Db-Killer farligt för motorn?

Jag tappet med en riktig dB killer kan man ofta leva med när det är så hög grundeffekt. Jag hade en Busa gen. 2 och den tapade 20 hp med en original dB killer till ett Yoshi R77 helsystem. Men ljudnivån blev behaglig så den satt oftast i. Det är dock inte samma sak som Rain Mode som styrs av ECU och ser till att det inte går att steka motorn på full belastning.

Vad menar du med ett hål i botten stort som en ärta? De 5+5 hålen som man ser på bilden (och jag antar att det finns en rad till), släpper inte dom igenom nåt?

Borra, fler och större hål. Låta som en symaskin kommer den såklart inte att göra längre men det kanske räcker med att släcka ner lite ylande för att den ändå skall vara brukbar under långkörning.

Alternativt mät och svetsa nåt eget lite mindre strypande. De dB-killers som kommer med brukar man ju trots allt fixa en besiktning med. Sen så tål man själv lite mer ljud så absolut inte mer än original Arrows killer skulle jag satsa på. Kanske lite öppnare ändå, det är bara nyttigt att göra lite ljud.

Har själv ritat upp och fixat syrafasta rör och skurit till plåtar för ett par dB-killers till mina Termisar på Ducatin. Skall bara få till lite TIG-svetsning så är det klart. Fräser/borrar upp hål efter svetsning så kan man labba sig fram till ett "lagom" ljud.

Last edited:
Ser så ut ja. Och min är ju uppskattningsvis 1dm längre.. Men jag tror inte längden påverkar så avsevärt mycket. Inte som hålet åtminstone.

Tackar! Ska göra detta :) Måste fixa stålborr på Biltema bara! :tummenupp

Ta en vinkelslip eller bågfil om du vill köra miljövänligt och dra av hela gaveln istället.

Vad menar du med ett hål i botten stort som en ärta? De 5+5 hålen som man ser på bilden (och jag antar att det finns en rad till), släpper inte dom igenom nåt?

Borra, fler och större hål. Låta som en symaskin kommer den såklart inte att göra längre men det kanske räcker med att släcka ner lite ylande för att den ändå skall vara brukbar under långkörning.

Alternativt mät och svetsa nåt eget lite mindre strypande. De dB-killers som kommer med brukar man ju trots allt fixa en besiktning med. Sen så tål man själv lite mer ljud så absolut inte mer än original Arrows killer skulle jag satsa på. Kanske lite öppnare ändå, det är bara nyttigt att göra lite ljud.

Har själv ritat upp och fixat syrafasta rör och skurit till plåtar för ett par dB-killers till mina Termisar på Ducatin. Skall bara få till lite TIG-svetsning så är det klart. Fräser/borrar upp hål efter svetsning så kan man labba sig fram till ett "lagom" ljud.

Ja altså bottenplattan (Den ovala delen längst till höger) där är det bara ett litet hål :)

borra ett 15mm hål i centrum och 4st 10 mm hål i sidan på ollonet... kapa bort dieselkröken

mvh

Last edited:
Ta en vinkelslip eller bågfil om du vill köra miljövänligt och dra av hela gaveln istället.

Instämmer, såga av gaveln / proppen längst till höger.

http://s7.postimg.org/wlu3or4wq/image1.jpg

Hjälper inte detta, borra tex 2 eller 4 eller 8 hål i "gaveln" mitt på DB-killern.
Så alla avgaser inte måste gå igenom det smala röret !

Eller montera dit originaldämparen.
Det kan inte ta mer än 30 minuter plocka av sliponet och få dit originalet.
Så är både ljudet och belastning på motorn lösta på 30 minuter.

Eller fick du inte med originaldämparen ! ?

Last edited:
Fast ljudet kommer ju inte ifrån ljuddämparen.. Hojen låter lika mycket om jag sätter på originalljuddämparen.

Vill du ge några förslag på vad jag kan göra för att bygga in min strypning till en db-killer?

Ljudet kommer inte från ljuddämparen? Då har du nog mer problem än med din dB-killer. Det enda ljud som inte kommer från ljuddämparen är lågmälda transmissionsljud och det är inget som upplevs när du kör förutom om du har en väldigt högljudd torrkoppling (vilket inte din S1000RR har).

Alltså, 99% av ljudet från din hoj kommer ifrån ditt avgassystem, alltså ut ur din ljuddämpare.

Har ditt helsystem plockat bort katalysatorburken under motorn också? För där byggs det in en massa ljuddämpning i kombination med katalysatorn för att hålla krav på ljudnivåer och utsläpp. Är den bortplockad och det istället är typ raka rör med 60mm diameter då får du räkna med att det lever jävul i princip oavsett vad du gör med din lilla Arrow slip-on som följer med helsystemet. En kort, stabbig burk med grov innerdiameter utgör ingen vidare bra absorptionsljuddämpare.

Tror i ärlighetens namn det blir oerhört svårt att ta ner ljudnivån betydligt och bibehålla effektnivån utan att byta ljuddämpare.

För att göra din nuvarande dB-killer mer gångbar hade jag gjort följande:

-Kapa av kröken i ändan.
-Kapa av "locket" i andra ändan.
-Borra upp ytterligare hål i röret.

Det kommer låta mindre än att köra utan dB-killer men faktum är att det är svårt att överhuvudtaget dämpa ner ett helsystem med grova krökar. Hade en KTM RC8R med ett Termignoni helsystem som hade bra mycket större ljuddämpare än din (mer dämpning) och den pratade rätt mycket även om man satte i dB-killer.

Ta för vana att köra med proppar. Visst är det trevligt med lite skönsång ibland men längre sträckor så blir det fort jobbigt.

Last edited:
Ljudet kommer inte från ljuddämparen? Då har du nog mer problem än med din dB-killer. Det enda ljud som inte kommer från ljuddämparen är lågmälda transmissionsljud och det är inget som upplevs när du kör förutom om du har en väldigt högljudd torrkoppling (vilket inte din S1000RR har).

Alltså, 99% av ljudet från din hoj kommer ifrån ditt avgassystem, alltså ut ur din ljuddämpare.

Har ditt helsystem plockat bort katalysatorburken under motorn också? För där byggs det in en massa ljuddämpning i kombination med katalysatorn för att hålla krav på ljudnivåer och utsläpp. Är den bortplockad och det istället är typ raka rör med 60mm diameter då får du räkna med att det lever jävul i princip oavsett vad du gör med din lilla Arrow slip-on som följer med helsystemet. En kort, stabbig burk med grov innerdiameter utgör ingen vidare bra absorptionsljuddämpare.

Tror i ärlighetens namn det blir oerhört svårt att ta ner ljudnivån betydligt och bibehålla effektnivån utan att byta ljuddämpare.

Allvarligt talat..... Sluta märk ord?
Varje gång jag postar eller läser här på Sporthoj så blir jag påmind om varför jag och så många andra har bojkottat denna sidan på senare år... Det var bättre förr.

Du fattar väl vad jag menar med att ljuddämparen på ett helsystem inte påverkar ljudnivån i detta fallet.
Jag har skrivit flera gånger att det gäller ett helsystem (Så ja katalysatorn är borta)
DB-killern tar bort så gott som allt ljud ifrån helsystemet.. Den klarar 95db kraven på banorna med db-killern i. Men det verkar inte vara det som är problemet.

Fick tag på en kille ifrån Rookie 1000 på Facebook som kör med samma system och samma DB-killer.
Han har borrat upp upp sin DB-killer lite mer. Och därav låter den lite mer. Så han har svetsas på en förlängning på systemet för att klara ljudkraven.. Men han tappar ingen effekt (trots db-killern) eller strypningen som ni kallar det.

Tack för hjälpen! Du kan låsa tråden nu

Edit: Håller du inte med om att det är lustigt att man inte kan posta en tråd med en förhållandevis simpel fråga utan att varenda troll på forumet skall visa sig och ge korta spydiga svar? Det är ingen fråga som har behandlats 10 ggr tidigare eller som man kan hitta svar på igenom att söka.... (Åtminstone inte vad jag kunde hitta)

Om du ändå byter till originalsystemet när du skall besiktiga hojen kan du väl byta till det när du skall skjutsa cheyen också och köra ditt Arrow-system utan dB-/effektdödare när du är själv? Så ofta skjutsar du väl inte? Och gör du det borde du nog ha originalsystemet på hela tiden istället om cheyen störs av Arrow-systemet...

Jag är inte cool nog för att köra med en högljud hoj när jag tourar tyvärr!
Föredrar att kunna prata i en Scala/Sena eller lyssna på musik när jag kör.
Och eftersom det tar cirka 15 sekunder att stoppa in db-killern så ser jag det inte som ett problem att stoppa in den om någon ber mig göra det heller.

Last edited:
Instämmer, såga av gaveln / proppen längst till höger.

http://s7.postimg.org/wlu3or4wq/image1.jpg

Hjälper inte detta, borra tex 2 eller 4 eller 8 hål i "gaveln" mitt på DB-killern.
Så alla avgaser inte måste gå igenom det smala röret !

Eller montera dit originaldämparen.
Det kan inte ta mer än 30 minuter plocka av sliponet och få dit originalet.
Så är både ljudet och belastning på motorn lösta på 30 minuter.

Eller fick du inte med originaldämparen ! ?

Hur många gånger behöver jag förklara? :smasha
Originalljuddämparen sänker INTE ljudet! PUNKT.

Det som gör BMWn så tyst i originalutförande är katalysatorn.

Jag kan sätta på originalsystemet. Men det tar inte några 10 minuter...
En verkstad med lift och rätt verktyg behöver åtminstone 45 minuter för att byta ett helsystem på en S1000RR (Pga att man måste riva rätt mycket för att komma åt skruvarna som håller fast krökarna)

Ja altså bottenplattan (Den ovala delen längst till höger) där är det bara ett litet hål :)

Ok, det är jag med på. Men visst går det avgaser i alla dom andra hålen med? Det är ju ganska glest med hål. Det är enkelt att borra betydligt fler hål i samma diameter.

Och prova att kapa ollonet och se vad det ger för effekt. Gör det snyggt så går det alltid att svetsa på det igen om det skulle ljuda för jävligt.

Om du ändå byter till originalsystemet när du skall besiktiga hojen kan du väl byta till det när du skall skjutsa cheyen också och köra ditt Arrow-system utan dB-/effektdödare när du är själv? Så ofta skjutsar du väl inte? Och gör du det borde du nog ha originalsystemet på hela tiden istället om cheyen störs av Arrow-systemet...

Racekatar dämpar inte ljudet jätte mycket det är mest ljuddämparen som gör det....boten på problemet är nog att försöka hitta en så lång ljuddämpare som möjligt med inte allt för stort rör rakt igenom. Mina dp killers till mina arrow pipor såg nästan lika ut som din db killer gör.

Bättre att försöka råda bott på problemet på rätt viss istället för att behålla db killern och göra fler håll i den. Sen försök lyssna på råden som du får alla är inte dumma.

Allvarligt talat..... Sluta märk ord?
Varje gång jag postar eller läser här på Sporthoj så blir jag påmind om varför jag och så många andra har bojkottat denna sidan på senare år... Det var bättre förr.

Du fattar väl vad jag menar med att ljuddämparen på ett helsystem inte påverkar ljudnivån i detta fallet.
Jag har skrivit flera gånger att det gäller ett helsystem (Så ja katalysatorn är borta)
DB-killern tar bort så gott som allt ljud ifrån helsystemet.. Den klarar 95db kraven på banorna med db-killern i. Men det verkar inte vara det som är problemet.

Fick tag på en kille ifrån Rookie 1000 på Facebook som kör med samma system och samma DB-killer.
Han har borrat upp upp sin DB-killer lite mer. Och därav låter den lite mer. Så han har svetsas på en förlängning på systemet för att klara ljudkraven.. Men han tappar ingen effekt (trots db-killern) eller strypningen som ni kallar det.

Tack för hjälpen! Du kan låsa tråden nu

Edit: Håller du inte med om att det är lustigt att man inte kan posta en tråd med en förhållandevis simpel fråga utan att varenda troll på forumet skall visa sig och ge korta spydiga svar? Det är ingen fråga som har behandlats 10 ggr tidigare eller som man kan hitta svar på igenom att söka.... (Åtminstone inte vad jag kunde hitta)

Ingen anledning att bli upprörd. Tydlighet är A och O i Teknikforumet och är något luddigt formulerat kan du inte räkna med att få det svar du vill ha.

Sen förstod jag inte och det var därför jag frågade.

Vad gäller helsystem så finns det modeller med och utan katalysator, därav min fråga om det.

Mitt råd om att hitta en ljuddämpare med vettig utformning (för att få ner ljudnivån) kvarstår.

Last edited:
Ok, det är jag med på. Men visst går det avgaser i alla dom andra hålen med? Det är ju ganska glest med hål. Det är enkelt att borra betydligt fler hål i samma diameter.

Och prova att kapa ollonet och se vad det ger för effekt. Gör det snyggt så går det alltid att svetsa på det igen om det skulle ljuda för jävligt.

Får bli att göra så!
Jodå det gör det absolut :) Men avgaserna får ju ta en "omväg" om man kan kalla det så :D
Drar förbi garaget och letar fram borrmaskin och vinkelslipen imorgon!

Ingen anledning att bli upprörd. Nej, jag förstår inte och det var därför jag frågade. Tydlighet är A och O.

Sen vad gäller helsystem så finns det modeller med och utan katalysator, därav min fråga.

Det var inte direkt riktat mot dig.. Kände inte till det om katalysatorer på helsystem. My bad!

Racekatar dämpar inte ljudet jätte mycket det är mest ljuddämparen som gör det....boten på problemet är nog att försöka hitta en så lång ljuddämpare som möjligt med inte allt för stort rör rakt igenom. Mina dp killers till mina arrow pipor såg nästan lika ut som din db killer gör.

Bättre att försöka råda bott på problemet på rätt viss istället för att behålla db killern och göra fler håll i den. Sen försök lyssna på råden som du får alla är inte dumma.

Original katten alltså :) Den äter verkligen upp ljudet på originalsystemet.
Nejdå! Alla råd har inte varit dumma. En del har varit riktigt hjälpsamma.. Men byta hela systemet eller en längre burk är tyvärr inte aktuellt.. Bytte mitt Akra helsystem mot ett Arrow mycket p.g.a utseendet. (Och att Arrow-burken har en urfräsning för att fästa en klämring) så jag slapp borra hål i mitt Akra-system för att fästa en Db-killer.

Hur som helst så hr jag bestämt mig för att behålla DB-killern. Borra fler hål på sidan och även undertill (Alternativt kapa bort ollonet)
Samt förkorta röret lite baktill.

Så om jag borrar upp den ordentligt i botten så bör det göra rejäl skillnad?
Om DBkillern funkar för besiktningen eller inte bryr jag mig inte om. Sätter ändå på originalsystemet inför besiktningen.

Vad är anledningen till att du gör dig besväret att byta till original vid besiktning?

Det mäts inga avgasvärden vid besiktning av hoj så katten behövs inte. Baserat på egna erfarenheter så räcker det långt om det inte låter överdrivet mycket men vilka pipor som sitter där är inget dom verkar reflektera över.

Vad är anledningen till att du gör dig besväret att byta till original vid besiktning?

Det mäts inga avgasvärden vid besiktning av hoj så katten behövs inte. Baserat på egna erfarenheter så räcker det långt om det inte låter överdrivet mycket men vilka pipor som sitter där är inget dom verkar reflektera över.

Hade otur för något år sedan när jag besiktade en annan hoj med slipon.
Hade DB-killer i. Men besiktningsmannen såg att det inte var original och underkände mig för att hojen var "typgodkänd" och för att byta till lagliga blinkers och lampor så måste jag ändå riva halva fronten på hojen. Då passar jag även på att byta system... Går på en halvtimma och behöver bara göras en gång var 2 år. Så de är lugnt! :D

Du ska kapa av den där hålen börjar. Jag har haft en likadan db-killer och när jag kapade av den så fick motorn liv igen. Ljudnivån blir i stort sett den samma men du får behålla ganska mycket av originaleffekten. Min tappade en del effekt i botten bara.

Blir det helt tokigt så kan du alltid svetsa fast den igen.

dbk.jpg

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back