de känns okontrollerat på toppen =)

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
faen, känns som de e denna sommar som blir rolig med motarden..börjar bra med sköna wiiilisar o stoppiesar, fast stopparna känns lite väl farligt med blöta grusiga däck :)

nu när man e ute o åker så övar man självklart lite bakhjul då jag suger på det,, men tha shit is coming togehter. :)

iaf..
på 2 ans växel så känns de som att den kommer upp fort o allt blir mer okontrollerat.
på 3an är de svårare o få upp den men när jag får den så pass högt så blir de mycke stabilare..
går långsamare lixom..
antar att den e fööör stark på 2an..

har ni nå tips på hur jag ska göra eller måste jag dreva om för o få den mjukare på 2an..bara det att den bli så tråkigt på 3an då :rolleyes:

vet inte om de går o köpa nå större bakdrev heller..
typ 48 nu..sen 15 fram..
går inte o ha 16 fram iaf.

sen hur högt e jag igentligen..är så pass högt upp att jag precis kikar över framskärmen o då sitter jag lite längre bak på sadeln..
är de långt kvar :va
känns inte som det..

ahh,, dagens I-landsproblem.. :3freak

Laggie skrev:
2090015 Det är helt enkelt svårare att köra på bakhjulet på lägre växlar. Alla maskiner blir ettrigare och mer svårkontrollerade men det är bara att öva. Det är svårt i början att köra på lägre växlar då man har kortare tid på sig att hitta balansläget också innan växeln är slut. Men det är roligt att "smyga" med cykeln i en bilkö på bahjulet.
Men balansläget är längre upp än man tror och även inte så hårfint som man tror. Dvs med våra maskiner med motorbromsen de har så kan man både ligga lite över och under balansläget och det funkar ändå.
På min Xr så sitter balansläget så jag tittar i jämshöjd med styrkronan, så jag kan inte titta över styret, måste titta bredvid. Men det beror ju på längd, tyngd och sittställning hos föraren.
Du har orginalförgasren va? Byt till en smidigare ska du se det blir lättare!

Jag försöker lära mig ettan nu, bökigaste då är att hålla balansen i sidled. Ska pröva pumpa däcken mer tills nästa gång jag ska ut.
Men starta stillastående och sen direkt till tvåan och sen vidare gick bra idag.
Vi får dra till nån raka och öva på detdär när jag fått ihop husan. :tummenupp

Laggie skrev:
2090015 Det är helt enkelt svårare att köra på bakhjulet på lägre växlar. Alla maskiner blir ettrigare och mer svårkontrollerade men det är bara att öva. Det är svårt i början att köra på lägre växlar då man har kortare tid på sig att hitta balansläget också innan växeln är slut. Men det är roligt att "smyga" med cykeln i en bilkö på bahjulet.
Men balansläget är längre upp än man tror och även inte så hårfint som man tror. Dvs med våra maskiner med motorbromsen de har så kan man både ligga lite över och under balansläget och det funkar ändå.
På min Xr så sitter balansläget så jag tittar i jämshöjd med styrkronan, så jag kan inte titta över styret, måste titta bredvid. Men det beror ju på längd, tyngd och sittställning hos föraren.
Du har orginalförgasren va? Byt till en smidigare ska du se det blir lättare!

Jag försöker lära mig ettan nu, bökigaste då är att hålla balansen i sidled. Ska pröva pumpa däcken mer tills nästa gång jag ska ut.
Men starta stillastående och sen direkt till tvåan och sen vidare gick bra idag.

ja jag e ganska tillbakalutad och lång så en liten bit till ska man väl.
1an e inte o tänka på min.
jag ska nog ta ut lite luft ur mitt bakdäck :)
hur blir skillnaden med tillbehörs då gasare då?
har alltid vart sugen på en sån...
är de bara känsligheten eller blir de nå mer rap i den?

ozeo skrev:
på 2 ans växel så känns de som att den kommer upp fort o allt blir mer okontrollerat.
på 3an är de svårare o få upp den men när jag får den så pass högt så blir de mycke stabilare..

Dra upp den på 2an och växla direkt till 3an så går det väl lite lugnare.

Slå i fyran och tryck upp den stående. Tryck till på fotpinnarna och slå på när den returnerar.

Min cykel går upp på femman med den här tekniken (sista växeln) med en drevning för 175km/h, de e då jag kan köra som längst också, ståendes och i hög fart är det mycket lättare!

Om du e nog högt upp känner du, när du inte behöver gasa mycket eller alls så är du snart över på andra sidan ;D

rejser skrev:
2090298 Dra upp den på 2an och växla direkt till 3an så går det väl lite lugnare.

njoo jag måste bara upp så högt först..
gör jag så nu så blir de att den planar ut direkt på 3ans växel..antar att jag ligger för lågt..
måste upp högre, men de blir som sagt mindre stabilt.

Laggie skrev:
2090322 Så länge varvet ökar är du ju för lågt.

De som är riktigt duktiga kan ju växla ner på slangen, dvs de ligger just över balansläget och minskar varven. Litet tag kvar där och öva :)

Skillnaden är ganska stor i smidighet, orginal tyckte jag den var hemsk. Ketchupeffekten gjorde ju slangning till en nervös historia.
Det ledde senare till ett överslag också :huvet
Däremot är det ingen direkt effektökning tycker jag, marginellt iaf.
Men jag ångrade inte köpet av den. 2500 på www.bergos.de.

skumt :va jag tycker inte att jag har nån ketchup effekt..
bara en massa vrid på lågvarven som e okontrollerbar
annars ganska jämt hela vägen.

Laggie skrev:
2090322 Så länge varvet ökar är du ju för lågt.

De som är riktigt duktiga kan ju växla ner på slangen, dvs de ligger just över balansläget och minskar varven. Litet tag kvar där och öva :)

Skillnaden är ganska stor i smidighet, orginal tyckte jag den var hemsk. Ketchupeffekten gjorde ju slangning till en nervös historia.
Det ledde senare till ett överslag också :huvet
Däremot är det ingen direkt effektökning tycker jag, marginellt iaf.
Men jag ångrade inte köpet av den. 2500 på www.bergos.de.
Som sagt, vi får hitta nån raka där vi kan öva. :7peta
Se nu till att skaffa MSN eller ICQ. :tummenupp

När jag hade min XR så flummade sig förgasaren när jag körde på ettan och tvåan pga. vinkeln (fick hela tiden stänga av bensinkranen för att motorn inte skulle dö), men så länge din förgasare fungerar vid slagning så ser jag ingen anledning att byta. Har läst nånstans att grövre drenerings-slangar kan hjälpa. XRn är lätt att slanga med så länge man kör i 40 km/h och uppåt. I 30 km/h på ettan så brukade min orma sig rätt rejält (skumt att stuntkillarna kan köra i 5 km/h :va ). XRn väger ju en del så ballanspunkten ligger högt, speciellt om man är lätt, man behöver inte gå så långt över den för att skrapa reggskylten (kräver bakbroms så klart). Men på ballanspunkten på tvåan så kunde jag precis kolla över styret när jag satt längst fram på sadeln.

Laggie skrev:

Prova att släppa ut luft istället. Prova runt 0.8-1.0 nånting och gå uppåt. Blir lättare att wheela högre om du har mindre luft i. Som att köra med stödhjul ungefär :hihi

Bifogat

• IMG_3049 (Large).jpg
    IMG_3049 (Large).jpg
    103 KB · Visningar: 138
Malmö-motard skrev:
2090932 Prova att släppa ut luft istället. Prova runt 0.8-1.0 nånting och gå uppåt. Blir lättare att wheela högre om du har mindre luft i. Som att köra med stödhjul ungefär :hihi
fet bild. Sådär ska jag också lära mig. ;)

Malmö-Motard... Du e fan G R Y M på slangen. Den film du länkade till tidigare i mailet till mig var ruggig... Man kanske skulle hyra in dig som en personlig slang-tränare... :)

Ser riktigt najs ut i a f !

Kimmen :yoparty

ozeo skrev:
2090305 njoo jag måste bara upp så högt först..
gör jag så nu så blir de att den planar ut direkt på 3ans växel..antar att jag ligger för lågt..
måste upp högre, men de blir som sagt mindre stabilt.

Bilder e bra.

Visserligen en XR650, och jag har inte en susning om hur lika/Olika 650 och 600an är med tanke på storlek och geometri.

Jag är 182 och vid balansläget tittar jag under styret... :tungan

2_20040314-6w.jpg

Jag har 15/45 drevning och tycker det är en lagom balans mellan topfart och lekvänlighet. Dock, en 650ia...

Här är en annan bild, dock så är detta inte jag så jag kan inte längd på föraren, men det ser ut som om han ligger på balanspunkten. mer eller mindre :tungan

namnlos6.jpg

:hej

PS. ta det försiktigt, det gör faktiskt ont att slå över... :banana

Malmö-motard skrev:
2091015 Tack!
Lite luft, foten på bromsen, avslappnad i kroppen och lite "throttle control" så är du där. Busenkelt igentligen.

Fan fusk ju, du har ju sågat hål i bakskärmen :7peta
Gött att ha ett fotstöd misstänker jag.

Malmö-motard skrev:
2091015 Tack!
Lite luft, foten på bromsen, avslappnad i kroppen och lite "throttle control" så är du där. Busenkelt igentligen.

Nåt bra tips på hur man får rätta känslan med bakbromsen? :va
Måste lära mig att använda bromsen, litar alldeles för mycket på motorbromsen...

...och jag har lärt mig att motorbromsen inte hjälper när man kommer till en viss höjd :skrämd

Malmö-motard skrev:
2091015 Tack!
Jag måste lära mig finskänsligheten på bakbromsen. :gnissla Blir oftast att det dunkar ner rätt hårt när man väl bromsat något. :3freak

Hägglund skrev:
2091192 Nåt bra tips på hur man får rätta känslan med bakbromsen? :va
Måste lära mig att använda bromsen, litar alldeles för mycket på motorbromsen...

...och jag har lärt mig att motorbromsen inte hjälper när man kommer till en viss höjd :skrämd

Sluta skriv, ut å träna så lär du dig!

Börja med att justrera så du har lite mer spel så att du kan ha foten bekvämt på den utan att det bromsar (kolla så den tar innan bara)

Innan lyfter så flyttar du alltid foten till pedalen,sen slangar du lite och provar att dutta till på bromsen så får du en känsla för mur mycket du måste trycka för att den skall gå ner ...sen är det bara att öva öva och öva.

Dom gånger jag har fått till en fin wheelie med min hojj är när jag har suttit ner och kört sakta på tvåan och sen snärtat på gasen så den åker upp och därefter har jag växlat fort till fyran och legat på låga varv och försökt hålla den där,det blir inte lika hetsigt då.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman