Datorn låser sig.

Trötter

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
på gång
Tjena mors.

För ett tag sedan så började min dator strula, den låste sig titt som tätt, sen lämnade jag in den på service, dem konstaterade att det var fel på ena ramminnet, men dem hade inga hemma just då såna som jag skulle ha, så jag tog hem burken och den funkade ett kort tag, sen så började den strula igen, fick vänta ett tag med och köpa nytt ramminne, för hade inga pengar, sen i torsdags så köpte jag ett nytt minne, satte i och datorn funkade utmärkt tills igår kväll, då började den låsa sig med nya minnet, vet ej vad som orsakar låsningarna, datorn stannar helt, och jag måste stänga av datorn och rycka ur strömkabeln till nätaggregatet för att den ska kunna gå och starta igen, har ingen lust och köpa nytt ramminne då det antagligen också kommer börja strula då. Någon som har någon ide på vad det kan vara som orsakar låsningarna?

Att nätagget är trött? orkar inte driva skiten helt enkelt.Varför skulle det bero på ramminnet?

twinner skrev:
Att nätagget är trött? orkar inte driva skiten helt enkelt.Varför skulle det bero på ramminnet?
ramminnen som sitter löst kan väl orsaka fukkup i datorn :va

trådskaparn:
kontrollera dina ddr-slots så att de inte har glapp.

Förslag till felsökning:
1. Kolla först att det verkligen är RAM-minnet som det är/blir fel på (Lite aldrig för mycket på personalen i datorbutiker. Ladda ner testprogram på http://www.memtest86.com)
2. Om även det nya RAM-minnet har gått sönder är det troligtvis på grund av att nägaggregatet och/eller moderkortet ger det för hög spänning. Kontrollera:
A. Om BIOS:en är inställd att ge minnet för hög spänning.
B. Om nätaggregatets utspänningar 5V/12V är för höga.
C. Om någon/några kondensatorer på ditt moderkort är dåliga och att minnet på grund av dettta får för hög spänning (se http://www.badcaps.net/ för vidare förklaring av dåliga kondensatorer).

Trötter skrev:
Ska kolla allt det sen, tackar för hjälpen

Mitt ngg är på 250w
250 e int möe.. Speedfan mäter spänningen i din dator med mera. smidigt prog skaffa det...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg