Datorn stänger av sig

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Har ett problem med en av mina burkar, en vanlig stationär XP-maskin.

Rätt var det är stänger den av sig, det bara säger klick så slocknar den helt och alla lampor släcks, något irriterande.

Vad kan detta bero på ?

När den stängts av är det bara att trycka igång den igen så startar den och går jättebra en stund igen, och så stängs den av igen (den går i ca 5-15 minuter), oftast när man kör Youtube... fast inte bara då.

Har bytt till nytt nätaggregat, ingen skillnad.
Ryckt ur grafikkortet, ingen skillnad.

Det slog mig igår att felet kanske kan vara mjukvarubaserat...?

Någon ? :)

Jag har något liknande problem på min då vart det virus men när jag rätta till o fick bort viruset så känns det mer som något i datorn blir varmt, då fastnar den eller så dör den bara o man får starta om den, ibland kan den va igång 5min innan den fastnar o ibland flera dygn, för har jag datorn en bit ifrån skivan den står in till så det kommer in mera luft in i burken, så värkar det som det tar längre tid innan den fastnar.

Kollat temperaturerna på systemet? Överhettas processorn så stänger den på det sättet.

Var de inte de dära viruset blaster som gjorde sådär?
Har du installerat senaste servicepacket?

Tempen har jag inte kollat, bra tips, ska göra det.

Bytte ut processorfläkten för ett tag sedan till en sådan här, men det bör inte vara nåt problem...:
http://www.dustinhome.se/pd_5010317598.aspx?

Var de inte de dära viruset blaster som gjorde sådär?
Har du installerat senaste servicepacket?

Kanske kan vara nåt...? Menar du Windows ?

Jag höll på med uppdateringar igårkväll, både av Windows och AVG-virusskyddet. Ska testköra mer ikväll.
Tack

Last edited:
Tanka ned coretemp så ser du om det är något tokigt där, sitter kylaren kass så överhettar en modern cpu fort, och det stänger av datorn.

Känn på kylflänsen när datorn slagit av sig. Väldigt varm?

Problemet verkar löst, wow!

Tog loss kylgrunkan från processorn och märkte att den inte satt särskilt bra mot processorn. Jag slarvade nog lite när jag satte fast den nya fläkten/kylflänsen. Men fastsättnings"skruvarna" är allt lite halvklena/plastiga (sockel 775, P4), gillar AMD-clipsen bättre.

Satte fast kylklumpen ordentligt denna gång, fick lyfta på hela moderkortet för att få till det riktigt.

Har nu kört Youtube i över en timme och allt flyter på bra :) , gött!

Och tack, TACK ska ni ha för hjälpen i detta forum !!! Wilken kompetens bland er hojåkare, Wow !!! Reeespect ! :yoparty

Last edited:
Annars brukar det vara något med strömknappen på vissa när folk byggt ihop sin dator själv.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år