Datorn startar om hela tiden!

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Har en polare´s dator här som han har skapliga problem med!
Det bootar om hela tiden.. Det längsta jag har kommit är till dess man väljer konton (XP Pro). (funkade inte ens med felsäkert-läge)
Det första jag gjorde var att försöka "reparera" XP med skivan, kom så pass långt till dess att XP skulle gå igenom alla enheter (39min kvar på installationen), sen startar burken om - med meddelandet efter omstart = "Installationsprogrammet startar om" (sen kör den det hela tiden, om & om igen!)

Det andra jag gjorde var:
Bytte ut hårddisken till en gamal 60gigare som jag hade hemma & formaterade den samt försökte lägga in XP Pro, samma sak hände nu! (bootar om...)

Det tredje jag gjorde var:
Kollade ram-minnet (kanske en longshot, men va fan!) provade att byta plats/bank & provade även att ta bort ett minne!, som jag trodde så vart det ingen skillnad :huvet

Nu behöver jag hjälp/tips/ideér, för jag har kört fast.. :huvet
(misstänkte virus först, men han som äger datorn har kört Norton/spybot & kör med modem, så han tankar inte hem något, utan använder internet till banken/hemsidan/mejl <- han har inte fått nått konstigt mejl heller!)
Datorn är en Compaq 700mhz med 256mb ram
Kom igen nu med ideér/tips/hjälp :tummenupp

Låter som det skulle kunna vara värme...har du kollat så alla fläktar snurrar ordentligt när den är på?

Prova även att köra med öppet lock.

/N

isse skrev:
Låter som det skulle kunna vara värme...har du kollat så alla fläktar snurrar ordentligt när den är på?

Prova även att köra med öppet lock.

/N

Har kollat både Processorfläkt & den som sitter i nätdelen, Compaq har lite lustiga lösningar ibland, för man "drar" ut hela datordelen ur chassit från baksidan! :va
Luftflödet verkar vara bra,
Tack för tipset Isse! :tummenupp

Varför köra win xp i den burken...
xp är minneskäravande... ??

Troligt är att det blir någon form av minneskrock så datorn tömmer minnet...
Det gör den genom att boota om.

Har du något annat minne att prova med?
Sitter det 2 st 128or i den?
Har du provat att bara köra med ett av dem?

Sitter ljudkort och grafikkort riktigt intryckta?
//
SENSEI
på morrans dator

ps. om detta hjälper, är det möjligt att du byter avatar då? som tack för hjälpen liksom //Minimorran.. :)

Minimorran skrev:
Varför köra win xp i den burken...
xp är minneskäravande... ??

Troligt är att det blir någon form av minneskrock så datorn tömmer minnet...
Det gör den genom att boota om.

Har du något annat minne att prova med?
Sitter det 2 st 128or i den?
Har du provat att bara köra med ett av dem?

Sitter ljudkort och grafikkort riktigt intryckta?
//
SENSEI
på morrans dator

ps. om detta hjälper, är det möjligt att du byter avatar då? som tack för hjälpen liksom //Minimorran.. :)

@Sensei & Minimorran!
Jag provade att byta minnena till olika platser/banker (körde även med bara en 128) & det vart samma sak tyvärr :-(

Ska dubbelkolla grafik & ljudkortet!

Det konstiga är att han har kört med XP i mer än ett halft år & att det här problemet bara kom så pass snabbt, :huvet

Hehe, har kvar avataren tills problemet är löst :)

om man skulle kunna få den att starta en gång så kan man testa att ändra en sak ........

egenskaper på den här datorn
avancerat
start & återställning
bocka av starta om automatiskt

kanske funkar .......

Mr K skrev:
om man skulle kunna få den att starta en gång så kan man testa att ändra en sak ........

egenskaper på den här datorn
avancerat
start & återställning
bocka av starta om automatiskt

kanske funkar .......

Tyvärr så kommer jag inte så långt (att Windows startar) :gråta
Efter att man ser XP loggan, så hoppar installationsprogramet igång, men där så säger den bara "installationsprogramet startar om" & så håller den på så hela tiden :huvet
Det längsta jag har kommit är när jag har formaterat/reparet & installationen har 39min kvar, då bootar den om & om & om igen....

testa även att starta med sålite saker som möjlit

bort med alla kort utom grafik....
använd ett minne som du vet funkar .....

Gumpa skrev:
Tyvärr så kommer jag inte så långt (att Windows startar) :gråta
Efter att man ser XP loggan, så hoppar installationsprogramet igång, men där så säger den bara "installationsprogramet startar om" & så håller den på så hela tiden :huvet
Det längsta jag har kommit är när jag har formaterat/reparet & installationen har 39min kvar, då bootar den om & om & om igen....
har du testat att installera win2k eller win98?
kanske är något som ku*ar sig med XP ..... longshot ....

Mr K skrev:
har du testat att installera win2k eller win98?
kanske är något som ku*ar sig med XP ..... longshot ....

Nej det har jag inte provat, men jag har provat med 2st olika Xp-skivor, en med sp1 intregerat (stavning?) & en "ren Xp Pro"

Har nog bara Win Me skiva hemma, men det får bli en sista utväg....

Men jag ska prova att köra med så lite som möjlig i datorn som du skrev förut!

Vanlig PC-hårdvara har ingen bra hantering av minnesfel så prova med en kapsel i taget så du vet vilken som är trasig, inte bara byta plats eller ta bort en. Om inte det hjälper får du försöka minimera burken, ta bort alla kort m m du inte behöver och försök få igång den. Uteslutningsmetoden underlättas om man inte har en fullsmockad burk.

I såna här lägen är man glad att man aldrig kastar något så man har massa gammalt junk att prova med. :)

Hade liknande problem med min, bytade moderkort o byggde ny dator som jag visste hade funkat innan (delar som bara låg o skräpade) den hängde sig iofs bara, men det e tydligen moderkortet som hade fuckat sig, kunde inte hitta nått annat fel.

Ajja, jag byggde ihop min gamla igen så funkade allt igen.

Byggde den nya för att datorn krashade så jag tänkte att jag kunde passa på då o bygga om lite men det blev ju inget bra, men nu funkar allt.

Så jag tror på moderkortet.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...