DB-killer

Mange_H

RoH
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Honda CBR954 -03
Fick med en DB-killer till mitt halvsystem.

Brukar dem vara så effektiva så att de klarar tex Knutstorps ljudkrav?

Går hojen som en Puch Florida efteråt?

Tack för svaren :) . Då får man överväga att sätta på orginalsystemet istället. Verkade ju så smidigt att bara sätta in den lille struten.

Fast jag kör ju som en kärring så det kanske inte märks någon skillnad :rolleyes:

Mange_H skrev:
Tack för svaren :) . Då får man överväga att sätta på orginalsystemet istället. Verkade ju så smidigt att bara sätta in den lille struten.

Fast jag kör ju som en kärring så det kanske inte märks någon skillnad :rolleyes:

1. Varför sätta på orginal? lilla struten gör sitt jobb
2. Japp, du kör som en kärring och kommer inte märka någon skillnad...

Mange_H skrev:

Du kommer inte märka nån skillnad,vi tappade ca 20km/h på a-torp i toppfart.
Bara o buttplugga den :tummenupp

Hur jävliga är de på Knutstorp? Ska köra bromskurv kurs där den 13 juni och undrar? Har ett devil SB2 bolt on på hojen nu, och det låtter rätt så rejält. Lika bra att slänga på originaldämparen kanske?

Magoozi skrev:
Hur jävliga är de på Knutstorp? Ska köra bromskurv kurs där den 13 juni och undrar? Har ett devil SB2 bolt on på hojen nu, och det låtter rätt så rejält. Lika bra att slänga på originaldämparen kanske?

Själv är man bokad den 3/7. Jag känner mig dock helt lugn, mätte 95-96dB på bilprovningen vid ~ 6000 RPM.

Magoozi skrev:
Oftast är dem inte där o mäter men skulle dem vara det är det slutkört.

Zmurfen skrev:
Då får vi hoppas du håller 6000rpm förbi mätningen på rakan då :va :D

Hehe brukar aldrig ligga över 5k RPM :rolleyes: Men det är väl 98dB man får ha? 98dB är ju dubbelt så mycket som 95dB.

Va fasen, det tar ju max tjugo min och släng på original... Får bli det.

Thomas, jag är också bokad den 3 juli.
Vilken grupp?

Magoozi skrev:
Va fasen, det tar ju max tjugo min och släng på original... Får bli det.

Thomas, jag är också bokad den 3 juli.
Vilken grupp?

Ja för den som har kvar sitt orginal ja.. :)

Jag e en blåing, själv?

ThomasN skrev:
Hehe brukar aldrig ligga över 5k RPM :rolleyes: Men det är väl 98dB man får ha? 98dB är ju dubbelt så mycket som 95dB.
Svar nej,95db e det som gäller.

"Observera också att bullergräns på 95dBA råder, det är 100% kontroll av detta. "Godkänd på Sv Bilprovning" är inget kvitto på att
din cykel är tyst nog. De motorcyklar som ej uppfyller säkerhets- eller bullerkraven kommer inte att få köras på banan innan korrigering/reparation ägt rum. Bullergränsen är satt av Miljönämnden i Svalövs kommun."

Last edited:
Zmurfen skrev:
Svar nej,95db e det som gäller.

"Observera också att bullergräns på 95dBA råder, det är 100% kontroll av detta. "Godkänd på Sv Bilprovning" är inget kvitto på att
din cykel är tyst nog. De motorcyklar som ej uppfyller säkerhets- eller bullerkraven kommer inte att få köras på banan innan korrigering/reparation ägt rum. Bullergränsen är satt av Miljönämnden i Svalövs kommun."

Hur mycket väsnas din moppe?

Mange_H skrev:
Tack för svaren :) . Då får man överväga att sätta på orginalsystemet istället. Verkade ju så smidigt att bara sätta in den lille struten. :rolleyes:
Såga av toppen på struten då :D :D
Normalt klarar sig hojar med 100db+ (Sv-bilprovning), anledningen är att det på Knutstorp mäts från depån = 10m från hoj ("Förbipasserande")! Bilprovningen mäter 1m ifrån.
Ljudtrycket avtar med kvadraten på avståndet... men o andra sidan kör man på högre varv o under belastning. Se till o kör på ytterkant från depån om du är osäker :tummenupp

PS.
På SSEMSE körningar mäts det även enl. bilprovning
DS.
/ :mattias

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back