Datorn hänger sig vid spel av F1 2010 HJÄLP!

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10R
Är det någon kunnig här som kan hjälpa mig.

Min dator hänger sig titt som tätt när jag spelar F1 2010 samt att det blir störningar i grafiken tex lite streck och prickar då och då.
Jag har dammat ur datorn och uppdaterat grafikkortet till en drivrutin från förra året. Temperaturen på grafikkortet ligger någonstans runt 75-80 grader enl CCC.

Prestanda krav på spelet samt min dator prestanda enl nedan

PC spel F1 2010

Minimum/Rekommenderat
AMD Athlon 64 X2, Core 2 Duo 2,4 Ghz

1 GB XP (2GB Vista, Win 7)

ATI Radeon X1800, Nvidia GeForce 7800

Mitt system
Intel pentium D 940 Core 2 3,2 GHZ
L1 Code Cache 2x16
L2 Code Cache 2x2048

Ram 4GB DDR2 533MHZ

Grafikkort:
ATI Radeon X1900 512MB
DirektX 9.0

80grader och prickar KAN tyda på överhettning. Dock är inte alltid sensorerna så mycket att lita på. Diffen kan vara stor. Jag hade vart fall försökt få mer kylning på något vis.

Sedan om det innebär bättre flöde genom burken eller omplacering av något är en annan sak. Nu vet jag inte vad just ditt kort skall palla med för temp men när mina kort legat så varmt så har det skapat problem.

I mina burkar ligger aldrig något över 65 grader och då är dem ändå riktigt tysta. Gäller bara att testa sig fram...

Självkart skall du testa den nya drivrutinen trots allt men satsa gärna på lite mer kylning oavsett om drivrutinen hjälper eller ej.

Ädit: hitta flera som körde sina upp till 85grader trots allt men eftersom sensorerna kan diffa eller bete sig olika i olika program så är det inte fel att koll med lite mer kylning. testa att kör med chassit öppet och se vad som händer om inte drivrutin hjälper.

Senaste ATi-drivarna kom för två veckor sen, du letar nog dåligt... ;)

Kolla här: http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/downloads.aspx

Kör du Vista? Testa att stänga av så mycket processer som möjligt i så fall—det finns mycket skit som går i bakgrunden.

Last edited:
Senaste ATi-drivarna kom för två veckor sen, du letar nog dåligt... ;)

Kolla här: http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/downloads.aspx

Kör du Vista? Testa att stänga av så mycket processer som möjligt i så fall—det finns mycket skit som går i bakgrunden.

Jag kör XP, jag testade att installera de senaste enl din länk tidigare, men det fungerar inte där av har jag fått ta den äldre verisionen. Nu var det framförallt CCC programet som inte gick att installera. Hur gör jag för att få tag i endast drivrutinen?

testa att kör med chassit öppet och se vad som händer om inte drivrutin hjälper.

Ska testa med öppet chassie.

Last edited:
Konstiga streck, låsning osv hände mig för ett tag sen. Därefter pajade grafikkortet. Så ditt med kanske är på gång.

Jag kör XP, jag testade att installera de senaste enl din länk tidigare, men det fungerar inte där av har jag fått ta den äldre verisionen. Nu var det framförallt CCC programet som inte gick att installera. Hur gör jag för att få tag i endast drivrutinen?

https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/www2.ati.com/drivers/10-9_xp32_dd.exe

Testa den länken, det är endast grafikdrivrutiner till XP 32-bit.

Som Richo säger så kan prickar och linjer (artefakter) innebära överhettning men den inre sensorn borde stänga av processorn om det är farligt varmt—nåt som resulterar i att grafikdrivrutinerna hänger sig och du får starta om datorn för att kunna göra nåt mer grafikkrävande än att skriva i Word—och jag tycker heller inte temperaturerna är hemska, såvida det inte är vilotemperaturer.

Testa nya drivrutiner, testa sedan att försöka skapa mer kylning. En sak i taget. Hjälper inte det testar du nåt mindre grafiskt krävande spel och ser om du har samma problem där. Slå ett öga på Google och se om det finns andra som har liknande problem med samma spel o grafikkort.

Konstiga streck, låsning osv hände mig för ett tag sen. Därefter pajade grafikkortet. Så ditt med kanske är på gång.

Så kan det vara. Kylflänsen kan ha tappat kontakten och processorn eldar upp sig efter ett tag.

Last edited:
Imaster är det detta som jag ska ladda ned? Är det bara att ladda ned och sedan klicka så sköter installationen sig själv eller måste jag göra något annat?

http://support.amd.com/us/gpudownlo...px?type=2.4.1&product=2.4.1.3.13&lang=Swedish
Ja, ditt grafikkort supportas inte längre med månatliga uppdateringar så det är den senaste versionen. Bara att ladda ner och köra.

Vill du vara noggrann avinstallerar du först CCC. Kör sedan DriverSweeper som laddas ner från Guru3D.com Markera bara ATI Graphics (inte helt säker på exakt vad de kallar den, inte använt på länge men det är något sådant), för bortagning, klickar du i allt kan du få problem...

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...