Datorköp?

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
Rådgivning / tips mottages vänligen.

Ska köpa ny dator i slutet av maj, budget ca 8-9k.

Kravet är en TFT-skärm och en smidig datorlåda (typ shuttle/macmini), minst 700 MB minne, 100 GB hårddisk och DVD-brännare.

Någon som har något till salu eller har tips på vart jag kan finna något passande?

Tacksam för hjälp.

heinz_p skrev:
Rådgivning / tips mottages vänligen.

Ska köpa ny dator i slutet av maj, budget ca 8-9k.

Kravet är en TFT-skärm och en smidig datorlåda (typ shuttle/macmini), minst 700 MB minne, 100 GB hårddisk och DVD-brännare.

Någon som har något till salu eller har tips på vart jag kan finna något passande?

Tacksam för hjälp.

:va

www.komplett.se
www.datorbutiken.se
www.jmedata.se

bara för att nämna några ställen att kolla

Jag har en Abit Digidice på ingång. Får en ny från tillverkaren då det var nåt fel på den gamla. Till den finns en Celeron-processor på 2,4 Ghz, en sata-disk på 120 eller 160. Kanske 256mb 400mhz RAM också. Det kommer att vara till salu. Resten som behövs får köparen skaffa själv

Ok, jag erkänner att jag formulerade det flummigt. Befann mig i tidsnöd på jubbet.

Skulle vilja ha lite rekommendationer på prisvärda paket, nya eller begagnade.

Om någon har tips på prisvärda TFT-skärmar osv.

Någon som har en Barebone Shuttle, imac globe, imac, macmini som skulle kunna komma med tips på vad man ska tänka på / negativa och positiva erfarenheter.

Lade det i fel forum, sorry. :krama

heinz_p skrev:
Ok, jag erkänner att jag formulerade det flummigt. Befann mig i tidsnöd på jubbet.

Skulle vilja ha lite rekommendationer på prisvärda paket, nya eller begagnade.

Om någon har tips på prisvärda TFT-skärmar osv.

Någon som har en Barebone Shuttle, imac globe, imac, macmini som skulle kunna komma med tips på vad man ska tänka på / negativa och positiva erfarenheter.

Lade det i fel forum, sorry. :krama

Jag sitter en Shuttle SK43G hemma funkar kanon, har i den en AMD 1.4 Ghz, 768 MB PC2100 ram och ett hyfsat graffekort. Kostade mindre än 4000 sek total när jag byggde det. Du kan ju uppgrader till en XP3000 processor för mer kraft, men jag gillar tystnaden.

Men rekommenderar nog heller en Socket 939 Shuttle istället i dagsläget

Dweezil skrev:
Jag sitter en Shuttle SK43G hemma funkar kanon, har i den en AMD 1.4 Ghz, 768 MB PC2100 ram och ett hyfsat graffekort. Kostade mindre än 4000 sek total när jag byggde det. Du kan ju uppgrader till en XP3000 processor för mer kraft, men jag gillar tystnaden.

Men rekommenderar nog heller en Socket 939 Shuttle istället i dagsläget

Jao, har kikat lite på 939..verkar vara en fin liten modul=)
Blir nog att jag köper något ny-begagnat..bäst pris då..
Får kika runt lite, tack för tipsen

Har en Shuttle SN45G hemma.
2500mhz, 1024ram, 160gb hd, och en geforce 6800le.

Tänk på att det kan bli tight med ett stort grafikkort, millimeterpassning.
Jag bytte ut fläkten på baksidan till en tyst så datorn är väldigt tyst, hörs knappt men detta var innan 6800le kortet kom i.
Sen är det lite för klent nätaggregat för detta grafikkortet (200w) så när man spelar eller är i windows så hörs ett svagt surrande när kondensatorn laddar ur vid varje rörelse man gör, hörs iofs bara när man har hörlurar.

Annars så är det väl inte så mycket att tänka på, kolla så att du inte behöver en massa pci platser eller extra interna hårddiskar.

En mycket smidig låda som är trevlig att titta på och bra prestanda.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt