db nivå?

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Nu när FIM sänker db nivå för Cross till 96 db - hur kommer detta att påverka SM. Eller är det 95db idag för SM, samma som RR? Jag har aldrig hört en Motard som har under 96 db förbipasserande.

Undrar lite :tummenupp

Edit:Såg att SM har 98db, samma som Cross.
 
Last edited:
Zilversurfer skrev:
Nu när FIM sänker db nivå för Cross till 96 db - hur kommer detta att påverka SM. Eller är det 95db idag för SM, samma som RR? Jag har aldrig hört en Motard som har under 96 db förbipasserande.

Undrar lite :tummenupp

Edit:Såg att SM har 98db, samma som Cross.

Hörde ryktas om att nästa års dB-gränser är långt från spikade. En del(läs många) hojtillverkare är emot en sänkning.
Den som lever får se mao.
 
Jag heter Lasse skrev:
Hörde ryktas om att nästa års dB-gränser är långt från spikade. En del(läs många) hojtillverkare är emot en sänkning.
Den som lever får se mao.


FIM har bestämt att sänka gränserna enligt bike, men det kan man väl kanske inte lita på. Honda har släppt sin 250 CRF med 96db. Men vi får väl vänta och se vad det står i reglementet 2006. Hittade inget på FIM´s hemsida - då reglementet för 2006 inte är klart.
 
Finns ingen fyrtskts stånka som kan högprestera med så låga ljudvolymer.
Och med Den regel till punkt och pricka mani som finns här så blir det knepigt tror jag.
Utomlands så mäter de ljudet genom att varva upp till de kommer till tillåten ljudvolym, är det över tomgång så godkänner de.

Daniel
 
ypvs skrev:
Finns ingen fyrtskts stånka som kan högprestera med så låga ljudvolymer.
Och med Den regel till punkt och pricka mani som finns här så blir det knepigt tror jag.
Utomlands så mäter de ljudet genom att varva upp till de kommer till tillåten ljudvolym, är det över tomgång så godkänner de.

Daniel

Problemet är Sverige!!...Om det är 96 db så är det, eller crossfanatikerna ser kanske mer mellan fingarna? Alla blir svartflaggad på Anderstorp, om mätaren visar över 95 db vid förbipasserande och 102 db vid stillastående ( olika varvtal beroende på slag/volym ).

Dom flesta RR banor i Sverige är väldigt petiga iaf. Detta givetvis p.g.a skräcken för vite från Kommun/miljöförvaltning.

Släpp db fri, tjohopptjalalalanlej :tummenupp
 
Jag tror att stånkorna i det långa loppet kommer att försvinna.
Hoppa fram 10 år så är de flesta hojar till cross och motard twinar skulle jag tro. De kan man tysta mycket mer effektivt.

Världen kommer inte att bli mer glesbefolkad så omkringboende kommer alltid att vara ett problem och därmed bullerkraven.

En högpresterande fyrtaktsracer-stånka som inte ger ifrån sig mer än 87dB tror jag inte på. Tilläggas kan att en helt original YZF426a 2002 låg på 102dB stationär i mätningarna. Det är ett ljudtryck som är åtminstonde 50ggr högre än 87dB.
 
Stånkorna blir nog kvar för att stanna ganska länge men med dubbla ljuddämpare och små små utblås.....putt putt putt.
Blir inte twinnarna förbjuda om nått år?, FIM bestämde ju nått sånt idiotiskt vet jag.
 
Jo jag tror det med men förr eller senare tror jag iaf att det kommer att gå ditåt.
Dubbla pipor är helt klart en väg att gå för att få ner ljudvolymen. Tvärsnittsarean genom varje ljuddämpare kan då göras mindre med bättre ljuddämpning som resultat.

DAniel...
 
När Rigo skötte Husabergs VM-team hade de dubbla dämpare och nån enstaka KTM hade det ibland. Nu har inte husa det längre medans både Qvarna och KTM kör med det på alla toppförarnas hojar. Med lägre ljudnivå som resultat.

Vill minnas en intervju med nån av Rigo-förarna och han sa att de fick ur mer vrid med dubbla dämpare så det kanske t.o.m kan ge starkare maskiner + lägre ljud med lite mer utveckling och forskning.

Aprilia har ju visat att det fakiskt går att göra helt annorlunda ljuddämpare på twinnen :tummenupp
Apirilias lösning blir ju svår för de flesta tillverkare att lätt ta efter eftersom det sitter en massa luftburkar och mög där medans det inte borde vara så jämrans svårt att få till en sån lösning på en Husa... Nån som är sugen att leka fram en prototyp med svetsen kan jag ställa upp med en testhoj att prova den på ;)
 
Supermoto skrev:
.....medans både Qvarna och KTM kör med det på alla toppförarnas hojar. Med lägre ljudnivå som resultat.
Jag kollade för skojs skull upp om det gick att lägga vantarna på ett sånt ultraporrigt dubbel-Akra (inkl. plast, fästen o.dyl.) som VDB m.fl. använder men tji fick man.

'Nej tyvärr så kommer det inte att finnas som Power Part då det inte passar på en std cykel.'

'Nej det går inte att köpa därför finns det inget pris eller artiklelnummer. Det går inte att lösa på något vis då kostnaden för detta inte går att räkna hem.'

Ser man det från den ljusa sidan så sparade KTM mig en massa tankecykler och en hiiimla massa pengar. :)

.
 
Spider skrev:
Jag kollade för skojs skull upp om det gick att lägga vantarna på ett sånt ultraporrigt dubbel-Akra (inkl. plast, fästen o.dyl.) som VDB m.fl. använder men tji fick man.
Köp två vanliga dämpare då och be (alltså BETALA dyrt!!) GHOST eller URM svetsa ihop resten :tummenupp
Sen 613kit + portning och allmänn genomgång av alla delar så har du en skaplig hoj :tummenupp
Har du lite pengar över kan du väl låta nån lämplig firma bygga ett insprutningssystem oxå...
 
Supermoto skrev:
Köp två vanliga dämpare då och be (alltså BETALA dyrt!!) GHOST eller URM svetsa ihop resten :tummenupp
Sen 613kit + portning och allmänn genomgång av alla delar så har du en skaplig hoj :tummenupp
Har du lite pengar över kan du väl låta nån lämplig firma bygga ett insprutningssystem oxå...
Määääään, gör inte sådär mot mig. :mad: Vi kom ju alldels nyss överens om att KTM hjälpt mig att spara pengar åsså kommer du dragandes med sånt här. :4skrika

Tänk på att jag dessutom måste spara ihop pengar så att jag nån gång kan införskaffa en lika exklusiv hojtransporttör som du har. :)

.
 
Supermoto skrev:
När Rigo skötte Husabergs VM-team hade de dubbla dämpare och nån enstaka KTM hade det ibland. Nu har inte husa det längre medans både Qvarna och KTM kör med det på alla toppförarnas hojar. Med lägre ljudnivå som resultat.

Vill minnas en intervju med nån av Rigo-förarna och han sa att de fick ur mer vrid med dubbla dämpare så det kanske t.o.m kan ge starkare maskiner + lägre ljud med lite mer utveckling och forskning.

Aprilia har ju visat att det fakiskt går att göra helt annorlunda ljuddämpare på twinnen :tummenupp
Apirilias lösning blir ju svår för de flesta tillverkare att lätt ta efter eftersom det sitter en massa luftburkar och mög där medans det inte borde vara så jämrans svårt att få till en sån lösning på en Husa... Nån som är sugen att leka fram en prototyp med svetsen kan jag ställa upp med en testhoj att prova den på ;)


Iofs, Rigo Husorna lät minst lika mycket som en Husa med fullrace Doma iaf. Dock fick de ut en massa ös ur motorn med dessa pipor, mycket svetsande dock, inga bitar var längre än typ 5cm och det konades upp nästan hela tiden. Dessutom höll de som piss, har en polare som sköt 19e Rigo Motorn på ett race som jag körde i Peruwelz för nåt år sen och det var i juni. 19 motorer på 3 månader, sen hoppade han av Rigo och trimmade en 525a som han vann Superbiker på. Rigo ville lite mer än vad de kunde, för samma effekt har tagits ur Engelska Husor (och nästan min) med mycket bra pålitlighet.
Det var nåt Norskt team som kontaktade mig i Belgien för ett par år sen för att komma ner och träna med mig som byggt dubbelpip också för övrigt.
Dock, dubbelpip används mycket riktigt av en del stora team för just ljudproblemet, man kan köra med lite lägre ljud och ändå ha fullt ös. Lite extra vikt få man dock släpa på.

Daniel
 
Supermoto skrev:
Aprilia har ju visat att det fakiskt går att göra helt annorlunda ljuddämpare på twinnen :tummenupp
Apirilias lösning blir ju svår för de flesta tillverkare att lätt ta efter eftersom det sitter en massa luftburkar och mög där medans det inte borde vara så jämrans svårt att få till en sån lösning på en Husa... Nån som är sugen att leka fram en prototyp med svetsen kan jag ställa upp med en testhoj att prova den på ;)

Jag såg en KTM på Lag-EM:et i Italien nu som man hade byggt en ljuddämpare-på-något-sätt-inträng-i-innerskärmen på som liknade den på Aprilia. Tog ingen bild dock... :huvet

Magnus
 
ypvs skrev:
Iofs, Rigo Husorna lät minst lika mycket som en Husa med fullrace Doma iaf. *snip*
Dock, dubbelpip används mycket riktigt av en del stora team för just ljudproblemet, man kan köra med lite lägre ljud och ändå ha fullt ös. Lite extra vikt få man dock släpa på.

Daniel
Freddy antar jag det var. Synd han inte fortsatte i VM-teamet i år.

Du som har labbat en del. vad sägs om en dämpare liknande den som sitter på 999orna? Stor och bred borde ju ge utrymme för det som nu behövs där inne. Eller är två mindre bättre??


Lindhracing skrev:
Jag såg en KTM på Lag-EM:et i Italien nu som man hade byggt en ljuddämpare-på-något-sätt-inträng-i-innerskärmen på som liknade den på Aprilia. Tog ingen bild dock... :huvet

Magnus
Jasså, det gjorde du inte!! Nu blir det :arsele:whip :mattias
 
Supermoto skrev:
Freddy antar jag det var. Synd han inte fortsatte i VM-teamet i år.

Du som har labbat en del. vad sägs om en dämpare liknande den som sitter på 999orna? Stor och bred borde ju ge utrymme för det som nu behövs där inne. Eller är två mindre bättre??

Problemet är ofta var man ska göra av dem bara. Ovanför bakhjulet funkar bra på en Monobike men på en Motard så vill det mycket till om den inte ska bli sönderslagen.
En rund pipa ger minsta möjliga friktion för gaserna genom burken så rent effektmässigt låter det bättre men det gör ju också att ljudet har ganska fritt spelrum. Jag skulle tro att ett sätt att lösa ljuset men ändå ha ett stor fet pipa skulle vara att kröka mufflern lite. Dvs ha ullen packad igenom en ljuddämpare som har en liten vinkel. Längre ljuddämpare gör också stor skillnad men det är ofta svårt pga utrymmesbrist, eller som sagt två men det för annat med sig. Vikt, kostnad osv.
Andra former än runda blås är dock vettigt då man kan klämma in dem i utrymmen där det annars varit omöjligt, då kan det i vissa fall löna sig att bygga så, rent trimmässigt tillför det inget som jag kan se dock. Estetiskt kanske, viktigt för försäljning men inte för mig, jag ser rent praktiskt på allt på en racehoj. Desto enklare och effektivare desto vackrare i mina ögon.

Alltid kul med nya tankebanor dock, det är det som ibland medverkar till jättehopp framåt.

Daniel
 
ypvs skrev:
Problemet är ofta var man ska göra av dem bara. Ovanför bakhjulet funkar bra på en Monobike men på en Motard så vill det mycket till om den inte ska bli sönderslagen.
En rund pipa ger minsta möjliga friktion för gaserna genom burken så rent effektmässigt låter det bättre men det gör ju också att ljudet har ganska fritt spelrum. Jag skulle tro att ett sätt att lösa ljuset men ändå ha ett stor fet pipa skulle vara att kröka mufflern lite. Dvs ha ullen packad igenom en ljuddämpare som har en liten vinkel. Längre ljuddämpare gör också stor skillnad men det är ofta svårt pga utrymmesbrist, eller som sagt två men det för annat med sig. Vikt, kostnad osv.
Andra former än runda blås är dock vettigt då man kan klämma in dem i utrymmen där det annars varit omöjligt, då kan det i vissa fall löna sig att bygga så, rent trimmässigt tillför det inget som jag kan se dock. Estetiskt kanske, viktigt för försäljning men inte för mig, jag ser rent praktiskt på allt på en racehoj. Desto enklare och effektivare desto vackrare i mina ögon.

Alltid kul med nya tankebanor dock, det är det som ibland medverkar till jättehopp framåt.

Daniel
Effektivt = vackert :tummenupp
I couldn't agree more...

Så då skulle egentligen Husas gamla dämpare, <00, varit bättre rent ljudmässigt??

Raskt över till avdelningen snillen spekulerar:
Varför använder man sig egentligen av lösa ljuddämpare?
Kolla på Buell som använder svingen som oljereservoar. Om man istället gjorde rören till bakramen grövre skulle man ju i princip använda dem som ljuddämpare? Svårt att packa om? Gör dem som fyrkantiga lådor där man kan skruva av en sida och "serva innehållet". Kanske inte går när man väl räknar lite på det men det är ju en idé.
 
Tror snarats att det handlar om produktionsteknik. Och sen tro jag många kunder skulle dra sig för att köpa en racehoj där delarna är så integrerade med varandra + att ramen kommer att bli glödhet.

Folk vill ha möjlihet att modifiera fritt när de köper hojar av detta slag tror jag, iaf är det något jag tittar på. Och fy fan vad dyr en bakram skulle bli med integrerad racepipa... :hihi

Dock, jag säger nu som jag gjorde 2001 redan i nåt inlägg om framtiden för motard.
Det kommer att gå mer och mer mot hojar byggda från marken och upp specialiserat för enbart motard. Allt eftersom vi blir fler, racingen mer uppmärksammad etc så kommer hojarna att specialiseras.
Mitt tips är att en hoj som ser ut som Terra Modenan kommer att höra till vanligheterna i Supermotard inom 5 år eller så. Deltabox, motorer som bärande del, insprutning. 180 sulor bak och fler twinar. Framförallt i 150-160 kilos klassen för det breda gatsegmentet. Efter ett tag som svindyra produktionsracers också. Vår sport kommer inte att vara billig i evigheter är mitt tips. Kan man bygga 80 hästars 650 twinar som väger under 120kg så kommer man att göra det och reglerna kommer att anpassas för dessa, speciellt om japsarna kommer in på bred front vilket de kommer om Supermoto racing blir ett lika stort komersiellt fenomen i USA som är mitt tips. Det är inte svårt att fylla stora arenor i staterna med spektakulära motorsporter precis och marknadsföra är det ingen som kan anklaga dem för att inte kunna.

Daniel
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top