crossniklas
Scooterbög
Nu framgår det lite FÖR tydligt att du inte har en aning om vad du pratar om.
Om X ska tjäna lika mkt, men Y höja sina löner, så kommer priserna höjas och reallönerna justeras såsom jag menade från början iaf. Däremot kommer svensk konkurrenskraft att sjunka vilket drabbar exporten genom valutavärdet.
Att genusforskare öht får lön är för mig en gåta, å andra sidan är de en försvinnande liten del av BNP så det gör liksom ingenting.
Att sänka skatterna är bra, men har en baksida som vi måste betala på annat sätt. Större delen av skattekostnaderna är trots allt substitut för utgifter som annars tvunget varit privata (fördelningspolitik).
Beteendevetare spelar idag bl.a en viktig roll på de flesta stora företag när det gäller uppbyggnaden av företagskulturer, ledarskap och konflikthantering mm.. Att ifrågasätta deras roll ter sig lite märkligt!?
Tyvärr så har jag ingen ekonomisk utbildning. Men det är tur att ekonomi inte är en vetenskap.
Ja självklart om företag anser att beteendevetare gör nytta så finns det ju ett behov.
Sen säger jag inte emot att om vi sänker skatterna så får många kostnader istället betalas privat. Men skulle vi sänka skatterna till ett minimum tror jag knappast folket skulle bli fattigare. Knappast här i Sverige, med sådan slösaktig, okontrollerad och bortkastade många av skattekronorna är.
Vilket är ett par tusenlappar mer än en fritidspedagog med fyra års högskoleutbildning som dag ut och dag in tvingas ta hand om ett tjugotal snoriga avkommor till allsköns WT, hantverkare och för all del akademiker och som skall hålla humör och ork uppe samtidigt som de skall uppfostra illbattingarna och ge dem nödvändiga sociala färdigheter och grundläggande uppfostran om föräldrarna brustit i detta...
Jag kan ju säga att jag väljer att sätta gipsskivor och skruva trädäck alla dagar i veckan framför deras arbetsdag...
Jag har en mor som är förskolepedagog och en far som är betongare. Mor har gått flera år i skolan och tjänare sämre. Far å andra sidan är sliten i kroppen och har blivit opererad 3-4 gånger. Svårt val att välja.
Last edited: