Dax för nytt bakdäck!

Blaster

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2008
Hoj
Kawasaki zx7r -97
Ber om ursäkt om en liknande tråd finns, hittade någon men var senast uppdaterad för 3 år sedan. :gnissla

Hursom, det blir första gången jag köper ett däck, så jag har faktiskt ingen aning om vad som är bra, eller vad som passar mig. Det jag funderat på är http://www.hojdack.se/wpage.aspx?pa...90&info2=50&info3=17&manufactname=&langno=46# Sen om det är något för mig har jag ingen aning om, jag kommer inte köra bana, mest landsväg.

Dem funderingar jag har är framför allt:
Vad står R17 för? Anpassad hastighet?
Är det ett bra däck?
Prisvärt?
Bör jag tänka på någonting mer?

Som sagt, helt ny på detta :)

Länken verkade inte fungera något vidare. Pilot Power 190/50-R17 heter däcket.

Last edited:
Pilot Power är ett ganska mjukt däck gjort för både landsväg och bana (hobbynivå). Har kört på det ett par år nu men kommer framöver antagligen köpa Pilot Road 2CT istället.
Jag får inte ut mer än 400 mil max på ett bakdäck och om man bara kör landsväg så räcker Road mer än väl. Finns väl lite tester i nån hojtidning om just landsvägsdäck. Kommer bara inte ihåg vilken det var.

Mina åsikter men du lär få ett antal till. Det finns lika många åsikter om däck som det finns hojåkare :)

R står säker för radial i detta fallet. R som hastightesindex är bara 170 km/h

köp ett däck med ZX. Det klarar minst 270 km/h

Prisvärda däck kan du även köpa HÄR

Lånar tråden lite och undrar om ett 180/55-17 bakdäck skulle passa till min zxr750 -89 som enligt spec ska ha 170/60 - 17. Ingen bankörning inbland eller jättehöga krav i övrigt, finns ju något större utbud på 180...

Nog finns det skapligt utbud på Hojdäck t.ex. Flera av däcken vida överstiger kraven många har som inte smiskar så mycket bana. Skulle rekommendera att du håller dig till originaldimension. Då vet du att cykeln beter sig som det är tänkt.

// Wibäck

Lånar tråden lite och undrar om ett 180/55-17 bakdäck skulle passa till min zxr750 -89 som enligt spec ska ha 170/60 - 17. Ingen bankörning inbland eller jättehöga krav i övrigt, finns ju något större utbud på 180...

det ska nog inte vara några problem så länge du har 5mm frigång på varje sida.

jag lånar tråden lite. jag har nu Micheline pilot power och skall byta däck nu i sommar. jag skall försöka hinna med några ban dagar och jag vill ha bra grepp på gatan. ja givetvis vill jag ha ett däck som håller så många mil som möjligt utan att det påverkar greppet för mycket.

Men jag sitter o funderar på Michelin Power One Street. någon som har några funderingar om detta däck

tja!
kollade på priser på hojdäck.se. är dunlop sportmax d208 ett dåligt däck? det kostar typ 1000kr mindre än dom andra. själv kör jag på metzler M3 o gillar det däcket väldigt mycke. gör man bort sig om man köper ett dunlop däck? jag kör mest gata o det går rätt så friskt ibland.

jag lånar tråden lite. jag har nu Micheline pilot power och skall byta däck nu i sommar. jag skall försöka hinna med några ban dagar och jag vill ha bra grepp på gatan. ja givetvis vill jag ha ett däck som håller så många mil som möjligt utan att det påverkar greppet för mycket.

Men jag sitter o funderar på Michelin Power One Street. någon som har några funderingar om detta däck

ett däck som kan passa dig bra är detta.

http://www.shinko.se/index.php?main_page=product_info&cPath=22_14&products_id=15

R står säker för radial i detta fallet. R som hastightesindex är bara 170 km/h

köp ett däck med ZX. Det klarar minst 270 km/h

Prisvärda däck kan du även köpa HÄR

Säker på att R står för 170km/h? Tycker det verkar konstigt om det ska fundera om både landsväg och bana, isf får man köra riktigt långsamt :) det kan inte stå för något annat? För 170 är ju ingenting :gnissla

Säker på att R står för 170km/h? Tycker det verkar konstigt om det ska fundera om både landsväg och bana, isf får man köra riktigt långsamt :) det kan inte stå för något annat? För 170 är ju ingenting :gnissla

Det beror som sagt på vart beteckningen "R" står någonstanns på däcket. I Det här fallet är det högst troligt att det betyder Radial.
I princip alla däck som finns på marknaden klarar betydligt högre hastigheter.

Ett sportigare däck MÅSTE man köra hårt för att få upp värmen. Och värme krävs för att det ska ge fäste. Mao är det till och med olämligt för normal gatåkning. Ett gatdäck har i det fallet bättre fäste.
Road är på såvis ett bra däck för gatåkning.
Dunlop är inte något dåligt däck heller. Beror förståss på vilken modell. Finns ju gatdäck och sportdäck där också.

Mats

beställde ett nytt bakdäck i söndags.. från mark jennings ab.. får se om det går bra.. ett metzeler m3 för 1500.. rätt bra pris. lr?

tja!
kollade på priser på hojdäck.se. är dunlop sportmax d208 ett dåligt däck? det kostar typ 1000kr mindre än dom andra. själv kör jag på metzler M3 o gillar det däcket väldigt mycke. gör man bort sig om man köper ett dunlop däck? jag kör mest gata o det går rätt så friskt ibland.

shit vad billigt det var, jag körde på detta däcket förra året. Även en del bana, men inget att klaga på. KÖP

tja!

Jag har kört på 208:or och dom funkade relativt bra, enda problemet jag hade var att bakdäcket släppte lite för lätt vid gaspådrag ut ur kurvor. Qualifier funkar bättre. Tror inte du kommer bli nöjd om du åker på M3 idag. Fast det här är bara min åsikt.

Edit: Tillägger att det gäller gata.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back