Dax att förkovra sig kanske!?

Thunder skrev:
Då var det klart!!! :yoparty

Är det någon som har en dB-mätare?
Jag har besiktigat hojen med slipon på och det gick igenom, borde jag inte klara 95 dB kravet på Falken då? :confused:

Vore ju surt om man inte fick köra för att man väsnas. :fatta!

Under en besiktining hos bilprovningen gör man ju, normalt sett, ingen ljudmätning. Så om man inte har gjort det på din hoj så kan du, tyvärr, inte vara säker.

Mätningen på Falkenberg sker ju dessutom i förbifart vilket gör mätning ute på allmän väg näst intill omöjlig pga. dess direkta olämplighet, om du förstår vad jag menar!

Jag har, tyvärr, inget tips på var du kan få hojen uppmätt. Men ev. kanske du skulle kunna åka ner på en av Falkenbergs Motorklubbs öppna träningar (tror det brukar vara på onsdagar) efter att först ha tagit kontakt med dem. Och se om inte de kan mäta ljudet när du kör förbi på rakan. Det kostar dig visserligen en träningsavgift. Någon annan lösning har jag inte på lut!

Väl mött på banan! :tummenupp
// Niklas

Rasorblade skrev:
Vilken grupp blev det nu då och vilken dag?

Det blev den 1/7. Jag valde grön grupp då jag inte anser mig kört ordentligt på bana förr. Blir nog lugnt och skönt så slipper man känna sig stressad. :)

När det gäller mätningen så har jag troligen löst en mätutrustning från SVT. Får se om det duger. Men jag kan ju inte vara ensam om att ha slipon, och jag tror inte min har någon extrem ljudvolym. :3freak

Fy attans vad länge det är kvar tills den 1/7 :huvet

Thunder skrev:
Det blev den 1/7. Jag valde grön grupp då jag inte anser mig kört ordentligt på bana förr. Blir nog lugnt och skönt så slipper man känna sig stressad. :)

När det gäller mätningen så har jag troligen löst en mätutrustning från SVT. Får se om det duger. Men jag kan ju inte vara ensam om att ha slipon, och jag tror inte min har någon extrem ljudvolym. :3freak

Fy attans vad länge det är kvar tills den 1/7 :huvet

Jag var på Falken vid två tillfällen förra året..(kvällskörning)och det var ingen som "åkte fast" även att det var motarder och v-tvinnar med slipon.

Rasorblade skrev:
Jag var på Falken vid två tillfällen förra året..(kvällskörning)och det var ingen som "åkte fast" även att det var motarder och v-tvinnar med slipon.

Vad bra! :tummenupp
Men genomfördes mätning vid dessa tillfällen?

Mvh!
// Niklas

Rasorblade skrev:
öhhh. inte vad jag såg :va

Om man inte gjorde någon mätning är det ju inte säkert att de som körde med ex. slip-on hade en ljudnivå som låg inom gällande gräns <=95dB! Dvs. det är ingen garanti för att man FÅR köra med dessa motorcyklar på Falkenberg!

That´s what I mean! :tummenupp

Väl mött i sommar! :banana
// Niklas

Avarage skrev:
Om man inte gjorde någon mätning är det ju inte säkert att de som körde med ex. slip-on hade en ljudnivå som låg inom gällande gräns <=95dB! Dvs. det är ingen garanti för att man FÅR köra med dessa motorcyklar på Falkenberg!

That´s what I mean! :tummenupp

Väl mött i sommar! :banana
// Niklas

Förstår. Men min poäng var att det var ganska hög ljudnivå på de som var där och körde. Och det är väl banägaren som kör mätning även på SMC dagar eller?

Rasorblade skrev:
Och det är väl banägaren som kör mätning även på SMC dagar eller?

Jo och vi har, naturligtvis, varit i kontakt med dem ang. just detta och fått bekräftat ATT mätning kommer att ske!

Så om Ni har anmält er till utbildningen är vårat råd att INTE chansa för vi skulle tycka det vore lika tråkigt som den som drabbas om vi skulle tvingas stänga av någon från körpassen pga. en sådan "skitsak". Speciellt när vi är så tydliga med vilka krav som gäller!

Mvh!
// Niklas

Nu är allt betalt oxå, likväl ett par helt nya Pilot Power som kommer i mars men inte monteras förrän lämligen två veckor innan.

Fråga: Man behöver väl inte tejpa lampor och plombera bromsslangar och annat som det krävs vid andra bandagar?

(/:frugan mode on) Du kommer ju inte sova under hela juni, skärp dig nu det är fem månader kvar! (/:frugan mode off) :hihi

Rasorblade skrev:
Förstår. Men min poäng var att det var ganska hög ljudnivå på de som var där och körde. Och det är väl banägaren som kör mätning även på SMC dagar eller?

Vilken dag skall du med då? Eller är retarden inget att släpa dit? :lol

Last edited:
Avarage skrev:
Jo och vi har, naturligtvis, varit i kontakt med dem ang. just detta och fått bekräftat ATT mätning kommer att ske!

Så om Ni har anmält er till utbildningen är vårat råd att INTE chansa för vi skulle tycka det vore lika tråkigt som den som drabbas om vi skulle tvingas stänga av någon från körpassen pga. en sådan "skitsak". Speciellt när vi är så tydliga med vilka krav som gäller!

Mvh!
// Niklas
Låte bra!! :tummenupp

Thunder skrev:
Vilken dag skall du med då? Eller är retarden inget att släpa dit? :lol
Har inte anmält mig ännu! Men blir det av så är den 1 juli aktuellt :tummenupp
Jodu retarden skall rastas på bana!! :D fifan

Thunder skrev:
Fråga: Man behöver väl inte tejpa lampor och plombera bromsslangar och annat som det krävs vid andra bandagar?

Nej, vi kommer att göra en säkerhetskontroll av era hojar (se detaljer på http://www.smcvast.se/sidor/bkk/sakerhetskontroll.html).

Det enda ni/du behöver se till är att hojen är i trafiksäkert skick men med aningen större marginaler vad avser däck och bromsklossar (vad gäller hojen).

Mvh!
// Niklas

Avarage skrev:
Nej, vi kommer att göra en säkerhetskontroll av era hojar (se detaljer på http://www.smcvast.se/sidor/bkk/sakerhetskontroll.html).

Det enda ni/du behöver se till är att hojen är i trafiksäkert skick men med aningen större marginaler vad avser däck och bromsklossar (vad gäller hojen).

Mvh!
// Niklas

Niklas inte för att va sån men slicks är väl godkänt ?
och om det skulle regna,regn däck

lr måste det va mönstrat :confused:

Gottis skrev:

Vi har inte tagit ställning till det än så jag får återkomma med svar senare!

Det finns dock ett praktiskt dilemma med att köra med slicks av mer än en orsak, nämligen:

1.) Det tar längre tid att arbeta upp slicks till rätt arbetstemperatur vilket är en nackdel eftersom man då riskerar att ha fokus på greppet mellan däck och asfalt i stället för på det du skall öva på. Och att köra med däckvärmare hinner du inte med eftersom vi återsammlas direkt efter avslutat banpass. Kör man i de något långsammare grupperna (dvs. inte röd grupp) är det inte ens säkert att man får upp rätt arbetstemperatur över huvud taget.

2.) Skulle det komma regn under dagen får du svårt att hinna med byte till regndäck, även om det kanske går, och riskerar att missa delar av utbildningen (teori och praktik). Om du missar den teoretiska genomgången vet du ju inte vad du skall öva på, eller hur?

Så som jag ser det ställer det till med en del problem att köra med slicks och "vinsten" av bättre grepp är försumbar om den över huvud taget existerar. Risken är, som sagt, att du missar del av din utbildning som du har betalt surt förvärvade pengar för!

Men för att ge ett konkret och rakt svar (dvs. ja eller nej) får jag be att återkomma.

Mvh!
// Niklas

Avarage skrev:
Men för att ge ett konkret och rakt svar (dvs. ja eller nej) får jag be att återkomma.

Mvh!
// Niklas

Har du kört på slicks någon gång dom behöver iaf mindre tid att blir varma än pilot power lr Race tec efter som dom också blir varma till ytan precis som andra däck däckvärmare kan du ha på utan problem på morgonen så att stommen blir varm och du slipper kall ruggningar ,kör bara med slicks och regn däck under 2006 regn däcken sitter på extra fälgar som jag byter på mindre än två min :)

skulle det va så att ni mot all förmodan just inte godkänna race cyklar i röd grupp på falken får jag nog be att få hoppa av efter som jag inte,bygger om cykeln till orginal för att köra bana och kanske Paja den,förutom orginal system och reg skylt

när jag pratade med SMC på mässan så kommer dom ju iaf godkänna våra race cyklar på CSS med slicks och Racekåpor så det borde ni ju göra med.

känner att jag går inte och köper ett par mönstrade däck för en kurs när jag har hela förådet fullt med slicks och regndäck :rolleyes:

Gottis skrev:
Har du kört på slicks någon gång dom behöver iaf mindre tid att blir varma än pilot power lr Race tec efter som dom också blir varma till ytan precis som andra däck däckvärmare kan du ha på utan problem på morgonen så att stommen blir varm och du slipper kall ruggningar ,kör bara med slicks och regn däck under 2006 regn däcken sitter på extra fälgar som jag byter på mindre än två min :)

Ett slicks har en arbetstemperatur (för bästa grepp) som är nästan dubbelt så hög som för ett gatdäck! Att få upp en yttemperatur på ett däck går ganska fort men det är inte tillräckligt för att få bra grepp. Har själv kört sönder däck pga. för kall stomme men varmt ytskickt. Då slits däcken otroligt fort och dessutom till ingen nytta!

Att köra med däckvärmare är säkert möjligt om inte annat på, som du skriver, morgonen då där finns tid för däcken att få upp just en bra värme även i fälgen och därmed långt ner på djupet av däckstommen.

Men med ett upplägg om ca. 15 min teori direkt påföljt av ca.15 min pratik på bana som direkt följs av ca. 15 min feedback med påföljande ca. 15 min paus om och om och om igen. Ger väldigt lite tid över till att skruva/pilla med däckvärmare mm. Om gruppen är full är det 19 andra personer som kanske inte alltid vill vänta!? :va

Jag vill dock inte ta ställning till detta än utan ber att få återkomma! Ok? :tummenupp

Gottis skrev:
skulle det va så att ni mot all förmodan just inte godkänna race cyklar i röd grupp på falken får jag nog be att få hoppa av efter som jag inte,bygger om cykeln till orginal för att köra bana och kanske Paja den,förutom orginal system och reg skylt

när jag pratade med SMC på mässan så kommer dom ju iaf godkänna våra race cyklar på CSS med slicks och Racekåpor så det borde ni ju göra med.

känner att jag går inte och köper ett par mönstrade däck för en kurs när jag har hela förådet fullt med slicks och regndäck :rolleyes:

Jag återkommer med direkt besked asap. Vilka regler CSS kör med styr inte oss, även om de har bred erfarenhet av denna typen av utbildning och vi naturligtvis kan lära av dem. Men det skulle i så fall också innebära att VI (om vi följer CSS) ställer in ditt ringtryck fram och bak och du får INTE röra det under hela dagen!

Jag återkommer med besked om vi tillåter slicks/regndäck eller ej!

Mvh!
// Niklas

Avarage skrev:
Jag återkommer med direkt besked asap. Vilka regler CSS kör med styr inte oss, även om de har bred erfarenhet av denna typen av utbildning och vi naturligtvis kan lära av dem. Men det skulle i så fall också innebära att VI (om vi följer CSS) ställer in ditt ringtryck fram och bak och du får INTE röra det under hela dagen!

Jag återkommer med besked om vi tillåter slicks/regndäck eller ej!

Mvh!
// Niklas

oki Lungt :tummenupp

men det är väl SMC som håller i CSS :)

Gottis skrev:
men det är väl SMC som håller i CSS :)

CSS (California Superbike School) är en fristående organisation (läs företag) från...USA :D med vilka SMC har ett sammarbete vad gäller utbildning här i Sverige.

Sammarbetet har, fram till dags datum, bla. inneburit att sporthojsinstruktörerna inom SMC har fått rabatt på CSS utbildningar vilket har underlättat, ekonomiskt, för oss att vidareutbilda oss.

Hoppas detta var svar nog på din fråga?

Edit: Stavfel!

Mvh!
// Niklas

Gottis skrev:

Det är tillåtet att köra med slicks/regndäck. Så länge de är i gott skick!

Men som jag skrev tidigare, det finns ingen tid (eller väldigt liten tid) för mekande mellan passen. Blir det regn under dagen får pausen (om ca. 15 min) användas för byte eller så får man avstå att köra! Fast vi hoppas väl på uppehållsväder naturligtvis HELA dagen med +25 grader och molnfritt! :tummenupp

Vad jag vill ha sagt är att upplägget av dagen innebär att man inte har så mycket tid över för annat än utbildning och dricka/äta. Vi försöker nämligen utnyttja dagen i sin fulla längd för att ge er deltagare så mycket valuta för pengarna som möjligt! Därav ett ganska späckat schema!

Väl mött på banan i sommar!
// Niklas

Rasorblade skrev:
Vilken grupp blev det nu då och vilken dag?

Det blev en liten justering under dagen, efter att SMC ringde mig och gjorde lite koll så blir det blå grupp men samma dag. Tycker det var kalas att de ringde när dom tyckte att erfarenhet och kunskap kanske skulle passa i en annan grupp än den man själv valt. Hoppas nu bara att man lärt sig så mycket genom åren att allt klaffar. :)

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna