De billigaste hojarna att försäkra för ny förare

Dalleponken

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2019
Ort
Järna
Hoj
ingen än
Hejsan!

Är 40 plus med fullt A-kort och vill skaffa min första hoj, men på en budget både inköps- och försäkringsmässigt. Bryr mig inte om extrem fart men vill kunna åka bekvämt på landsvägen samt ha någon box monterad för mat- och sprit shopping. Hade en gammal CB400F från '75 som jag övningskörde med för typ 20 år sedan, men hade nog tänkt mig något liite nyare den här gången, typ sen '90-talare. Eftersom jag inte tänker betala mer än 20 papp i inköp räcker det med trafikförsäkring tror jag, så då undrar jag vilka hojmodeller jag ska satsa på?

Har gjort en lista utefter hur begagnatmarknaden verkar se ut för den prisklass jag letar efter, men försäkringsmässigt har jag ingen som helst aning om var dessa ligger, så vill gärna ha tips! :)

1. Yamaha XJ900
2. Yamaha XJ600
3. Yamaha Fazer 600
3. Suzuki Bandit
4. Suzuki GSX 750 F
5. Kawazaki ER-5
6. Kawasaki ER-7
7. Suzuki VX-800
 
Jag skulle tro att samtliga listade hojar är rätt billiga att försäkra. Jag gjorde en koll på blocket och hittade ett reg.nummer på en GSX 750 -98. Hos Svedea skulle det kosta 972:-/helår för trafikförsäkring för mig, 44 år i Örebro.

Hur priserna skulle se ut för dig kan nog bara du själv ta reda på då försäkringsbolagen är vansinnigt ologiska och inkonsekventa i sin prissättning, så det är bara att börja jaga regnummer och kolla runt. Svedea och Bilsport & MC är nog de bolagen som överlag är billigast på den typen av hojar.
 
Jag tycker att du bör gå upp till 750cc modellerna. Box full med sprit, tant bakpå, ja det växer på.
Gsx 750 f som du nämnt är bra o billig i drift. Xj 900 är mc:ns Volvo 240, går länge.
 
Kolla offroadare också om du inte absolut vill ha en gatmodell. Alla utom ktm har billig försäkring även om dom kanske har en pigg motor.
 
Tackar! Underbara nyheter!!! :)

- - - Updated - - -

Jag är 173 så offroadare har nog lite för hög sitthöjd för mig?
 
Av dom du listat skulle jag lägga min röst på xj900. Finns ett gäng på blocket. Några är med packväskor.
Har för mig det satt en hyggligt biffig generator på dom vilket är mums om man vill ha extraljus, handtagsvärme o annat.

Jag har ägt den äldre versionen från 80-talet och den var inte pulshöjande men jäkligt pålitlig.

Min far har den nyare från sent 90-tal och har kört över 10000mil med den utan gnäll. Justerade ventilerna på den nu i vintras och normal service i övrigt. Tuffar på likadant nu som dag ett.

Exempel https://www.blocket.se/orebro/Yamaha_XJ900S_84267742.htm?ca=20&w=3
 
Triumph Sprint RS , betalar ca 2500 helår trafik hos Bilsport och MC.
Och bor i Göteborg = zon 1 = dyrast försäkring, å andra sidan 50+.
Vill du kolla försäkring på Sprint RS så har har du ett regnummer, RSZ907.
 
Last edited:
Triumph Sprint RS , betalar ca 2500 helår trafik hos Bilsport och MC.
Och bor i Göteborg = zon 1 = dyrast försäkring, å andra sidan 50+.
Vill du kolla försäkring på Sprint RS så har har du ett regnummer, RSZ907.

Tack för numret! Blev mindre än 4 papp per år helförsäkring med Swedea, så definitivt ett alternativ!
 
Hittade regnummer på Blocket på en XJ 900 och det blev helförsäkrat 1 699 kr/år så nu har jag bestämt mig tror jag! :hihi
 
Jag kommer med en offtopic-fråga när det ändä varit uppe på tal. KTM, varför så dyra i försäkringen?
 
Varför inte istället börja med att fundera på hur du tänkt använda hojen, istället för att stirra dig blind på försäkringskostnaden (som ändå knappast lär vara särskilt hög på någon av dessa hojar och 40+)?
Vill du ta med tanten på fikarundor på helgerna (XJ900/Bandit), ge dig ut på semesterresor i Europa (GSX-F, Triumph Tiger, VStrom, TransAlp), eller köra fort på kurviga småvägar (SV650, ER-6)?
Kanske du precis som mig upptäcker att det roligaste som finns är att upptäcka var den där lilla grusvägen/traktorstigen leder (XT600/660, DR650 eller liknande)?
Lycka till med valet iallafall, det går ju alltid att byta om det blir fel :tummenupp:tummenupp
 
Sätt upp Kawasaki Z800 på din lista. 1800:- per år i trafikförsäkring. Billig i inköp också. Jag är helnöjd med min.

För att jämföra försäkringar så letar du rätt på reg nr på de modeller du funderar på. Sen är det bara att jämföra på Insplanet.com

Kör bara trafikförsäkring om du inte vill slösa bort dina pengar på att göda försäkringsbolagen.
 
Kanske svårt att hitta i din tänkta prisklass, men BMW brukar ligga rätt bra försäkringsmässigt, åtminstone för oss lite äldre. Brukar stå sig rätt bra i pris också, du får ju se det som en investering i om inte annat livskvalité;)

Är du 40 plus behöver du ju inte oroa dig för att en eventuell BMW ger dig en gubbstämpel, den har du ju ändå...
 
Sätt upp Kawasaki Z800 på din lista. 1800:- per år i trafikförsäkring. Billig i inköp också. Jag är helnöjd med min.

Så här skrev trådskaparen: "Eftersom jag inte tänker betala mer än 20 papp i inköp räcker det med trafikförsäkring tror jag"

Vad kostar de billigaste Z800? Är inte det förslaget lite overkill?
 
Av de du räknar upp går i princip alla bort utom modernare XJ med kardan och Fazer pga olika skäl. Det kan vara ålder, vikt, geometri eller bara dålig konstruktion. Mitt standardtips på frågan brukar vara TDM 850. Jag har en som heter SXH778.

Inte så snygg kanske, men billig och mångsidig. Annars gillar jag Bandit 1250 också, men den ligger lite över budget. 1200 är gammal nu men fortfarande rätt bekväm men man måste se upp med fjädringen som ofta är slut och då blir de inte så billiga ändå...

Köp nåt, rullar det blir man glad.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top