Dax o byta drivpaket, ska ändra lite på dreven.. Vad ska jag tänka på?

Wille

Gröna Faran
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
SÅLD ZX6R
Jag ska byta drivpaket och jag tänkte ha lite större drev där bak den här gången, ev ett mindre drev där fram oxå, jag vet inte hur jag ska göra. Men frågan är vad behöver jag tänka på så att man inte står där med skägget i brevlådan och undrar vad som gick fel?

Att köpa vanlig kedja och originalstorleken på drev är inte några problems men om man ändrar lite vad bör man tänka på då? Eller är det bara o köra på som vanligt?

Wille skrev:
Jag ska byta drivpaket och jag tänkte ha lite större drev där bak den här gången, ev ett mindre drev där fram oxå, jag vet inte hur jag ska göra. Men frågan är vad behöver jag tänka på så att man inte står där med skägget i brevlådan och undrar vad som gick fel?

Att köpa vanlig kedja och originalstorleken på drev är inte några problems men om man ändrar lite vad bör man tänka på då? Eller är det bara o köra på som vanligt?

Så fort du sätter på ett större drev bak, passar inte orginal längd på kjedjan. Du måste då inhandla en eftermarknads kjedja te.x D.I.D. Märk väl att sätta kjedjesträckaren i Minumum läge, så att även ett orginal drev passar. Om detta inte görs finns risk för att kjedjan blir för lång med orginaldrevning. Lite onödigt att börja kapa kjedjan.

kör du en kugge ner fram och 2 kuggar upp bak så ska det räcka med originallängd på kedjan .........

Ett bra sätt att kolla om man står ut med den nya lägre drevningen vid längre landsvägskörning är att räkna ut din förändring i utväxling. Jämför sen med skillnaden mellan växlarna på din hoj.

Jag drevade ner från 16 till 15 fram, nerväxling med 6,25%
Skillnaden mellan femma och sexan på min hoj är 7,6%,
alltså ungefär som att åka runt på femman som högsta växel,
helt okej även vid längre turer, mer hade nog blivit surrigt.

Om du är osäker på längden på den nya kedjan kan du köpa en lite längre, Addemoto i Lomma har ett kombinerat delnings/nitverktyg som man får låna mot deposition om man köper kedja där.

CorbenDallas skrev:
Ja, men då gör inte hojen mer än 135... :)

235 menar du väl? :D

Allvarligt talat, jag kanske ska fortsätta med originaldrevningen ändå. Inte skoj om man förlorar en jäkla massa hastighet pga att man vill ha den lite starkare så att man kan gasa upp den på 2:ans växel.

Wille skrev:

Allvarligt talat, jag kanske ska fortsätta med originaldrevningen ändå. Inte skoj om man förlorar en jäkla massa hastighet pga att man vill ha den lite starkare så att man kan gasa upp den på 2:ans växel.

Jag har drevat ner min. Minns inte exakt hur det blev nu. Skulle ha bytt till ett kugg mindre fram men det gick inte att få tag på så det blev ett större bak. 2 eller 3 kugg tror jag. O ska sanningen fram så vet jag inte om jag märkte såååååå stor skillnad. Mer än att toppfarten minskar rätt radikalt. Jag har nog tappat en 20-30 km/h på topp.

Inte för att jag bryr mig så mkt men det har hänt man blivit ifrånkörd av nån sur BMW bara för man inte haft dom där sista kilometrarna...

Jag kör mest bana ändå o där räcker en toppfart på dryga 200 rätt okej... :tungan

CorbenDallas skrev:
Jag har drevat ner min. Minns inte exakt hur det blev nu. Skulle ha bytt till ett kugg mindre fram men det gick inte att få tag på så det blev ett större bak. 2 eller 3 kugg tror jag. O ska sanningen fram så vet jag inte om jag märkte såååååå stor skillnad. Mer än att toppfarten minskar rätt radikalt. Jag har nog tappat en 20-30 km/h på topp.
Man måste gasa för att märka någon skillnad.

Börja med typ två kuggar mer där bak. Två länkar längre kedja, rätt enkelt eller hur. Varvar lite mer men högsta växeln blir plötsligt användbar :tummenupp
Skulle det inte vara nog så sätter du dit ett mindre framdrev. Att kugga ner fram är fel när du byter drivpaketet då en liten kugge gärna sliter mer på kedjan. Men är en ekonomisk lösning om man vill växla ner det "gammla drivpaketet".
Den längre kedjan kan du alltid korta om du inte gillar nerväxlingen. Visst bakdrevet kostar mer än framdrevet, men sannolikt så gillar du det och då har du känat några mil mot att ha fipplat med framdrevet.

O glöm inte vilken effektförlust det blir när kedjan ska runt den lilla kuggen :D

Wille skrev:

på zx6an ska du ha 2 ner fram och fyra upp bak, fungarar alldeles utmärkt med originalängd på kedjan. då kommer du att nytja 6ans växel oxå, med originaldrev så brukar zx6an göra sin toppfart i 5an, med denna drevning så gör den nästan sin toppfart i 6an. passar toppen på gatan

GIXxXER skrev:
på zx6an ska du ha 2 ner fram och fyra upp bak, fungarar alldeles utmärkt med originalängd på kedjan. då kommer du att nytja 6ans växel oxå, med originaldrev så brukar zx6an göra sin toppfart i 5an, med denna drevning så gör den nästan sin toppfart i 6an. passar toppen på gatan
Min 6a har aldrig gjort toppfart på 5an. inte nu och inte med originaldrevning.
Vilken toppfart får du egentligen med den här meganerdrevningen du gjort??? :confused:

GIXxXER skrev:

Alá stunt drevning :tungan

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...