Datorn plötsligt seg som sirap. Hur rädda data?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Den bärbara datorn har över en natt blivit så seg att den inte ens orkar öppna en bild... Jag skiter väl egentligen i datorn i sig, men eftersom den innehåller en massa information som är värdefull för mig så skulle jag vilja kopiera hårddisken.

Systemåterställning funkar inte. Finns tydligen ingen återställningspunkt.

All data verkar finnas kvar. Kör man den i felsäkert läge så kan man se fotomappar etc. Den är dock så trög att man inte kan kopiera några filer till en extern disk...

Är detta något man kan göra själv eller kommer det att kosta multum hos nån skojare?

Edit: HP Pavilion dm4

Last edited:
Har du gjort en helscanning med något bra och nyligen uppdaterat virusprogram? Annars kan det vara värt att göra.
Starta datorn i felsäkert läge och skanna med t.ex. AVG.

Jag sitter med svärfars sirapsdator och försöker avlägsna trojaner just nu. Ett av dem varnade de för på TV häromdagen så det verkar sprida sig.

Har du gjort en helscanning med något bra och nyligen uppdaterat virusprogram? Annars kan det vara värt att göra.
Starta datorn i felsäkert läge och skanna med t.ex. AVG.

Jag sitter med svärfars sirapsdator och försöker avlägsna trojaner just nu. Ett av dem varnade de för på TV häromdagen så det verkar sprida sig.

Ska prova det. Problemet är nog att datorn går så segt att en scan kan ta flera dagar.

Försökte föra över filer tidigare. Efter några timmar lät hårddisken som en skramlande kamkedja... Antar att det inte är något bra tecken.

Edit. Nu startar inte ens Windows längre... Den bara står och tuggar och krasar. Vad kostar det att få ur info från en sån disk?!

Last edited:
Edit. Nu startar inte ens Windows längre... Den bara står och tuggar och krasar. Vad kostar det att få ur info från en sån disk?![/QUOTE]

Vilken version av Windows har du?

Edit. Nu startar inte ens Windows längre...

Har du försökt starta den i felsäkert läge?
Rädda innehållet kan du göra genom att antingen plocka ut disken och medelst lite sladdar koppla in den som USB-disk i en annan dator.

Ett annat alternativ är att lägga ett litet OS på en USB-sticka och starta datorn därifrån. Då kommer din disk bara vara en lagringsenhet från vilken du skulle kunna kopiera innehållet till en friskare disk.

Så sent som igår hade "PC för alla" en artikel som beskriver hur du skall göra:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.458715/sa-raddar-du-filer-fran-din-kraschade-pc :fakta

Windows 7 Home premium.

Ska lämna in allt till en bekant som har koll. Jag tror dock att det är kört. Det låter väldigt illa om den och är det ett fysiskt fel på disken så lär det bli svårt.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park