Datorn vägrar starta

Mr. Fraghappy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
För ett par dagar sen dog min dator mitt under vanlig användning, och nu vägrar den starta :(

Det som händer när jag försöker starta den är att alla fläktarna startar och sedan efter någon sekund eller två så dör den samtidigt som den interna PC-speakern tjuter oavbrutet.

Jag har kollat upp felmeddelanden som visas på moderkortet och den första koden som kommer upp är 83 och betyder följande som jag inte har ena aning om vad det betyder

"save all data in stack back to CMOS"

Därefter komer två nya koder upp (9A och 9F) dessa betyder tydligen bara att datorn tvingar sig själv till nedstängning.

Jag har även fått rådet att byta batteriet men det har inte hjälpt, så jag vore tacksam om någon har några andra goda råd eller tips

Kolla att inte startknappen på frontpanelen hakat upp sig i intryckt läge - det ger ett liknande fel.

Lossa batteriet och sätt tillbaka det efter nån minut alternativt bygla "Clear cmos"pinnarna för att ställa in fabriksinställningarna för moderkortet.

Rensa bort allt från moderkortet och montera sedan tillbaka en del i taget tills felet återkommer. Håll till utanför lådan. Tänk på risken med att statisk elektricitet kan skada komponenterna!!!

Om du har AMD kanske processorn har gett upp annars kan det vara så att moderkortet gått sönder

UltraMarine skrev:
2141128 Kolla att inte startknappen på frontpanelen hakat upp sig i intryckt läge - det ger ett liknande fel.

Lossa batteriet och sätt tillbaka det efter nån minut alternativt bygla "Clear cmos"pinnarna för att ställa in fabriksinställningarna för moderkortet.

Rensa bort allt från moderkortet och montera sedan tillbaka en del i taget tills felet återkommer. Håll till utanför lådan. Tänk på risken med att statisk elektricitet kan skada komponenterna!!!

Om du har AMD kanske processorn har gett upp annars kan det vara så att moderkortet gått sönder

Jag har kollat startknappen nu samt testat att nollställa CMOS igen men inget hjälpte :(

så jag antar nog att moderkortet eller processorn (AMD) är trasigt

Lossa allt utom. grafikort/ram/cpu/moderkort. Rensa cmos. Koppla ur allt utom startknappen. Montera om cpu kylaren + rengör. Startar datorn inte nu så har du ju garanterat fel på moderkort/cpu. Minnesfel brukar ofta ta sig igenom POST och om du får upp bild på skärmen/reagerar till troligen inte grafikortet.

Mr. Fraghappy skrev:
2140975 För ett par dagar sen dog min dator mitt under vanlig användning, och nu vägrar den starta :(

Det som händer när jag försöker starta den är att alla fläktarna startar och sedan efter någon sekund eller två så dör den samtidigt som den interna PC-speakern tjuter oavbrutet.

Jag har kollat upp felmeddelanden som visas på moderkortet och den första koden som kommer upp är 83 och betyder följande som jag inte har ena aning om vad det betyder

"save all data in stack back to CMOS"

Därefter komer två nya koder upp (9A och 9F) dessa betyder tydligen bara att datorn tvingar sig själv till nedstängning.

Jag har även fått rådet att byta batteriet men det har inte hjälpt, så jag vore tacksam om någon har några andra goda råd eller tips

Kolla ditt nätagregat också innan du köper nytt kort/cpu.....

Mackee skrev:
2144423 Kolla ditt nätagregat också innan du köper nytt kort/cpu.....

Eftersom det kom konstiga ljud från nätagget så undersökte jag det närmare och upptäckte en konstig lukt, nu har jag även monterat ner det men kan inte hitta något synbart fel (förutom en massa damm) jag hoppas bara att om det är nätagget som felet ligger i inte resulterat i några skador på moderkortet eller något annat

Mr. Fraghappy skrev:
2145592 Eftersom det kom konstiga ljud från nätagget så undersökte jag det närmare och upptäckte en konstig lukt, nu har jag även monterat ner det men kan inte hitta något synbart fel (förutom en massa damm) jag hoppas bara att om det är nätagget som felet ligger i inte resulterat i några skador på moderkortet eller något annat
säkringen i de e hel också eller?

fast iofs.. när mitt nätagg gav upp så blixtrade de å luktade bränd elektronik :s .. en fredag eftermiddag... panik ner te stan å handla nytt :D

Tja du nämnde att din pc speeker skrek när du startade datorn.. den skrek väll antagligen i korta och långa intrevaller typ bep beeepp beppp bepp bep bep osv osv? Är felkoder för vilken hårdvara som är trasig så skriv ner och skicka

MDM skrev:
2146391 Tja du nämnde att din pc speeker skrek när du startade datorn.. den skrek väll antagligen i korta och långa intrevaller typ bep beeepp beppp bepp bep bep osv osv? Är felkoder för vilken hårdvara som är trasig så skriv ner och skicka

Nä den tjuter i en jämn ton oavbrutet

För övrigt kan jag tillägga att jag spenderade gårdagskvällen med att söka efter liknande problem på internet och det visade sig att fler har råkat ut för samma problem men har inte lyckats hitta någon som verkar ha en säker lösning

Mr. Fraghappy skrev:
2146926 Nä den tjuter i en jämn ton oavbrutet

För övrigt kan jag tillägga att jag spenderade gårdagskvällen med att söka efter liknande problem på internet och det visade sig att fler har råkat ut för samma problem men har inte lyckats hitta någon som verkar ha en säker lösning

Finns inga säkra lösningar med tutande datorer eller blåskärmar.... :D
Det enda man kan göra är att utesluta fel.....till slut
hittar man det, men det kan ta tid och kosta en del svett o surt fövärvade.. :gnissla

Nu har jag hittat problemet :banana det var nättagget vilket var ett lättlöst problem.

Jag fick även ett mail från ABIT's support som förklarade att det var otillräcklig strömförsörjning som var problemet

Och till sist ett stort tack för all er hjälp :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...