Daytona 675

Jag hade köpt en om inte vare sig priset eller försäkringen inte hade varit fastställd när det var dags för mig att byta hoj. Körställningen, chassit, motorn ...... ja, det mesta tilltalar mig med den hojen.

Har tyvärr inte haft möjligheten än att provköra den mer än att torrbryta lite i affären men den känns bra.

Priset för hojen är helt normalt, försäkringspremien är riktigt bra och framför allt tycker jag att den är snygg.....

Bifogat

• P1280069.JPG
    P1280069.JPG
    113 KB · Visningar: 78
Men den känndes så lätt, känndes som om jag skulle kunna lägga den ned på sidan och utan problem resa den upp igen... Är alla hojjar så här lätta? Jag är 173 och väger ca 80kg

Spray skrev:
2174188 Kan någon svara på min fråga?
Det beror på vad du kört som är bättre än en ZX-6R -00. Den är ju ingen klumpeduns direkt :rolleyes: men -03:an är bra mycket bättre och jag kan nog utan att ha kört 675:an säga att den är ännu bättre. Hojarna blir inte alltid bättre från år till år men en ZX-6R från -00 är i alla fall två generationer bakåt så skillnaden märks. Men bara om man kör de nyare så undvik det och spara pengarna. :D

Spray skrev:
2174311 Men den känndes så lätt, känndes som om jag skulle kunna lägga den ned på sidan och utan problem resa den upp igen... Är alla hojjar så här lätta? Jag är 173 och väger ca 80kg

Tror inte någon som inte kört ZX6R-00 och Daytona 675 sida vid sida kan svara på hur de känns i förhållande till varandra på ett bra sätt.
Båda hojar är lätta, men trajan känns nog en del smidigare. Den är trots allt 6 år nyare.
Skillnaden mellan Daytona 675 och ZX6R -06 är nog betydligt mindre.

Här är vikterna (i pund) som Motorcycle USA vägde fram:
600totalweight.jpg

Vikterna är för körklar hoj, fast med tom tank.

Jaså, den är lättast ärligt mätt. Imponerande! Någon som begriper varför Ducce alltid är överviktiga? De ser ju så lätta ut när man tittar på dem. Är det gjutjärn i blocken?

Neutral skrev:
2174335 Jaså, den är lättast ärligt mätt. Imponerande! Någon som begriper varför Ducce alltid är överviktiga? De ser ju så lätta ut när man tittar på dem. Är det gjutjärn i blocken?

Ren gissning är att det är pga att hojen i stort sett är en 999a med annan borrning, så den dras med storebrorsans vikt?

De andra är supersporthojar "från början".

Tack,

Vidare undrar jag om det är möjligt att köra i relativt laglig hastighet på en sån kawasaki zx6r -00 ? Går det att köra i normalt tempo också eller är det helt omöjligt pga vridmomentkurva etc?

xyx skrev:
2174363 Ren gissning är att det är pga att hojen i stort sett är en 999a med annan borrning, så den dras med storebrorsans vikt?

De andra är supersporthojar "från början".
Men 999:an är väl bra mycket tyngre än japanska 1000 också?

Neutral skrev:
2174435 Men 999:an är väl bra mycket tyngre än japanska 1000 också?

Förvisso :D

(Men jag vill ändå ha en, nästan lika mycket/mer(?) som en 675a)

Spray skrev:
2174381 Tack,

Vidare undrar jag om det är möjligt att köra i relativt laglig hastighet på en sån kawasaki zx6r -00 ? Går det att köra i normalt tempo också eller är det helt omöjligt pga vridmomentkurva etc?
Äsch, det där är överdrivet att 600:or inte skulle ha något drag om man inte låter ventilerna studsa ur toppen. Jag hade en ZX-6R -95 som var tamare och tyngre än en -00:a och den gick hur bra som helst. Bilar och annat skräp behövde man aldrig växla ned från 6:an för att köra om i normal motorvägsfart. Bara om man kör aktivt med andra hojar får man växla mer men det är ju en del av den aktiva körningen. :tummenupp

Aha, mycket intressant att du ägt en zx6r -95 eftersom jag sneglat mkt på nånting däråt. Jag har bara kört en kawasaki Z250 (årsm runt 198x) innan, så det är väl vad jag har att jämföra med. Går en sån zx mycket snabbare?

Zx6r:
Är dem väldigt högvarviga vid normal körning? tex i 55, 75 och 100kmh? Är det möjligt att åka på några längre sträckor ibland, dvs lite mer touring?

$9000 i USA = 66,000 kr
Kostar 107 000 kr i här hemma.

Kan inte Sverige också börja med fin fina priser???

Provkörde ute i Barkarby för några veckor sedan...fick iofs bara köra i tre sekunder typ...men fan vad jag älskar deras triplar!!!

Spray skrev:
2174506 Aha, mycket intressant att du ägt en zx6r -95 eftersom jag sneglat mkt på nånting däråt. Jag har bara kört en kawasaki Z250 (årsm runt 198x) innan, så det är väl vad jag har att jämföra med. Går en sån zx mycket snabbare?

Zx6r:
Är dem väldigt högvarviga vid normal körning? tex i 55, 75 och 100kmh? Är det möjligt att åka på några längre sträckor ibland, dvs lite mer touring?
En Z250 och en ZX-6R oavsett årsmodell är så vitt skilda de kan vara. 6:an är en riktig sporthoj med bra motorprestanda och ett lättjobbat chassi och bromsar som hör till. Om du har bra med stålar så visst, köp en Triumph 675 men om du bara kört en Z250 tidigare så kommer en ZX-6R av första generationen (95--97) att räcka till väldigt bra också. De är väldigt billiga nu och det är ju oftast mycket annat man behöver betala också, försäkring t ex men även bra skyddsutrustning.

De uppdaterade till -98, rätt mycket men inte lika mycket som ZX-9R som då blev en helt ny hoj effekt och viktmässigt. 2000 gjorde de också några mindre ändringar har jag för mig, sedan var det helt nytt till -03 och -05.

Har för mig att min -95:a redan då varvade astronomiska 14.000 :yoparty så vid 110 är det ju lite varv, visst är det det men inget störande. Jag åkte bland annat omkring ett par hundra mil i Norge med min och hade skitkul (kanske den enda i världen som sluppit regn i Norge :D ) så visst går det. Det är som sagt definitivt motor nog att åka lätt med den så det beror mer på hur du sitter om du orkar åka långa sträckor.

Om jag ska vara ärlig så ligger det till såhär: Jag har precis fått min första heltidsanställning och fått för mig att jag ska skaffa MC-kort i sommar (har börjat med teorin) och kanske hoj till nästa sommar.

Jag tycker -00 verkar vara en bra årsmodell av Zx6r Ninja, den ser iallefall väldigt mycket tuffare ut än de föregående årsmodellerna. Sjunker dem mycket i värde på ett år? en 00a verkar gå på runt 45-50000kr. Vad kan dem tänkas gå på om ett år?

Spray skrev:
2174506

Hade en ZX-6R -99 tidigare....kan inte säga annat än att det är en mycket trevlig hoj som åtminståne i ert östra grannland inte längre är belastade av en särskilt stor värdeminskning (dock bör man ju notera att vi har en litet annan prisnivå på fordon överlag än er....:mad: )

ZX:en var min första hoj och jag trivdes bra med den. Som många andra blev suget efter någon större för stort och därför såldes den. Vad gäller varvtalen hade jag ganska precis 5000 varv på 6:an i 100. Vid längre färder kan varvtalet bli en aning tröttsamt om man vill hålla cirkus 130-140 km/h...bottendraget är givetvis bättre i en 1000-kubikare men därmed inte sagt att ZX-6:en skulle vara en slö hoj, man har ju kompenserat med hjälp av utväxlingen och just ZX:en har i alla fall jag upplevt som mycket flexibel jämfört med många andra 600-maskiner jag provat. Motorn blir riktigt till sig då man börjar komma upp mot 10000 varv och det roliga börjar! :banana

Spray skrev:
Sjunker dem mycket i värde på ett år? en 00a verkar gå på runt 45-50000kr. Vad kan dem tänkas gå på om ett år?
Nja, värdet sjunker mest i början, en nästa år sju år gammal hoj ändras inte mycket i pris utan det beror mest på skicket.

Jag körde några meter med 675:an på MC-dagarna. Med min gamla, lätt nerdrevade,
R6:a i färskt minne blev jag inte direkt imponerad.

Visst, det är en lätt, smidig och snabbstyrd hoj, med bättre bromsar än R6:an.
Fast det finns inte en chans i helvetet att jag skulle hosta upp de dryga 60.000 kronor
som skulle krävas vid ett inbyte, så mycket bättre är den inte, inte ens i närheten.

/A

*/ ?>
Back