dB-ätare

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har nu blivit klar med dB-ätarna och ska testa dem på Åland. Får se om man kan ragga tag i en ljudmätare och kolla exakta värden (samt låta någon annan köra förbi med hojen och höra själv hur det låter).

Måtten är:

Insticksdelen i dämparen 40mm i diameter och 40mm lång.

Utstickande delen 49mm i diameter och 15mm lång.

Stora hålet i mitten är 20mm, resterande 5,7mm.

De två gängade hålen för fästet är 4,8mm som sedan gängats med M6-gänga.

Slangklämma köpt på Biltema och de andra metallfästena är av stålplåt (som fanns i skrotlådan hemma :) )

Bild 1:

Bifogat

• plugg1.jpg
    plugg1.jpg
    22.4 KB · Visningar: 573
Bild 2:

Bifogat

• plugg3.jpg
    plugg3.jpg
    34.5 KB · Visningar: 570
Bild 3:

Bifogat

• plugg4.jpg
    plugg4.jpg
    41.1 KB · Visningar: 575
hojen lär gå som en påse nötter med dom i! och så är dom icke godkända för tävling...

men låter den förmycket med sebring sytemet när det är nypackat!??

Mcbudet skrev:
hojen lär gå som en påse nötter med dom i! och så är dom icke godkända för tävling...

men låter den förmycket med sebring sytemet när det är nypackat!??

Ska inte tävla ändå, utan det här är för Rörken och eventuell besiktning. Annars kör jag utan såklart - det hämmer effekten alldeles för mycket. Skulle jag haft ambitioner att tävla, så hade jag kört utan pluggarna och låter _det_ för mycket för tävlingsbana, då är det inte ens värt att försöka köra...

Sebringsystemet låter för mycket för Rörken-körningarna. Besiktningen kanske man kan klara, men det är osäkert. Det är i det närmaste nypackat - har bara kört 100mil eller så med nya dämparna.

Last edited:
Freppa skrev:
Silvertejpen, kommer inte den smälta?

Normalt sett inte - det är titansystem och ljuddämparna blir bara fisljumma som mest. Möjligen (troligen) kan pluggarna öka på värmen en del, men det får helgens tester utvisa om det är så mycket att tejpen kommer i farozonen. I så fall får jag lägga något annat mellan för att inte repa ljuddämparna.

Ok! har du mätt ljudet med pluggarna i ???
det är iaf en smidig slösning du har gjort!!! som snabt går att ta i och ur! bestyckar du om när du har dom i ???
TomK skrev:
Ska inte tävla ändå, utan det här är för Rörken och eventuell besiktning. Annars kör jag utan såklart - det hämmer effekten alldeles för mycket. Skulle jag haft ambitioner att tävla, så hade jag kört utan pluggarna och låter _det_ för mycket för tävlingsbana, då är det inte ens värt att försöka köra...

Sebringsystemet låter för mycket för Rörken-körningarna. Besiktningen kanske man kan klara, men det är osäkert. Det är i det närmaste nypackat - har bara kört 100mil eller så med nya dämparna.

Mcbudet skrev:
Ok! har du mätt ljudet med pluggarna i ???
det är iaf en smidig slösning du har gjort!!! som snabt går att ta i och ur! bestyckar du om när du har dom i ???

Vi gjorde en mätning på Vessingsboda under fullgas (körandes) bara någon meter ifrån och då låg nivån på 102 dB (en original Husa och KTM 520 gav 103 dB). Efter att ha plockat bort pluggarna gick ljudet upp till 109 dB. Mäter man ungefär som det görs på Rörken, så bör det funka - bara man står vid sidan av och lyssnar, så låter det inte mycket alls (motorn själv skramlar mer, samt insugsljudet).

Effekten går ner en del, men förgasaren känns inte så farligt fet ändå. Egentligen ska man nog bestycka om, men det orkar jag inte göra varenda gång jag ska till Rörken, så jag kanske bara stänger av acc-pumpen för att inte feta på så mycket.

Att att av eller på dem, tar kanske totalt en minut...

Mattan skrev:
Åkte ni mycket i regnet, eller satt ni bara och söp?? Kanske det var mindre regn där?

Lite fuktigt fredag f.m., men sedan torrt och lördag var det kanontorrt tills 15:30 ca, då regnet började. Så egentligen var det bara söndagen som var regnig. Blev en hel del åka...

Första körningen på Rörken är väll idag? Har orginal avgassystem på min hoj, dock utan gnistgaller. Tror ni att jag får köra med den så på banan?
Hur va det med avgiften egentligen, är det gratis om man är medlem i SMC uppsala?

MackeNo1 skrev:
Första körningen på Rörken är väll idag? Har orginal avgassystem på min hoj, dock utan gnistgaller. Tror ni att jag får köra med den så på banan?
Hur va det med avgiften egentligen, är det gratis om man är medlem i SMC uppsala?

Stämmer - det är idag, måndag.

Om det bara är gnistgallret som tagits bort och röret inuti är kvar, bör det fungera ljudmässigt. Jag hade tidigare på originalsystemet, tagit bort ca 1 dm av innerröret också, men då lät det för mycket.

SMC Uppsala betalar avgiften åt dig automatiskt om du är skriven inom Uppsalas upptagningsområde (för SMC, då).

Japp, endast gnistgallret som är borta. Råmandet från insuget låter ju 10ggr mer än vad avgassystemet gör.... :rolleyes:
Då kanske jag kommer dit o kör lite idag, har 8-9 mil till Rörken så det är tur att man åker touringhoj..... :crash :squid

Tom,

Funkade de bra? Kan vara bra att ha om man skulle åka på en ombesiktning, hafforna tittar lite snett på en när man dundrar förbi så snart lessnar de nog och gör en flygande på mig... (jobbar brevid en polisstation så de ser/hör mig varje dag)

gpf skrev:
Tom,

Funkade de bra? Kan vara bra att ha om man skulle åka på en ombesiktning, hafforna tittar lite snett på en när man dundrar förbi så snart lessnar de nog och gör en flygande på mig... (jobbar brevid en polisstation så de ser/hör mig varje dag)

Funkar klockrent! Det är flera andra som rutinmässigt börjat köra med liknande konstruktioner på t.ex. Rörken, för att hålla nere ljudnivån. Jag har inte kollat vad de ger för dB vid statisk mätning som de gör på en besiktning (tror det är 5200rpm som gäller för den här maskinen), men tror det klarar sig.

I trafiken kör jag dock utan, för att få ut bra med effekt.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back