De nya fartkamerorna

Robin Hood skrev:

Person påkörd av taxi vid övergångsställe
Stockholm 22 mar 12:26

En person blev påkörd av en taxi vid ett övergångsställe på Birger Jarls gatan vid 11.30-tiden på onsdagen. Ingen person har skadats men både taxichauffören och den påkörde ska ha chockats av händelsen, uppger Stockholmspolisens länskommunikationscentral.

Magnus-Sthlm skrev:
Ett riktigt brott är något som inte påverkar mc-åkare enligt majoriteten på detta forum. Edit:Rättare sagt som mc-åkare inte har utfört själva.

Edit

För att exemplifiera.

Stunta på allmän väg - inget brott
Köra dubbla hastigheten på allmän väg - inget brott

Stjäla motorcykel - riktigt brott och dödsstraff
Aha...då är jag med. :tummenupp

Synd att vi inte är överens, för om en motorcyklist i 150 km/h kör ihjäl eller skadar någon (inklusive sig själv) tänker nog jag anse det som ett "verkligt" brott...

X-up skrev:
Fakk, nu sätts de nya plåtsherifferna upp, kul att de lägger skattepengarna på teknik för att fånga fortkörare i stället för att prioritera verkliga brott.
Undrar hur upphandlingen av skåpen såg ut egentligen, vilken "pay-off" tid de har kalkylerat med... :)
I deras egen annons i Expressen i går så räknade de med att spara 20-30 liv per år men hjälp av de nya kamerorna.

Personligen tycker jag att de borde lägga energi och pengar på att se till att den som gör ett misstag i trafiken så sällan som möjligt straffas med döden.
Det är inte farten som dödar utan när det tar stopp :mattias

Strikt ägaransvar gäller. Mörkt visir, eventuellt kompletterat med reflexfilm över miniskylten. Ingen chans att bli "lagförd"...

De som får frispel på kameradjävlarna, kanske kommer att vira 3 varv pentylstubin runt foten, och fälla skiten... Fast det hade också varit olagligt... :D

Jåke skrev:
Aha...då är jag med. :tummenupp

Synd att vi inte är överens, för om en motorcyklist i 150 km/h kör ihjäl eller skadar någon (inklusive sig själv) tänker nog jag anse det som ett "verkligt" brott...

Du får läsa om mitt inlägg med sarkastiska glasögon så märker du att vi är helt överens.

Jåke skrev:
Vad är ett "verkliga" brott? Finns det "overkliga" alltså...

:va

Ett verkligt brott är när unga tjejer blir våldtagna, och utvecklingsstörda misshandlade och rånade. Att köra för fort på en 90 väg utan bebyggelse är det inte.. Idag får man ju värre straff för fortkörning än om man misshandlar ngn.. :3freak

enligt ett reportage av nåt slag så visade sig att man inte kommer med på bilderna om man håller 286km/h eller snabbare. :D :yoparty

sandstream skrev:
I deras egen annons i Expressen i går så räknade de med att spara 20-30 liv per år men hjälp av de nya kamerorna.

Personligen tycker jag att de borde lägga energi och pengar på att se till att den som gör ett misstag i trafiken så sällan som möjligt straffas med döden.
Det är inte farten som dödar utan när det tar stopp :mattias

alla lär nog stirra på dom dår kamerorna oj va det kommer att smälla pang :näsblod

Magnus-Sthlm skrev:
Du får läsa om mitt inlägg med sarkastiska glasögon så märker du att vi är helt överens.
Visst är vi det. Men hur många andra tror du... :rolleyes:

Sen kan man kanske diskutera om det hade funnits något annat sätt att spara samma antal liv för 400 miljoner. Ska vi kanske vara tacksamma så länge det bara är fartkameror, som dessutom bara fotar framifrån? Alla som åkt i England vet att de "tar dig bakifrån" åxå :gnissla

Linsurfer skrev:
Ett verkligt brott är när unga tjejer blir våldtagna, och utvecklingsstörda misshandlade och rånade. Att köra för fort på en 90 väg utan bebyggelse är det inte.. Idag får man ju värre straff för fortkörning än om man misshandlar ngn.. :3freak

Något det borde vara straff på är att slänga ur sig påståenden om sådant man inte har en aning om och som samtidigt har ett väldigt litet sanningshalt...

philsson skrev:
enligt ett reportage av nåt slag så visade sig att man inte kommer med på bilderna om man håller 286km/h eller snabbare. :D :yoparty

Tufft.

Magnus-Sthlm skrev:
Något det borde vara straff på är att slänga ur sig påståenden om sådant man inte har en aning om och som samtidigt har ett väldigt litet sanningshalt...

Visst, överdrev kanske lite men av egen erfarenhet så är det inte så långt ifrån sanningen.

Håller du inte med om att prioriteringarna är aningen skeva?

"släpptes efter förhör" är ju förresten en klassiker, men det får kosta vad det kosta vill att sätta dit fortkörare

Jåke skrev:
Visst är vi det. Men hur många andra tror du... :rolleyes:

Sen kan man kanske diskutera om det hade funnits något annat sätt att spara samma antal liv för 400 miljoner. Ska vi kanske vara tacksamma så länge det bara är fartkameror, som dessutom bara fotar framifrån? Alla som åkt i England vet att de "tar dig bakifrån" åxå :gnissla

Fast nu har du fått det om bakfoten. Det har ingenting med att rädda liv att göra. Det är bara ett sätt att dryga ut stadsfinanserna.

Obs, även detta något sarkastiskt ;)

Magnus-Sthlm skrev:
Fast nu har du fått det om bakfoten. Det har ingenting med att rädda liv att göra. Det är bara ett sätt att dryga ut stadsfinanserna.
Jaja, bara Göran och Anitra får sina pensioner så...

Linsurfer skrev:
Visst, överdrev kanske lite men av egen erfarenhet så är det inte så långt ifrån sanningen.

Håller du inte med om att prioriteringarna är aningen skeva?

Prioriteringar är alltid svåra, det kan jag hålla med om. Det som brukar bli lite löjligt när man läser vissa medlemmars inlägg är att det finns noll (0) förståelse för att trafikövervakning ens existerar som företeelse. Eftersom det är citat, "inget riktigt brott" så borde polisen göra helt andra saker. När sen debatten kommer till folk som kör på fyllan och har ihjäl andra eller stulna motorcyklar då ska minsann hela poliskåren aktiveras och det är fan vad dåligt att polisen inte ens kan klara upp små brott, (menat till stölderna och inget annat).

Magnus-Sthlm skrev:
Prioriteringar är alltid svåra, det kan jag hålla med om. Det som brukar bli lite löjligt när man läser vissa medlemmars inlägg är att det finns noll (0) förståelse för att trafikövervakning ens existerar som företeelse. Eftersom det är citat, "inget riktigt brott" så borde polisen göra helt andra saker. När sen debatten kommer till folk som kör på fyllan och har ihjäl andra eller stulna motorcyklar då ska minsann hela poliskåren aktiveras och det är fan vad dåligt att polisen inte ens kan klara upp små brott, (menat till stölderna och inget annat).

dom skriver 3 rader

brott kan ej syrkas 1

spans uppslag saknas 2

förunder söknig läggs ner 3

:tummenner :whip :jisses :censored :blah :cool: :felämne :hördu :slicka

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...