Db på Knutstorp

IXUS

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Hoj
CBR 600 (banhöj) Yamaha TRX
Jeg har lige et spørgsmål angående hvor meget min cykel må larme på Knutstorp på fradag 16 juni????
Sagen er den at jeg nok køber ny höj i morgen og den har ikke org udstødning på, den er dog reg besigtigt som den står!!!
Hvor mange db må den larme, og ved hvor mange omdr. måles det??? :confused:

IXUS skrev:
2227841 Jeg har lige et spørgsmål angående hvor meget min cykel må larme på Knutstorp på fradag 16 juni????
Sagen er den at jeg nok køber ny höj i morgen og den har ikke org udstødning på, den er dog reg besigtigt som den står!!!
Hvor mange db må den larme, og ved hvor mange omdr. måles det??? :confused:
95 decibel, orginalsystem anbefalles

GSXR1100R skrev:
2227851 95 decibel, orginalsystem anbefalles
Desværre har han inte orginalsystem, jeg kan muligvis få den målt mandag, hvis jeg køber den imorgen, men er det 95 db ved 3000 omdr eller tomgang eller???

IXUS skrev:
2227856 Desværre har han inte orginalsystem, jeg kan muligvis få den målt mandag, hvis jeg køber den imorgen, men er det 95 db ved 3000 omdr eller tomgang eller???
Nej, det är 95 dB vid förbifart på raksträckan. Nästan omöjligt att mäta den innan men SSEMse har någon regel. :va
Ska kolla upp det imorgon på depåchefsmötet.

Maverick_ou812 skrev:
2228059 Nej, det är 95 dB vid förbifart på raksträckan. Nästan omöjligt att mäta den innan men SSEMse har någon regel. :va
Ska kolla upp det imorgon på depåchefsmötet.

SSEMse har ingen undantagsregel, dom måste följa direktiven om dB som banägaren (Motor Events AB ) måste följa. Det är beslut från Miljödomstolen att 95 dB skall gälla.

95 dB i förbipassernade är oftast inga problem att efterfölja.

Zilversurfer skrev:
2228316 SSEMse har ingen undantagsregel, dom måste följa direktiven om dB som banägaren (Motor Events AB ) måste följa. Det är beslut från Miljödomstolen att 95 dB skall gälla.

95 dB i förbipassernade är oftast inga problem att efterfölja.
Menade inte så.
Ska kolla hur man mäter stillastående bakom hojen och vilka värden och varvtal som gäller för olika typer av hojar.

De gånger Sydskanes emse haft körning på Knudan har där inte varit nån typ av besiktning på hojarna eller påpekande av olika rök rör.

Maverick_ou812 skrev:
2228322 Menade inte så.
Ska kolla hur man mäter stillastående bakom hojen och vilka värden och varvtal som gäller för olika typer av hojar.

Säg det då..

Ca V Twin = 5000 varv
Ca rak 4:a = 7000 varv

Allt är iof beroende på slaglängden.

Stillastående är 1 meter bakom 45° uppåt från mynningen på ljuddämparen.

Om någon bullrar för mycket så kommer dom som bor i närheten att klaga och då riskerar vi att körningen avblåses, se till att ni inte låter för mycket.

/Micke HMS/Svemo

R1 racer skrev:
2228381 De gånger Sydskanes emse haft körning på Knudan har där inte varit nån typ av besiktning på hojarna eller påpekande av olika rök rör.
Nja, dom körde ljudmätning vid nått av tillfällena förra året (tror det var första), fast dom var iof lite flexibla i mätvarvtal för folk med "problemdämpare"

ok jeg vil se om jeg kan få den målt og ellers håbe på at jeg får orginalsystem inden fredag, eller er der sikkert en der vil købe min plads :gnissla

Zilversurfer skrev:
2229196 Säg det då..

Ca V Twin = 5000 varv

Du har stenkoll ZS. :tummenupp Jag lär få skruva på mitt orginalsystem.

Mer info kommer snart att finnas på sydskanesemse.nu

R1 racer skrev:
2228381 De gånger Sydskanes emse haft körning på Knudan har där inte varit nån typ av besiktning på hojarna eller påpekande av olika rök rör.

Jaså? Jag har då minsann blivit både ljudmätt och besiktigad på varenda Knudan körning jag kört med Sydskanes Emse. Och så kommer även att ske denna gång. Mao, låter din maskin mycke, kör på original.

CorbenDallas skrev:
2229815 Jaså? Jag har då minsann blivit både ljudmätt och besiktigad på varenda Knudan körning jag kört med Sydskanes Emse. Och så kommer även att ske denna gång. Mao, låter din maskin mycke, kör på original.

Jag råka då inte ut för nån besiktning.Men o andra sidan plockar de ine en kanske om man ljuder förmycket förbi mätutrustningen? Står den inte utplacerad vid start rakan eller har jag fel för mej?
Förvisso hade jag helsystem;Akrapovic på en R1-00 men året efter på besikt bröla det inte mer än 97 db med deras mättutrustning så då lär det vara lungt.

R1 racer skrev:
2230679 Jag råka då inte ut för nån besiktning.Men o andra sidan plockar de ine en kanske om man ljuder förmycket förbi mätutrustningen? Står den inte utplacerad vid start rakan eller har jag fel för mej?
Förvisso hade jag helsystem;Akrapovic på en R1-00 men året efter på besikt bröla det inte mer än 97 db med deras mättutrustning så då lär det vara lungt.

Du blir besiktigad och ljudmätt när du anmäler dig innan du kör ner i depån.
Alla eftermarknadssystem är inte megafoner, men det kan bli en dyr och tråkig affär om man chansar...

CorbenDallas skrev:
2230736 Du blir besiktigad och ljudmätt när du anmäler dig innan du kör ner i depån.
Alla eftermarknadssystem är inte megafoner, men det kan bli en dyr och tråkig affär om man chansar...

Inga skräckscenarie nu! Vad kommer dom mäta vid statisk mätning 100, 102, 103dB??

Vad är det som blir dyrt? utöver anmälningsavgiften?

CorbenDallas skrev:
2230736 Du blir besiktigad och ljudmätt när du anmäler dig innan du kör ner i depån.

Märkligt,den gången förra året med Sydskanes emse var det inte något sådant iallafall med besiktning :confused:

R1 racer skrev:
2230822 Märkligt,den gången förra året med Sydskanes emse var det inte något sådant iallafall med besiktning :confused:

Joooodå, men det gick så fort så man märkte det knappt. Jag minns mkt väl att jag blev besiktigad förra året. Och året innan stod jag uppe på släpet när jag blev ljudmätt.

Zilversurfer skrev:
2230800 Inga skräckscenarie nu! Vad kommer dom mäta vid statisk mätning 100, 102, 103dB??

Vad är det som blir dyrt? utöver anmälningsavgiften?

Inget. Men för mig är det dyrt att betala men inte få köra vilket är vad som händer om man väsnas för mkt.

Zilversurfer skrev:
2229196 Säg det då..

Ca V Twin = 5000 varv

Detta är bilprovningen.

Knudan är det 95 Db vid förbipasserande.
har man över. är det out.
ett tips är ju att ta det lungt på rakan.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park