Datorn är komplett stendöd, trasigt moderkort?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Morsans burk har tackat för sig. Det är min gamla så den har ju några år på nacken, men med tanke på att jag bara stänger av datorn om jag är borta länge, tex över påsk och jul, så har den levt ett ganska snällt liv. Nätagget verkar funka, drar man ur ATX-kontakten och byglar det så drar det igång och matar diskar, fläktar mm, inkl fläkten på moderkortet som matas av den där fyrkantiga kontakten direkt ner på moderkortet. MEN, sätter man i ATX-kontakten så är allt precis stendött, oavsett bygling eller om jag trycker på knapparna på chassit. Jag har försökt bygla dom direkt på moderkortet också, för att utesluta trötta brytare. Allt som händer när allt är anslutet är att en diod på moderkortet lyser, vilket den alltid gör, och nätverkskortet lyser, som vanligt.

Frågan är ju om moderkortet har plockat ner skylten och pga det låser nätagget, eller om nätagget har begått harakiri? Jag sätter en slant på moderkortet, men det är å andra sidan ett gammalt NF7-S-kort för AMD Socket A och DDR-minne, dvs svårt att hitta såna, dvs ny processor, nytt minne, nytt moderkort och nyinstallation av allt :huvet

Därför står mitt hopp till SH om nån har stött på något liknande förut och vet att det är diskettstationen som har gått sönder eller att det räcker att måla om chassit? :rolleyes: Eller har ett NF7-S-moderkort som bara ligger och är ivägen :)

Jag har varit med om detta, då var det damm.
Ta ur grafikkort mm.
Prova att dammsuga ordentligt.

Kan vara, kostar lite att prova.

EDIT:
Med tanke på nedanstående inlägg. [Hoztic]
Koppla ur strömmen.
Använd plastmunstycke och kom inte åt något.

Last edited:
Jag har varit med om detta, då var det damm.
Ta ur grafikkort mm.
Prova att dammsuga ordentligt.

Kan vara, kostar lite att prova.
Iofs, kan ju vara en tanke! :tummenupp Å andra sidan var jag med när en kollega sprängde en dator med en dammsugare, statisk elektricitet skapade gnistor som tände en dammexplosion. Det blev svetsloppor i chassit :näsblod Den datorn vaknade aldrig igen :död

Nytt moderkort, cpu och minne behöver inte kosta mer än ca 1300 spänn. Annars kan du hålla koll på återvinningen där man hittar gamla Hem-PC med bättre prestanda - även i Hedesunda!

Kan du inte få tag på ett nytt nätagg o testa med bara för att vara på säkra sidan?

Kan du inte få tag på ett nytt nätagg o testa med bara för att vara på säkra sidan?

Det skulle jag också satsa på. Jag har varit med om ett par gånger att gamla nätaggregat inte orkat mata när man belastar det. Ny nätdel, så har det funkat sen.

Nytt moderkort, cpu och minne behöver inte kosta mer än ca 1300 spänn. Annars kan du hålla koll på återvinningen där man hittar gamla Hem-PC med bättre prestanda - även i Hedesunda!
Jo, där kan man hitta mycket kul! Fast gott om lik också :(

Har det appropå Hedesunda börjat dyka upp flyttfåglar på åkrarna än? Jag är lite sugen på en fotosession där i helgen :)

Jag är ju en envis man, och vill inte få stryk av en gammal dator, så jag rev isär det jag kunde, och blåste med tryckluft överallt jag kom åt. Det såg inte så himla illa ut från början heller, jag dammade ju ur den när jag gav den till henne, men efter min misshandel hoppade skrotet igång! Ibland tänker man inte på alla möjligheter själv :)

Abit NF7-S har en liten förmåga att ta livet av den lilla fläkten på nordbryggan. När den har lämnat in är moderkortets dagar räknade... Har råkat ut för det i mer än ett fall :-(

Skämtet te fläns på nordbryggan byter man ut till valfri passiv fläns från "vadsomhelst"... Monteras gärna med stripes å funkar prima... Har ev ett NF7 S över om de e kört... Vet ej skick på de än dock...

Har det appropå Hedesunda börjat dyka upp flyttfåglar på åkrarna än? Jag är lite sugen på en fotosession där i helgen :)

Inte direkt. Tranorna hade hunnit till Läppe utan för Vingåker förra helgen (var dit på turné till min mor) men inte hit. Alldeles för mycket snö på åkrarna härna. Men rännulven har vi iaf fått parkera.

Svullna kondingar? Det kan ju ha varit så pass enkelt så att överströmsskyddet i agget hade löst ut och blir återställd när du ryckte nätkabeln.

Inte direkt. Tranorna hade hunnit till Läppe utan för Vingåker förra helgen (var dit på turné till min mor) men inte hit. Alldeles för mycket snö på åkrarna härna. Men rännulven har vi iaf fått parkera.

Svullna kondingar? Det kan ju ha varit så pass enkelt så att överströmsskyddet i agget hade löst ut och blir återställd när du ryckte nätkabeln.
Småtrist, jag som hade tänkt smyga runt i dikena uppåt Brunnsheden och fotat fåglar :(

Det är en teori! Imorse va burken död igen :gnissla Men mycket riktigt hoppade den igång så fint efter att ha varit helt strömlös i 5s! Jag har kollat över moderkortet, och en konding kanske är liiiiiite svullen, men de kan lika gärna vara en synvilla. Jag har dock inte rivit nätagget än. Fast det är inte första gången i så fall som det här chassit tar död på ett nätagg :(

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien