Datorn bråkar(!)

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
KTM 660 SMC -04, Honda CRF250R -08
Hade förut en AMD 1800+ 2.4 GHZ och har nu upp/nedgraderat till P4 2.4GHZ.
Samma grafikkort, samma hårddiskar (förutom C: ) samma minnen, samma nätagg. Satte i allt, satte i ny (gammal, men inte samma) som C: formaterade, installerade XP och allt gick som det skulle.

First bootup.
Den visade ingenting på skärmen, lampan vart inte grön (den fick inte kontakt med AGP) och den pep som satan.

#2 samma
......
...
.
#14 funkade :3freak

Sen har den varierat emellan att inte starta och pipa till att starta.
Och nu har den inte varit så på ett tag, men har heller aldrig varit igång mer än 30 minuter. Utan något direkt synligt samband så startar den bara om. Och när man kommer till windows igen så får jag ett felmeddelande att datorn startats om efter allvarligt fel, och det står något i stil med någon C:/WINDOWS/minidump/1783561783561789356.dmp typ.
Dump-vad?

Har kollat efter alla möjliga spyware & virus, och har brandvägg, å andra sidan så är alla gratisprogram. Är det en format TILL som ska utföras?

Vet någon vad det kan vara? :(

Låter mer som ett hårdvarufel.
Kolla så alla kort & minneskretsar sitter i ordentligt. Plocka ut allt som inte behövs och testa minnena ett och ett om du har flera.

Är du säker på att minnena är kompatibla med moderkortet så inte det ställer till det?

Minnena borde funka med moderkortet, och alla syns i BIOS.
Jag har mekat med IDE1 och IDE2 och bytt, och testat lite här och var och jag tror mitt 512MB DDRminne sitter löst, det är lite sladdrigt, men båda clipsen är nere och det går inte att trycka ner mer.

Stripes? :banana

Men att den bara startar om och så, gör hårdvarufel så? :va

Börjar med att plocka ut det sladdriga minnet iallafall :död :(

Deztallica skrev:
Minnena borde funka med moderkortet, och alla syns i BIOS.
Jag har mekat med IDE1 och IDE2 och bytt, och testat lite här och var och jag tror mitt 512MB DDRminne sitter löst, det är lite sladdrigt, men båda clipsen är nere och det går inte att trycka ner mer.

Stripes? :banana

Men att den bara startar om och så, gör hårdvarufel så? :va

Börjar med att plocka ut det sladdriga minnet iallafall :död :(

Är precis så hårdvarufel brukar yttra sig. Hade ett trasig minne för ett tag sen. Tog en bra stund att prova sig fram till vad det var som var fel.

Kollat så dom går på rätt hastighet också? Lite äldre AMD brukar ha 266MHz minne men P4 har högre på vissa om jag inte har helt fel för mig. Bara så inte minnena går på för hög klockfrekvens

Sitter AGP kortet rätt? - ofta så går det inte riktigt i sockeln pga chassiet har lite dålig passform. Man kan få låssa på skruvarna på moderkortet för att ge mer plats för att därefter skruva åt dessa igen.

Ladda hem minnestest från sweclockers.com om du tror minnet inte fungerar.

Utan minnet funkade datorn helt klockrent. :confused:
Är det minnet som är paj? Det funkade i min förra dator, men å andra sidan så började min andra dator krångla hela tiden.

Minnet, minnesbusen?
Trevligt sånt här, eller hur...

Btw, memtest fick jag aldrig att funka. :huvet

Deztallica skrev:
Utan minnet funkade datorn helt klockrent. :confused:
Är det minnet som är paj? Det funkade i min förra dator, men å andra sidan så började min andra dator krångla hela tiden.

Minnet, minnesbusen?
Trevligt sånt här, eller hur...

Btw, memtest fick jag aldrig att funka. :huvet

Bör vara det då. Se om du kan låna ett annat minne o kolla så det inte är porten. Eller flytta ett du har idag om det går.

Dede skrev:
Bör vara det då. Se om du kan låna ett annat minne o kolla så det inte är porten. Eller flytta ett du har idag om det går.
Jag kan flytta ett och kolla. Det skulle vara jävligt synd att behöva ha 512 istället för 1024MB :(

Den satt lite löst, lite glappigt tycker jag. :confused:

Deztallica skrev:
Jag kan flytta ett och kolla. Det skulle vara jävligt synd att behöva ha 512 istället för 1024MB :(

Den satt lite löst, lite glappigt tycker jag. :confused:

Verkar konstigt att det satt löst. Men prova flytta runt dom lite. Du märker ju snabbt om det fungerar eller inte.

Dede skrev:
Verkar konstigt att det satt löst. Men prova flytta runt dom lite. Du märker ju snabbt om det fungerar eller inte.

ja.. de brukar ju sitta som aset... hehehe

update.

Den har funket nästan felfritt nu ett tag.
Kommer hem, startar, då piper den sådär illa igen och startar inte.
(noteras bör också att skärmen får ingen signal från grafikkortet)
Startar om, och det funkar, men startmenyn är konstig :näsblod .

En del färgåtergivningar missar ibland lite, skärmen blinkar till ibland, den knäpper till och blir svart en sekund. Grafikkortet, som aldrig funkar som det borde

Battlefield 1 har hackat på min 2.4 1gb ram med ge-force 4 Ti 4200 128mb.
men inte med 733mhz, ge-force 2 mx 400 256mb ram :confused: :va

Och fläkten på grafikkortet har jag även slängt och satt på en större som drivs med 12V 4pin kontakt. Är det grafikkortet OCKSÅ? :huvet

Jag hade ett virus - för länge sedan
som gjorde att allt på min dator dog
hårddisk
grafikkort
nätagg
minne

everythin gone..
Jag tror du har fått samma min vän.
Jag kunde inte stoppa in nya grejer heller, de dog så fort de kom i kontakt med dator jä*eln..

Men du behöver inte ha samma :p
Men det ser ut som det.
Jag hade även (jag känner deztallica väl) samma sak - att du inte hittar virus när du söker men det kommer upp "virus found blabla"..
Tillslut dog den. Startknappen funkade inte ens. Allt rökt.

hf gl :7peta :fatta!

Last edited:
Okej men liknande BIOS virus har jag själv haft och det är det inte.
Varje gång den piper och jag startar om får jag detta meddelande.
"WARNING! your frequenzysettings FSB/SDRAM Settings might be changed. Go to bios settings and configure".

Men det kommer in till windows och allt funkar :4skrika

jon4s skrev:
Jag hade ett virus - för länge sedan
som gjorde att allt på min dator dog
hårddisk
grafikkort
nätagg
minne

everythin gone..
Jag tror du har fått samma min vän.
Jag kunde inte stoppa in nya grejer heller, de dog så fort de kom i kontakt med dator jä*eln..

blah blah blah

Jag tror det viruset kallas: Sluta vara så korkad.exe.

Ursäkta om jag låter mallig, men det finns fan inga virus som dödar en dator. Hur sjutton ska den göra så att ditt nätagg går sönder? Du kan inte föra över data till nätagget! möjligtvis ACPI, men i bästa fall så kanske den kan stänga av din dator. Minnen kan du inte heller fysiskt förstöra med ett virus eftersom minnet laddas ur när du inte längre för ström till det. Stäng av datorn, viruset i minnet = borta! Orkar inte ens säga nått om resten. Hursomhelst, så länge du inte häller vatten i datorn så behöver du inte vara orolig för virus som har sönder all hårdvara!

Till frågeställaren i tråden: testa följande program: http://www.memtest86.com/ ladda ned iso imagen, bränn på skiva och boota om datorn så att den starta ifrån skivan, kör en cycle så ser du snabbt om det är fel på minnet. Då är det i regel två saker som kan gått snett.

1. bios är knasig, dags att uppdatera!
2. den troligaste orsaken. ditt minne är trasigt! släng ut, köp nytt!

http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm#DFT

Med det där programmet så kan du testa diskarna, det är utvecklat för ibm/hitatchi diskar, men fungerar även med andra. Se till att köra advanced test.

http://www.ultimatebootcd.com/

Följande program har båda ovanstående "i sig" så vill du bara bränna en skiva kan du välja denna. Den har även flera andra program för att testa olika saker i datorn. Dock lite krångligare att använda då det är en massa menyer man får leta igenom!

De två vanligaste orsakerna till att det piper när du startar datorn är minne eller grafikkort. Tyvärr finns det ingen bra sätt att prova om det är grafikkortet utan du får i så fall prova att köra med ett annat!

Hoppas att det var till lite hjälp ivf!

/calle

xfader skrev:
1. bios är knasig, dags att uppdatera!
2. den troligaste orsaken. ditt minne är trasigt! släng ut, köp nytt!
3. De två vanligaste orsakerna till att det piper när du startar datorn är minne eller grafikkort.

1. BIOSEN har (vad jag vet) aldrig krånglat.
2. Den funkar stabilt med minnet uttaget.
3.De två vanligaste orsakerna till att det piper när du startar datorn är minne eller grafikkort.

Jag har faktiskt ett grafikkort ligger hemma och skräper men det har något år på nacken. Som sagt var, grafikkortet tror jag aldrig varit på full funktion. Om battlefield 1 hackar på två olika 2.4GHz'are och funkar perfekt på en 733mhz med ett annat grafikkort. :va :confused:
Imorgon blir det till att köra ultimateboot CD och prova andra grafikkortet.
MEN, varför säger den varje gång jag startar om att FSB/SDRAM frequenzy settings har blivit ändrade?

Japp det var till hjälp, nu kan ju utesluta en del problem, tack.
"Bill Gates är roten till allt ont här i världen!" -någon

Deztallica skrev:
MEN, varför säger den varje gång jag startar om att FSB/SDRAM frequenzy settings har blivit ändrade?

Japp det var till hjälp, nu kan ju utesluta en del problem, tack.
"Bill Gates är roten till allt ont här i världen!" -någon

Tycker det låter som att du har i varje fall två minnen i din dator, är dom olika hastighet kanske? Prova om du kan ställa hastigheten på minnen manuellt, förmodligen så står den på att automatiskt ta reda på vilken hastighet dom ska köras i, detta kanske kan föranleda till lite bus?

/calle

Deztallica skrev:

dedär låter som om BIOS har resetats till standardinställningarna.. så va de på mitt gamla asus a7v333 .. den ställde in låg multipler å fsb när man lekt för hårt..

nu är jag också med i problemklubben

nu när ja bytt moderkort å processor så hade jag problem med att meddelandet "the powercable to your VGA card is not plugged in" etc..
dvs att den externa sladden till graffekortet inte satt i. vilket den gör.. men efter omstarter å pillande så brukar de funka.. (r9700pro)

å de kommer lite random omstarter ibland.. har gjort så förr.. men av nån underlig anledning så brukar den börja fungera efter ett tag

jag har dessutom 4hdds å lite sånt isat.. men de e ju ett 400w agg i den så de borde ju inte vara för lite kräm å driva det + en a64 opteron :va

Jag har 3 minnesbusar på moderkortet, två som är 256 av samma hastighet. 512an däremot vet jag inte. Det funkar ju utan den i.

Och datorer HAR eget liv :gnissla

bgix skrev:
Kanske någon försökt överklocka dina "nya" prylar mer än nuvarande setup tål?

Prova att resetta moderkortet genom att flytta CMOS-bygeln:

Nånstans nära batteriet sticker tre pinnar upp på kortet med en bygel som kortsluter två av dem. Ofta står det CMOS på kortet vid pinnarna.

Flytta bygeln så att de två andra pinnarna kortsluts under några sekunder och flytta sen tillbaka bygeln till ursprunglig position. Batteriet ska sitta på plats under tiden.

(Så resettas gamla Epox-kort i alla fall... Lycka till!)

står sånt i manualen också :)

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back