De där med att skicka som "gift" från USA

Tullverket är inte dummare än att de inser att en Iphone som är ny i originalförpackning inte är en gift med lågt varuvärde.....

Skall man luras så skicka varan med ett lågt värde som dock leder till tull+moms men inte på fullpriset. Då är det vanligare att de accepterar det förskrivna värdet och inte pallar bråka...

Tullverket är inte dummare än att de inser att en Iphone som är ny i originalförpackning inte är en gift med lågt varuvärde.....

Skall man luras så skicka varan med ett lågt värde som dock leder till tull+moms men inte på fullpriset. Då är det vanligare att de accepterar det förskrivna värdet och inte pallar bråka...

Fast nu är det inte tullverket som tullar godsen utan det är leverantörerna/importörerna i SE, det tullverket kan gnälla på och EV stoppa paketet är om vikten är tokhögt och värdet lågt. "Gåva" från företag till privatperson tullas in direkt med avg om reglementet följs.

Hade det varit jag som deklarerade din iFåne så hade du fått ett gulligt telesamtal om att värdet inte stämmer och sen åkt på avgifter :D

Last edited:
Fast nu är det inte tullverket som tullar godsen utan det är leverantörerna/importörerna i SE, det tullverket kan gnälla på och EV stoppa paketet är om vikten är tokhögt och värdet lågt. "Gåva" från företag till privatperson tullas in direkt med avg om reglementet följs.

Hade det varit jag som deklarerade din iFåne så hade du fått en gulligt telesamtal om att värdet inte stämmer och sen åkt på avgifter :D

Det är väl klart det är tullverket som förtullar godset. Det är ju myndighetutövning och kan inte outsourcas bara sådär. Dessutom är det bara tullverket som får öppna försändelsen knappast DHL/UPS/Posten...

Man kan inte skriva "gift" och hoppas på att dom fattar. Du måste skriva "poison" om ditt budskap ska komma fram.. :rolleyes:

Reeeally? Måste googla.. Har för mig att Apple har världsgaranti

Thx
Världsgarantin gäller alla deras produkter förutom iPhone. Köpte själv min förra i England och den fick jag kassera.

Köp från Frankrike eller Tyskland istället som har samma releasedatum som USA.

Det är väl klart det är tullverket som förtullar godset. Det är ju myndighetutövning och kan inte outsourcas bara sådär. Dessutom är det bara tullverket som får öppna försändelsen knappast DHL/UPS/Posten...

Skicka du med UPS och ge mig trackingnr så får du se vem som har förtullat godset :tummenupp, däremot vem som slutligen godkänner den är en annan fråga, sker dock per automatik dom sällan kollar.

Mjae... Inte riktigt va..
DHL, UPS och posten förtullar själva alldeles utmärkt...
Sen får dom inte behålla mer än avgiften för det, 100:- ink moms för posten men nog är det dom som förtullar alltid..
Har skickat prylar med Nordtafik och då ringde dom mig och frågade om värdet.. För kvittot saknades.. (Jättemysko!:rolleyes:)

Jo du leverantören får öppna godset om så behövs.. De enda försändelser som är totalt förbjudet att öppna är Diplomatiska handlingar (iaf på DHL). Och som någon redan skrivit så är det leverantörerna som sköter förtullningen, i kontakt med Tullverket, och sen gör Tullverket stickprov.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti