rejäl meterbaserad tilläggsavgift på jävla avgasbandamas!
Låt pengarna landa i en fond mot industriell förfulning av det offentliga rummet.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top