Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
någon som vet vart "gränsen" går för db vid besiktningen? har ett devil highpipe som sitter på en r1![]()
någon som vet vart "gränsen" går för db vid besiktningen? har ett devil highpipe som sitter på en r1![]()
Jag besiktigade min hoj igår. Jag hade varit ordentlig och monterat flödesbegränsare i lljuddämparna men någon db-mätare kom aldrig fram. Frågan är hur ofta dom mäter![]()
Jag besiktigade min hoj igår. Jag hade varit ordentlig och monterat flödesbegränsare i lljuddämparna men någon db-mätare kom aldrig fram. Frågan är hur ofta dom mäter![]()
...Stoppade megafonen full med allt möjligt skit jag kunde hitta, sparkade i en gammal Saab V4 ljuddämpare, svetsade fast ett rör ett rör med en M10 bricka i ändan och lindade in rubb med värmebandageSåg ut som hej-kom-och-hjälp, det var så tätt att motorn knappt gick, så fort jag gasade så delade systemet på sig överallt...
Gick dit en timme efteråt för att hämta hojen.
...kunde utföra en bullermätning, det började brinna i skiten och hela lokalen fylldes med rök... Men vi vet att den är så långt ifrån laglig man kan komma, vi hör dig varje dag..."
- " Äh, jag ska inte åka gata med den, är tvungen att besiktiga den för jag ska köra dragrace i en klass där det är tvunget att den har blivit godkänd av SBP"
- "Ja annars lär vi ses snart igen..."
Förresten gjorde jag senare en egen ljudmätning med Anderstorpsbanans dB-mätare. 125 dB på tomgång, mätaren slog ifrån (135 dB) vid runt 6000 varv...![]()
Möjligt... Det gjorde satan så ont i öronen att stå bakom iaf...Går inte smärtgränsen vid 130dB ?![]()
Jäpp: 103 db som i tidigare inlägg.
Däremot skiljer varvtalet mellan olika hojar, dvs vid vilket varvtal skall hojen ej bröla mer än 103db.
Det som bestämmer varvtalet är motorns kubik & slaglängd mm, fick jag förklarat sist jag besiktade utav besiktningsmannen.
jag var och besiktade idag, kan nog tänka mig att det är bra att besikta tidigt på året för det var en ganska lam och enkel besiktning, han kola hjullager och lysen såklar, han konstatera att däckdjupet var dåligt fram sen kolla han om blinkers och bromsljus fungerade sedan starta han titta på mig konstatera ja hd motorer låter fint sen stängde han av. och det sitter buells standars trim kit på den med box och annan dämpare vilket inte är godkänt, mn han orka nog inte bry sig.
jag var och besiktade idag, kan nog tänka mig att det är bra att besikta tidigt på året för det var en ganska lam och enkel besiktning, han kola hjullager och lysen såklar, han konstatera att däckdjupet var dåligt fram sen kolla han om blinkers och bromsljus fungerade sedan starta han titta på mig konstatera ja hd motorer låter fint sen stängde han av. och det sitter buells standars trim kit på den med box och annan dämpare vilket inte är godkänt, mn han orka nog inte bry sig.
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|
![]() |
BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien
Platsen för BMW Motorrad In... |