DB-Killer ohälsosamt för hojjen ??

Maddahard

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2012
Ort
Västerhaninge
Hoj
Yamaha MT-09 2017
Hej

Jag sitter och funderar på att skaffa ett nytt helsystem. Jag hade tidigare ett Ixil l3x till min Yamaha XJ6, köpte den ny med systemet på, hann köra lite drygt 80 mil innan hojjen tappade allt komp och de slutade med att jag fick en ny motor. Firman jag köpte hojjen av köpte tillbaka Ixil systemet då de inte ville sätta på de igen med tanke på att de inte visste om systemet var felorsaken. Om jag förstod rätt så hade kolvarna gett upp helt, olja i avgaskanal osv.

En fundering jag har haft enda sedan är om de kan vara DB-killern som på sätt och vis kvävde motorn så att den gick sönder?

Vad tror ni, är de helt säkert att köra med DB-Killer? :confused:

Tänkte köpa mig ett IXrace system alt ett Termignoni eller Arrow, inte riktigt bestämt mig ännu.

http://www.youtube.com/watch?v=hXWfCFVSTXU
 
Högst tveksam till att det var avgassystemet som var orsaken, på 80 mil får det göra något djävulskt illa om det ska få kolvarna att ge upp helt osv.
Låter väl mer som materialfel på kolvarna eller något annat eller grava handhavandefel.
 
Eftersom du gillar att dra den mot varvstopet så kanske du gör det lite för väll ofta och motorn tycker inte om det ;)
 
Tack för alla svar,

Jag är också mycket tveksam till att 80 mil räcker för att ett avgassystem ska påverka motorn såpass mycket. men som sagt detta var mer av nyfikenhet.

Har för övrigt kört 80 mycket lugna mil, man ska ju köra in skönheten i lugn takt :-)

Givetvis blir det att mappa samt PCV denna gång, någon som har ett tipps på prisvärda och duktiga personer/företag i stockholm för mappning när man väl kommer dit?
 
Nej du eldar inte din motor med ett helsystem+dBkiller.

Jag har ett minne av ett ERF där Mikael Nilsson var tvungen att trycka i en dBkiller i sin pipa, och efteråt vara TVÄRSÄKER på att den var orsaken till att motorn dog.
 
Jag vill reka andersson turbo finns på forumet. Sök och du hittar hans namn i flera trådar. Är mycket noggrann och vet vad han gör. Har själv erfarenhet av honom och känner många som har varit där :tummenupp
 
Jag har ett minne av ett ERF där Mikael Nilsson var tvungen att trycka i en dBkiller i sin pipa, och efteråt vara TVÄRSÄKER på att den var orsaken till att motorn dog.

Fast det måste jag kalla bullshit från en förare som vill skylla ifrån sig.:D

En dB-killer orsakar i viss mån ökat avgasmottryck, ökat mottryck på toppvarv leder till ökad avgastemp och därmed ökad risk att bränna avgasventilerna. Så i teorin absolut rimligt. Haken är bara att cykeln uppenbarligen tål att gå med original avgassystem med katalysator och det har ofantligt mycket högre mottryck än ett helsystem med dB-killer monterad.

Enda rimliga förklaringen är i så fall att cykeln var väldigt hårt preppad. Höjer man kompet och maxar ut tändningsmappen så att man ligger precis på gränsen till detonationer och stoppar i en dB-killer som höjer tempen på avgasventilerna så kan man gå över gränsen och få grymma detonationer som skadar motorn. Men då är man väldigt långt ifrån en standardmotor....
 
Min gamla RSV mille gick betydligt sämre över 7-8000 varv med slip-on+dbkiller än med original ljuddämpare.
DB-killern ströp helt enkelt betydligt mer än originalsystemet.
 
min Bmw F800 har acra dämpare och med det följde det med en Db killer som hade en platta precis före avgas utblåset.
det resulterade i att under 4000rpm så va motorn lite stingslig väldigt svag och svarade väldigt dåligt. provade montera bort db killern och då kunde jag köra på 4ans växel på 1200rpm utan att motorn protesterade förutom olje lampan då.
skillnad med och utan på toppvarv kan jag inte märka direkt.
nu kör jag med en annan öppen Db killer som resulterar i protester lite strax under 2200rpm
nu är ju f800 väldigt mager i blandningen så de är extremt känsliga så på min så märks det då tydligt på val utav db killer men bara vid lägre varv.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top