daytona 955i???????????

pontusdahlin

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
beslutsångest
daytona 955i??????????? -00??

Hej..
Har funderingar på att köpa en Daytona 955i -00.. vet inte så mkt om dem, så jag vore tacksam för lite hjälp och tips... skriv gärna några rader om era åsikter...
 
Last edited:
Tung vid bankörning, bättre till motorväg och gata.

År 2002 kom en ansiktlyftning, spetsigare kilformad nos.
Bra bett i bromsarna så länge hojen inte extremkörs av proffs, men de duger gott på gatan.

Hojen kunde dock inte komma upp i samma klass som de konkurrenter tillverkarna siktat på, te.x ZX-9R, GSXR 1000 och R1.

3cyl - 4 takt motor.
149HK vid 10700rpm
Torrvikt 186 kg
Toppfart 260
0-400 10.92 sek

Finns testad i Bike 2002 nummer 05 ?
 
Fin vridstark 149 hästars 3 cylindrig motor, och en torrvikt på 191 kg.
Brukar förlora mot japanska konkurrenter i rena bantest, men på landsvägen
så hänger den nog med utan större problem. Är inte speciellt bekväm på längre turer, men vilken sporthoj är väl det.

www.t595.net

www.triumphrat.net
 
pontusdahlin skrev:
Hej..
Har funderingar på att köpa en Daytona 955i -00.. vet inte så mkt om dem, så jag vore tacksam för lite hjälp och tips... skriv gärna några rader om era åsikter...

Det är stor skillnad på den "gamla" och den "nya" daytonan (från 02).

Det är vad jag hört från andra, har ingen erfarenhet själv.

Är iallfall nöjd med min 02:a, den är nog lite mer allround än japsarna den tävlar mot.

/Jeppa
 
jag har kört 03an
bra bromsar men tråkig motor om du jämför med de japanska konkurrenterna.. känns helt klart ett "steg lägre" men thats just me
 
Here we go again...

Riktigt dålig kvalitet på motor och växelåda tom -99. :gnissla Tro mig jag vet!
Ständiga förbättringar genomfördes på fronten fram till -02 då NS:en kom och den skall faktiskt vara bra enligt ryktet.
Skall du köpa en 955i skall du nog satsa på -00 och framåt om du inte vet att motorn är bytt eller renoverad av någon duktig. Hur som helst skall du nog se till att kolla upp hojen ordentligt före köpet, å då menar jag på skruv och mutternivå.

T595 (97-98) har snyggaste loggan samt kåporna tillsammans med 955i (98-02) och enkelsvingen är snygg tillsammans med ett seatpipe-system.
Markfrigången är lite dålig samt att bakre stötdämparen bör bytas mot en bättre fullt justerbar. Bytet på min hoj gjorde att den blev otroligt mycket mer lätthanterlig och lugnare på vägen.

NS (02-) tycker jag bara är ful med sin opersonliga utstrålning, inte ens nu när enkelsvingen kom tillbaka blev den bättre.

Motorn är inte lika stark i botten som en twin och inte lika rapp i toppen som en radfyra. Dock låter den häftigt med ett öppet system :tummenupp

Hoppas Triumph bygger vidare på konceptet från Daytona 600, främst utseendet, radfyran är jag tveksam till.

Hur som helst tror jag att man får acceptera att vara lagom i fighten mellan twinnar och radfyror när man kör Daytonan. :3freak
 
Hade en Daytona 955i och var klart nöjd med den. Lite pyssel som föregånde skrev, men mest på mutter nivå. Man var tvungen att dra åt muttrarna titt som tätt.

Annars är den klart bra. Och när det gäller servicen från Triumph verkstäderna i Sth områden, 5 stjärnor till FreeWhel. Som gämfört med övriga märkeshandlare(susuki mm) i storSth vet vad service innebär.

Har funderat många gånger efter jag sållt Daytonan att byta tillbaka enbart för att de vet hur man behandlar en kund.

/Larsson
 
Kain skrev:
...Och när det gäller servicen från Triumph verkstäderna i Sth områden, 5 stjärnor till FreeWhel. Som gämfört med övriga märkeshandlare(susuki mm) i storSth vet vad service innebär.

Har funderat många gånger efter jag sållt Daytonan att byta tillbaka enbart för att de vet hur man behandlar en kund.

/Larsson
Håller med om Freewheel till fullo! :tummenupp
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top