Datorsupport önskas

Helvetica

Ett nej är ett kanske på sikt
Gick med
2 Aug 2008
Hoj
En väldigt grön
Någon som har ett kvalificerat tips att ge? :Bugar

Min laptop har behagat skämta till det genom att lägga ner verksamheten. Vid start får jag bara upp bakgrundsbilden på skrivbordet men inga ikoner, eller startknappen. När jag öppnar aktivitetshanteraren (ctrl-alt-delete) kan jag se att filerna finns kvar, men jag kan inte öppna något alls. Jag får upp samma felmeddelande:

Programmet eller DLL-filen c:\WINDOWS\system32\urlmon.dll är inte en giltig minnesavbildning. Kontrollera detta mot installationsdisketten. :va

Självklart har jag inte disketten kvar. Det är windows XP.

Hjälp?

Normalt när datorn fungerade... Brukade du komma in på ditt skrivbord eller brukade du komma till Windows inloggningssida? och i såna fall vilken inloggningssida? Den med förskrivna inloggningsnamn som man klickar på eller den man skrive in sitt eget inloggningsnamn?

Haha, kolla så du inte har delat ut skrivbordet med en skärm som inte finns eller att du har gömt startmeny raden ;)

Det hade vart något ^^

Du kan från aktivitetshanteraren skriva "regsvr32 c:\WINDOWS\system32\urlmon.dll"
och se om det hjälper, om inte så skriv
"copy c:\windows\system32\dllcache\urlmon.dll c:\windows\system32\"
Funkar inte det så skriv "regsvr32 c:\WINDOWS\system32\urlmon.dll" igen...

Du borde kunna starta datorn i felsäkert läge..
Tryck F8 som en galning precis när den börjar ladda XP, alltså direkt
efter att Bios skärmen försvunnit.. Välj sedan felsäkert läge.

Last edited:
Har du möjlighet att testa datorn med annat/andra ram minnen?
Felet kan uppkomma pga. skadat ram minne...

Tack för tipsen, testat allt, datorjäveln lika grinig :argpådato
Någon som vet vart man kan lämna in den för snabb åtgärd?

Om du kan se skrivbordet o få upp aktivitetshanteraren..

Välj kör i menyn o skriv explorer.

Tiv

Det låter onekligen som felet ligger på mjukvaran, om inte så skulle jag tippa på minnena, Du kan inte öppna alt,ctrl,delte trycka " Ny aktivitet " och skriva explorer?

Pröva att ladda ner combofix.exe från www.combofix.org och spar ner den på en usbsticka och gå in på den via taskmanagern...
Kan ta lite prövande innan du hittar rätt enhetsbokstav och det är inte säkert att datorn hittar USB stickan men det är ju värt en chansning...

Annars kan du ladda ner www.mn12racing.com/TEMP/Hirens.BootCD.9.8.zip och bränna ut den och sen starta från skivan.. Då får du igång en minixp som ger dig full tillgång till hårddisken men det är ju lite överkurs s.a.s.

I linnéområdet finns bra supportställen. På parallelgatan till prinsgatan. Var där med min dator. Jag fick dock inte så bra support :P
Men...du borde byta till Vista/7.

I linnéområdet finns bra supportställen. På parallelgatan till prinsgatan. Var där med min dator. Jag fick dock inte så bra support :P
Men...du borde byta till Vista/7.

Motsätter mig den rekommendationen, har hon en gammal laptop (vilket hon förmodligen har med tanke på att hon har xp på den) med <2gb minne så kommer den bli riktigt sunkig med vista / 7.

Laptops med vista/7 är i regel sunkiga, xp e bättre för laptops, det är lättare på systemkraven och har fortf support från microsoft.

Tiv

Last edited:
och det funkade inte att kopiera urlmon enligt mina instruktioner??

Felsäkert läge då?

Om du kör system restore från Taskmanagern då??

C:\windows\system32\restore\rstrui.exe

Kan du backa till ett datum innan du hade problemet?? Säg en månad eller så...

Nej och nej. :huvet Får inte ens igång felsäkert läge.

Hade du testat med andra ram minnen?

Har du två ram minnen kan du nästan testa att ta ut de ena och testa med ett och sen testa det andra...

ram minnen är relativt billigt. enkelt att plocka ur o enkelt att sätta i... Allt du behöver e en liten stjärnmejsel ;)

Hade du testat med andra ram minnen?

Har du två ram minnen kan du nästan testa att ta ut de ena och testa med ett och sen testa det andra...

ram minnen är relativt billigt. enkelt att plocka ur o enkelt att sätta i... Allt du behöver e en liten stjärnmejsel ;)

Nog för att windows kan bete sig konstigt men
vart får du meddelandet "Programmet eller DLL-filen c:\WINDOWS\system32\urlmon.dll är inte en giltig minnesavbildning. Kontrollera detta mot installationsdisketten" till att ett minne är trasigt??

Felmeddelandet på engelska lyder
"The Application or DLL C:\WINDOWS\system32\urlmon.dll is not a valid Windows image"

Har som lite svårt att se att det skulle kunna vara ett minne då...

Jag skulle nog ladda ner Hiren's boot CD och bränna ut den på en CD
och starta ifrån, lägga in Combofix på maskinen så man kan starta den från taskmanagern och se om den hittar nåt...

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna