DaX för nytt bakdäck!

Ungefär hur långt kör man med en uppsättning Metzeler Rennsport då innan de är slut ? normal gatkörning dvs. Kan ju tänka mig att det är bra mycket kortare än på t.ex. Pirelli Diablo eller liknande.
För övrigt så hade jag Pirelli Dragon på min förra hoj och var rätt nöjd med dem, fast det säger kanske inte så mycket då det var min första hoj-säsong så jag körde väl mest som en "äldre dam" hehe

Last edited:
NinjaNurse skrev:
Fixa beggade FINA race-däck åt mig så ska jag nog köpa dem... Det blir väl billigast så antar jag. Problemet är bara att "lite slitna på sidorna" brukar betyda kondomgummi... Lagomt tufft om man kör ett par bandagar på dem. :rolleyes:

jag kan fixa fina beggade slicks om du vill!
:)

///P

Pilot Sport är bara skit enligt min mening. Har helt fel kurvatur så det känns som om man ramlar omkull vid kraftigt nerlägg. Fast det är väl bara så att franska däck inte passar en engelsk hoj. Jag kommer nog att satsa på Bridgestone i fortsättningen...

NinjaNurse skrev:
Nja, jag är nästan säker på att det inte är godkänt mönsterdjup på dem... :va :3freak Vill ju använda dem i trafik...

du har väl en morakniv i verktygslådan som alla andra!
eller?
:D
///P

n'Lasse skrev:
Pilot Sport är bara skit enligt min mening. Har helt fel kurvatur så det känns som om man ramlar omkull vid kraftigt nerlägg.

Hur i hela fridens namn kan du uttala dig om det? Måste man inte ha lagt ner kraftigt först då? :lol

Skämt åsido, jag körde inledningen av denna säsongen på ett par Pilot Sport som satt original på hojen. Jag hade inga problem med dem varken på landsväg, Rörken eller på Gelleråsen. Bakdäcket fick jag ur 5-600 mil nånting.

Senare delen av säsong körde jag slut på 2 st begagnade Rennsportbakdäck och ett Supercorsa. Med min körstil så fick jag ur ca 300-400 mil ur dessa beroende på vilket skick de var i när jag köpte dem. Tilläggas bör väl att det inte var mitten på dessa däcken som tog slut utan sidorna då de fick gå heldagar på bana i väldigt varmt väder i två av fallen. Så min erfarenhet är att om man kör som jag (dvs med tempo, flyt och jäffligt schnyggt) så kan man få dem att hålla ganska bra.

Tillägg till mitt förra inlägg. Nedan är en bild på ett av de begagnade rejsdäcken efter en dag på Kinnekulle Ring i 25°c och mest högerböjar.
Däcket sladdade till slut även vid måttligt gaspådrag. Tordes inte köra mer bana på det däcket, men till gatåka fungerade det prima fortfarande. Första bilden är tagen några dagar efter åkningen, och den andra bilden är tagen efter det sista körpasset den aktuella dagen.

Bifogat

• däck.jpg
    däck.jpg
    43 KB · Visningar: 55
  • däck 2.jpg
    däck 2.jpg
    50.8 KB · Visningar: 60
Last edited:
Penguin skrev:
Tillägg till mitt förra inlägg. Nedan är en bild på ett av de begagnade rejsdäcken efter en dag på Kinnekulle Ring i 25°c och mest högerböjar.
Däcket sladdade till slut även vid måttligt gaspådrag. Tordes inte köra mer bana på det däcket, men till gatåka fungerade det prima fortfarande. Första bilden är tagen några dagar efter åkningen, och den andra bilden är tagen efter det sista körpasset den aktuella dagen.

hmm,,,,
brukar inte såna där "hoppspår" som du har på högersidan av däcket vara ett tecken på att (returen?) dämparen är felställd?
:confused:
eller är det jag som fattat fel?

///P

Du har helt rätt Pank, det är vad jag också fått höra (returdämpningen). Dock vet jag inte riktigt om jag ska minska eller öka den.... :3freak

Penguin skrev:
Du har helt rätt Pank, det är vad jag också fått höra (returdämpningen). Dock vet jag inte riktigt om jag ska minska eller öka den.... :3freak

Det beror på vad som föranlett att däcket studsar. Kör du med fetsladdar, så ska returen ökas (som på motarderna) för att dämpa tendensen till studs. Men är det att fjädringen inte hinner med att jobba under hård kurvtagning, så kan man minska på returen och därmed få en fjädring som hinner med att absorbera även de snabba rörelserna. Sedan spelar däcktrycken roll och hårdheten på fjädringen och hur kompressionen jobbar mot returen osv. Ibland kan ett problem fram, bero på felinställd fjädring bak. Lätt va ? :)

Trevligast är om man har dämpare som kan ställas in separat för högfart/lågfart-dämpning (farten på dämpningsrörelsen).

vem kan hjälpa mig o ställa in fjädring/retur på catten i vår?
skulle behöva lite hjälp för att få det optimalt.
*host* tomk*host* :tungan
/z

TomK skrev:
Det beror på vad som föranlett att däcket studsar. Kör du med fetsladdar, så ska returen ökas (som på motarderna) för att dämpa tendensen till studs. Men är det att fjädringen inte hinner med att jobba under hård kurvtagning, så kan man minska på returen och därmed få en fjädring som hinner med att absorbera även de snabba rörelserna. Sedan spelar däcktrycken roll och hårdheten på fjädringen och hur kompressionen jobbar mot returen osv. Ibland kan ett problem fram, bero på felinställd fjädring bak. Lätt va ?

Isåfall skulle jag nog tro att jag behöver minska lite på returen möjligtvis, för sladdar det gör jag inte. Intressant är att fenomenet uppstod bara på Kinnekulle, men inte på Gelleråsen. Kan det ha att göra med att på Kullen så är de flesta kurvorna relativt långa mjuka högerböjar som det går att hålla bra fart igenom, måntro?!?!?!? Nåväl, jag får väl prova att dra ner lite på returen när vi kör där i vår.

Penguin skrev:
Skämt åsido, jag körde inledningen av denna säsongen på ett par Pilot Sport som satt original på hojen. Jag hade inga problem med dem varken på landsväg, Rörken eller på Gelleråsen. Bakdäcket fick jag ur 5-600 mil nånting.

Har ni haft bra väder i Enköping? Själv har jag inte ens kört en meter... :7peta :3freak
Btw så tror jag inte att de tycker om att du är på Rörken och kör när det inte har öppnat ännu. :D :lol

zeal skrev:
vem kan hjälpa mig o ställa in fjädring/retur på catten i vår?
skulle behöva lite hjälp för att få det optimalt.
*host* tomk*host* :tungan
/z

Lite hjälp på traven, skickar dig ett privatmedd.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph