Db ?

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Jag var ute och mätte upp Hondan i dag. Lånade db mätare från jobbet (dyr sak). Varvade så gott jag kunde 7200. Resultatet blev, ena mätningen 104 andra 101. Jag hadde inget måttband med mig så avståndet samt vinkel var på en höft.
Hur hårda är nu db kraven skulle dom släppa ut en om man råkar ha 103 eller är det slut åkt då?
 
Ja det beror ju på hur lång borta mätaren var. Misstänker att det handlar om det avståndet. Får väll greja ett orginal system i fall att (har ett på g). :tummenupp
 
Det blir lägre värden när det är torrt och varmt ute också...
 
Kom ihåg. Nästan det enda du får köra med 102db är SM-tävlingshelger. ALLT annat har nu HÅRDA db-krav. Jag kommer montera orginalburk som default i sommar.
 
Chrille skrev:
Kom ihåg. Nästan det enda du får köra med 102db är SM-tävlingshelger. ALLT annat har nu HÅRDA db-krav. Jag kommer montera orginalburk som default i sommar.

Nja, riktigt så illa är det inte. Knutstorp har tex 95 db vid förbipassering(ca 102 stillastående) både på SM,Bike events och tisdagsträningar,tror det samma gäller på Falken Sviestad och Gelleråsen med. Problemet med bike events är att de skiter i hur mycket/lite ditt system låter. Är det inte original så får du inte köra.
 
Chris Ash skrev:
Nja, riktigt så illa är det inte. Knutstorp har tex 95 db vid förbipassering(ca 102 stillastående) både på SM,Bike events och tisdagsträningar,tror det samma gäller på Falken Sviestad och Gelleråsen med. Problemet med bike events är att de skiter i hur mycket/lite ditt system låter. Är det inte original så får du inte köra.

Det där är en sanning med modifikation. När vi körde ERF'et på Falken var det 5 eller 6 hojar som klarade den i reglementet angivna gränsen. Atorp har enorma provblem, Mantorp har stora problem, Falken har vissa, Knutstorp hör man olika om hela tiden, Sviestad lever visst på lånad tid och även Åsen ska enligt rykten ha lite att tänka på även om vissa rykten säger annat osv osv.

Jag har tröttnat på tjatet. Min hoj kommer alltid har org-burk i default-läge och så svidar jag om när tillfälle ges.

Bike-Events gör helt rätt. För alla som har sett och hört ett 600std-lopp så borde sanningen vara uppenbar - Hade vi alla hållt den ljudnivån så hade vi inte haft några klagomål att hantera.
 
Chrille skrev:
Det där är en sanning med modifikation. När vi körde ERF'et på Falken var det 5 eller 6 hojar som klarade den i reglementet angivna gränsen. Atorp har enorma provblem, Mantorp har stora problem, Falken har vissa, Knutstorp hör man olika om hela tiden, Sviestad lever visst på lånad tid och även Åsen ska enligt rykten ha lite att tänka på även om vissa rykten säger annat osv osv.

Jag har tröttnat på tjatet. Min hoj kommer alltid har org-burk i default-läge och så svidar jag om när tillfälle ges.

Bike-Events gör helt rätt. För alla som har sett och hört ett 600std-lopp så borde sanningen vara uppenbar - Hade vi alla hållt den ljudnivån så hade vi inte haft några klagomål att hantera.

Ahhh... Du sällar dig alltså till skaran av orginalburksförespråkare. För visst
är det primära att köra, inte att låta? Speciellt inte om låtandet är ett hot mot sporten i det här landet - vilket jag på allvar tror att det är.
 
Last edited:
hajen5 skrev:
Ahhh... Du sällar dig alltså till skaran av orginalburksförespråkare. För visst
är det primära att köra, inte att låta? Speciellt inte om låtandet är ett hot mot sporten i det här landet - vilket jag på allvar tror att det är.

Fast bra helsystem/slipons låter inte speciellt mycket mer än original. Tycker originalburkstramset är just trams. Har man en bullergräns så har man en bullergräns, skitsamma om det är original eller Vims & Trams om man klarar den.
 
Chris Ash skrev:
Fast bra helsystem/slipons låter inte speciellt mycket mer än original. Tycker originalburkstramset är just trams. Har man en bullergräns så har man en bullergräns, skitsamma om det är original eller Vims & Trams om man klarar den.

Mja, med "orginalburksförespråkare" menar jag bland förarna. Dvs livet blir mycket enklare för den som har orginalburk.

Att vi på nåt sätt sedan måste acceptera lägre ljudnivåer har ju inget med om det åstadkoms med orginalburk eller ej. Men då måste det också mätas utan pardon.
 
Chrille skrev:
Bike-Events gör helt rätt. För alla som har sett och hört ett 600std-lopp så borde sanningen vara uppenbar - Hade vi alla hållt den ljudnivån så hade vi inte haft några klagomål att hantera.

Och kanske hade vi då haft en bana i Mälardalen.
 
Nyteknik skrev:
Hurså? :eek:

Men det kan du mycket väl har rätt i. Hur gör du själv? Proppat ljuddämparen överfull med ull?

Hähä, jag bara driver med dig...

Senast jag och Roy(RS250R) mätte låg vi under 90 db stillastående.
Det är vad jag förstått dieslarna som ger högst utslag på db-mätaren.
 
Chris Ash skrev:
Hähä, jag bara driver med dig...

Senast jag och Roy(RS250R) mätte låg vi under 90 db stillastående.
Det är vad jag förstått dieslarna som ger högst utslag på db-mätaren.

Vore ju extremt tråkigt att inte få starta på Anderstorp pga för högt avgasljud. Kan man öppna och fylla ljuddämparen med extra ull utan att den börjar gå som en påse nötter?
 
Nyteknik skrev:
Vore ju extremt tråkigt att inte få starta på Anderstorp pga för högt avgasljud. Kan man öppna och fylla ljuddämparen med extra ull utan att den börjar gå som en påse nötter?

Anderstorp har bullerhelg på SM, om din hoj inte låter extremt högt behöver du inte vara orolig. Har du airbox förresten?
 
Ljuddämparna kan och ska packas om efter ett tag eftersom ullen bräns bort eller vad d e!

Om det låter för mycket så kan du prova att packa om dämparna. Annars får du använda längre dämpare!

På racers är det dessutom en del ljud från insuget med!

102db/A gäller på Anderstorp-SM:et.
 
Chris Ash skrev:
...Har man en bullergräns så har man en bullergräns, skitsamma om det är original eller Vims & Trams om man klarar den.


Det där är inte alls en god ide. Mantorp o Atorp ligger på en så hysterisk nivå att det räcker med att det larmar för att arrangören ska ha problem. Ta då det klassiska trixet med slipon/helrör som visar fina värden vid den stipulerade varvtalsgränsen för statisk mätning - när han sen belastar eller går upp 500 till så är det kört.

Skölds superducce har vid statiska mätningar gett 98 db. Tror du att den stör grannarna mindre än min Akra på ca 102?? Det är en regel full i kryphål som ger banägarna problem eftersom förare i mångt och mycket är korkade fuskare. Även förare i den absoluta eliten fuskar med inträdesbiljetter, elutrustning, buller och klarar inte ens följa parkeringsanvisningar - hur skulle dessa förare kunna förväntas ta ansvar för ljudnivå på sina hojar??

Vi håller på att gräva en helvetes djup grop åt oss själva.

Eller för att ta de älskade R-klasserna. Förr om åren har Håkans hoj vrålat så illa att det har varit obehagligt att sitta på läktaren. TROTS det så har han klarat statiska mätningar.... Vissa regler funkar inte.

Hur menar du att det skulle gå till? Bötessummorna på arrangörer är enorma om bullret överskrids. Det naturliga vore Bike-Events modell.

Alternativet är att ta betalt och sen mäta och utan nåd skicka hem alla som överstiger gränsen. Jag har sett hur det funkar - banknuttar är de barnsligaste idioter som finns i de här lägena:
Av de som skickas hem så kommer:
Åtminstone 75% skrika "Jag vet att det står 98dB i papprena men det är ju godkänt i besiktning!"
Hälften kommer skrika över att de ska ha sina pengar tillbaka.
Kanske så många som var femte kommer lägga en j-a energi på att skälla ut arrangören.
Hela förmiddagen kommer vara ett jävla gnäll pga det här om reglerna efterlevs ordentligt.
Vem vill arrangera något sådant?

Kalla fakta är - vi vet alla orgblås låter absolut minst. Det HÖR vi! Det är dax att förstå vinken i det hela.
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top