Datorsyrd värmereglering, hur?

Glocalnet

Bannad
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
Låg
Hejsan!

Om man i sin tex varmvattenberedare vill kunna hålla tempraturen på en viss värme, och sedan kunna reglera värmen, hur kan man göra då?

På nått sätt koppla en "tempraturvisare" (?) till datorn, sedan på nått sätt kunna koppla ifrån värmaren med datorn. Hur skulle man kunna lösa detta?

Hur kan man koppla ifrån och sluta en krets med hjälp av datorn?

Hur kan man få se tempratur på nått sätt i datorn?

Hur skulle man kunna få dem att lira me varrandra så man kan reglera värmen med hjälp av datorn?

Temperaturstyrd effektregulator som man kan justera med andra ord?

Sen om man inte vill lösa det med dator, hur skulle man kunna göra då? Med termostat på värmaren så slår det ju ifrån vid tex 50 grader, men då går det inte att reglera!
Med dimmer så går det att reglera, men inte ställa efter tempratur. Och då måste man står där o ändra manuellt, o det vill man inte!

Fler förslag?
Snälla hjälp mig! :rolleyes:

//R

En beredare har en termostat och en elvärmare. Du ställer in den på ett börvärde ex. 50 grader. elvärmaren är då inkopplad tills dess att vattnet nått 50 grader. Vill du ändra börvärdet är det bara att göra det! Vad är problemet?

Skulle du vilja använda datorn som regulator vore det ju enklast att ha en plc som mäter temp och styr en kontaktor till/från.

Honken skrev:
2652773 En beredare har en termostat och en elvärmare. Du ställer in den på ett börvärde ex. 50 grader. elvärmaren är då inkopplad tills dess att vattnet nått 50 grader. Vill du ändra börvärdet är det bara att göra det! Vad är problemet?

Skulle du vilja använda datorn som regulator vore det ju enklast att ha en plc som mäter temp och styr en kontaktor till/från.

Problemet är att det inte är en varmvattenberedare, utan tog det bara som exempel!
Sen är en plc så jävla dyr att jag undrade om det fanns nått annat altenativ!

900 spänn för en 4 in/utgångars plc tycker inte jag är så farligt!

Men det vore intressant att veta vad du har för nåt som ska styras!

Glocalnet skrev:
2652795 Problemet är att det inte är en varmvattenberedare, utan tog det bara som exempel!
Sen är en plc så jävla dyr att jag undrade om det fanns nått annat altenativ!
Hyra en Polack?

Honken skrev:
2652801 900 spänn för en 4 in/utgångars plc tycker inte jag är så farligt!

Men det vore intressant att veta vad du har för nåt som ska styras!

Vill inte att de ska kosta mer än runt 3-400.
Det går ju att få en konstant tempratur med hjälp av bara en termostat som slår till och från. Men skulle hellst kunna reglera det med!
Nån form av temperaturstyrd effektregulator där man kan reglera värmen.

Såg nu att vanliga termostater öppnar vid tex 80 o stänger nere vid 65, behöver hålla värmen mera konstant än så!

HJÄLP!

Jag misstänker att du vill hålla en så konstant temperatur som möjligt kring ett inställt värde, tex 93c, utan att det diffar mer än en grad upp och ner.

Det är lite knepigt att bygga själv, helst ska det tyristorstyras ett värmelement, annar tror jag det var Klas Olsson som hade en väldigt exakt bimetalltermostat. (i valfritt värde)

Det finns massor av sidor på nätet som behandlar ämnet. Lycka till!

OK nu börjar jag förstå vad du vill ha för funktion.

Det du behöver är en elektronisk termostat med ställbar hysteres. Dvs. temp. skillnad mellan till och frånslag. en sån här funkar bra till det:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2003296.htm

Dock lite för dyr för din budget! Behöver också en kontaktor om det är lite större strömmar vi pratar om.

Elfa har också denna:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2003298.htm

Lite dyrare men styr också strömmen proportionellt.

Att skaffa grejer till datorn blir knappast billigare då du behöver mätvärdesomvandlare och reläutgångar (+övrig elutrustning som kan behövas)

Skulle isf. vara om du fick tag i en begad plc från nån industri!

Berätta vad du ska ha det till så kan jag säkert ge dig ett förslag. Nogrannhet? mekanisk eller elektronisk, behöver du visning av temperaturen?
PM:a för mer info om dessa produkter kan va nåt:
www.caem-therm.it
www.evco.it

Johan skrev:
2654926 Berätta vad du ska ha det till så kan jag säkert ge dig ett förslag. Nogrannhet? mekanisk eller elektronisk, behöver du visning av temperaturen?
PM:a för mer info om dessa produkter kan va nåt:
www.caem-therm.it
www.evco.it

Nogranget på +- MAX 5 grader, och den måste kunna ställas in mellan 60 o 100 grader. Nej jag behöver inte visning av tempraturen! Och mekanisk är väl billigast?

Dom vanliga bimetalltermostaterna eller vad dem heter, öppnar vid typ 80 o sluter vid 60.. Det går inte!

Glocalnet skrev:
2655196 Nogranget på +- MAX 5 grader, och den måste kunna ställas in mellan 60 o 100 grader. Nej jag behöver inte visning av tempraturen! Och mekanisk är väl billigast?

Dom vanliga bimetalltermostaterna eller vad dem heter, öppnar vid typ 80 o sluter vid 60.. Det går inte!
OK, standard kapillärörstermostat 35-95gr har en nogrannhet på +- 3 grader och en differens (hysteres) på 4grader (+-1). Borde passa dina behov perfekt. Kapillärlängd 900mm och bulb = 6x100mm. Köper du 25pack mot faktura kan jag ge dig ett bra pris direkt eller så meddelar du var i landet du bor så ska jag meddela en Åf. Annars rekommenderas www.Termoventiler.se varmt, de för dessa både för inbyggnad och i kapslat utförande.

Edit: Kolla även RSK nr 686 18 21

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna