Datorhögtalare med välljud

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Ska skaffa högtalare till datorn. Huvudsaken är att dom ger bra brusfritt ljud och hur högt dom låter spelar ingen större roll. Har kollat på Altec Lansing FX6021... vad tror/vet ni om dom? Går det att få bättre grejer för samma peng (ca 1800 kr). Vad jag läst så ska dom vara bra men tänkte kolla här med experterna här för säkerhets skull. :D

ALTFX6021.jpg
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Om du har en gammal stereoförstärkare hemma föreslår jag att du fyndar på www.fynda.se

Finns monitorhögtalare från 395kr/paret som duger perfa till musik o spel för lagomhögt ljud vid datorn. Beggade stereoförstärkare finns i horder på blocket, annars letar du en ny för en dryg tusing. (T.ex. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318615 eller http://www.technistore.se/index.php...ddirid=12&id=3&name=A-109&tablename=receivers eller http://www.shop.conrad.se/cgi/websa...fc}{md5/066897b7cbdcc721cca4df14b34029f5/md5} )

Kolla www.prisjakt.nu

Detta blir 100 ggr bättre än ett par plastskenor som låter ansträngda hela tiden och en plastlåda som floffar till ibland. Trust me.
 
Last edited:

jayjay

Jappsen jr
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB750 -94, CBR600F -96
Man ska inte underskatta dagens "datorhögtalare", många håller mycket hög kvalité och är välbyggda.

Jag har själv ett par logitech Z-3 (http://www.webhallen.com/prod.php?id=19635) som jag är mycket nöjd med. Självklart går det inte att få den där "stereokänslan" men de spelar på bra och har bra frekvensomfång. Jämfört med en "midistereo" så tycker jag de spelar minst lika bra om inte bättre. Ett 2.1-system med separat bas har inte problemet med faskortslutning på basen beroende på var man lyssnar, vilket en normal stereo har.

Personligen vill jag bara ha 2.1 ljud till datorn då det blir för mycket bök och kablar med att försöka ha ett 4.1, 5.1 system eller även ett 7.1 system, men även dessa poppar på bra.

Jag skulle nog avråda från diverse skitmärken (trust, amitech, sweex, labtec) och även Creative, har bara dålig erfarenhet av dessa.

Kika på Logitech, Harman Kardon kanske?, Altec Lansing och även klipsch. Just den klipsch-systemet anvädns i vår butik och den spelar på bra, tycker personligen den har lite väl vass diskant men det kan vara deras inställningar som gör. Tycker dock den är ful som stryk....

Om du satsar på ett system som går på över tusenlappen så lär det vara hyfsat skit, tex Logitech x-2300, Z-4 eller altec-systemet du själv kikat på. Altec systemet har ju även fjärrkontroll för volym och säkert fler funktioner vilket kan vara skönt om du planerar att använda datorn som musikcentral.

Har en kompis som äger dessa altec: http://www.webhallen.com/prod.php?id=65112 och han är väldigt imponerad av ljudet i dessa (i jämförelse till pris och storlek) men visst, de når ju inte upp i hifi-klass. Fjärren kan göra alla inställningar du har (volym/bas/diskant/SFX/Loud) samt reset?.
 
Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Man ska inte underskatta dagens "datorhögtalare", många håller mycket hög kvalité och är välbyggda.

Jag har själv ett par logitech Z-3 (http://www.webhallen.com/prod.php?id=19635) som jag är mycket nöjd med. Självklart går det inte att få den där "stereokänslan" men de spelar på bra och har bra frekvensomfång. Jämfört med en "midistereo" så tycker jag de spelar minst lika bra om inte bättre. Ett 2.1-system med separat bas har inte problemet med faskortslutning på basen beroende på var man lyssnar, vilket en normal stereo har.

Personligen vill jag bara ha 2.1 ljud till datorn då det blir för mycket bök och kablar med att försöka ha ett 4.1, 5.1 system eller även ett 7.1 system, men även dessa poppar på bra.

Jag skulle nog avråda från diverse skitmärken (trust, amitech, sweex, labtec) och även Creative, har bara dålig erfarenhet av dessa.

Kika på Logitech, Harman Kardon kanske?, Altec Lansing och även klipsch. Just den klipsch-systemet anvädns i vår butik och den spelar på bra, tycker personligen den har lite väl vass diskant men det kan vara deras inställningar som gör. Tycker dock den är ful som stryk....

Om du satsar på ett system som går på över tusenlappen så lär det vara hyfsat skit, tex Logitech x-2300, Z-4 eller altec-systemet du själv kikat på. Altec systemet har ju även fjärrkontroll för volym och säkert fler funktioner vilket kan vara skönt om du planerar att använda datorn som musikcentral.

Har en kompis som äger dessa altec: http://www.webhallen.com/prod.php?id=65112 och han är väldigt imponerad av ljudet i dessa (i jämförelse till pris och storlek) men visst, de når ju inte upp i hifi-klass. Fjärren kan göra alla inställningar du har (volym/bas/diskant/SFX/Loud) samt reset?.
Bra synpunkter!

Helt klart kommer det bli 2.1-system. Bättre ljud för pengarna och mindre krångel som sagt. Har knappt haft möjlighet att lyssna på nått av systemen så jag utgår bara från det jag läst på nätet. I början funderade jag på Z-2300 men den har visst klent mellanregister och lite överdimentionerad bas som dominerar ljudet. Sökte runt lite på sweclockers.com och Altecs FX6021:eek:r verkar få bäst beröm på ljudkvalité. Har inte samma tryck i basen som tex. logitechs grejer men verkar "synka" ihop bättre med högtalarna. Har tinitus så kan ändå inte spela så högt. :tungan Det enda som någon klagat på är att det finns lite brus i dom om man lägger örat emot eller skruvar upp volymen på max utan att dom spelar nått.

Vad jag än köper så kommer det vara ljusår bättre än mina gamla grejer. :)

Hehe, nån stans får man ju dra prisgränsen. :tungan Nog allt för att dom troligtvis är bra men att betala det dubbla bara för märke och design är inte riktigt min grej. ;)
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
2772144 Bra synpunkter!

Helt klart kommer det bli 2.1-system. Bättre ljud för pengarna och mindre krångel som sagt. Har knappt haft möjlighet att lyssna på nått av systemen så jag utgår bara från det jag läst på nätet. I början funderade jag på Z-2300 men den har visst klent mellanregister och lite överdimentionerad bas som dominerar ljudet. Sökte runt lite på sweclockers.com och Altecs FX6021:eek:r verkar få bäst beröm på ljudkvalité. Har inte samma tryck i basen som tex. logitechs grejer men verkar "synka" ihop bättre med högtalarna. Har tinitus så kan ändå inte spela så högt. :tungan Det enda som någon klagat på är att det finns lite brus i dom om man lägger örat emot eller skruvar upp volymen på max utan att dom spelar nått.

Vad jag än köper så kommer det vara ljusår bättre än mina gamla grejer. :)


Hehe, nån stans får man ju dra prisgränsen. :tungan Nog allt för att dom troligtvis är bra men att betala det dubbla bara för märke och design är inte riktigt min grej. ;)
Nej vist har du rätt i det. Ska fan hitta det ultimata bara för det.

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1251 kombinerat med http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1580&ref=

Är en miljon gånger mer prisvärt än det översta..

eller vilket av dom här som hälst kompleterat med en 3,5 mm-> rca sladd

http://www.fynda.se/show_kat.php3?katid=191

Ome det inte är plats brist du har.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vill du ha välljud och är väldigt kräsen är nog Klipsch det enda som duger och samtidigt är magnetiskt skärmade. Fast å andra sidan, vet du inte vad Klipsch är kan du nog köpa ett Logotech z2300. Nackdelen med är bara att 400Hz är accentuerat och diskanten suger. Tycker du att ljudet i din originalbilradio duger att lyssna på kan du köpa allt som kostar över 500 kronor. z2300 kostar ca 1600. Z5500 kostar mycket (4k) men låter heller inte speciellt bra, dvs det är diskanten som inte funkar och låga mellanregistret låter för mycklet.

Jag fixade mitt z2300 med ett par skrikare från ett par skrotade men hyffsade bilhögtalare och fick EQ'a bort 4db vid 500Hz. Basen slutar tvärt vid runt 45Hz (basreflex) så viss musik låter inte alls som det borde göra.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
2772270 Vill du ha välljud och är väldigt kräsen är nog Klipsch det enda som duger och samtidigt är magnetiskt skärmade. Fast å andra sidan, vet du inte vad Klipsch är kan du nog köpa ett Logotech z2300. Nackdelen med är bara att 400Hz är accentuerat och diskanten suger. Tycker du att ljudet i din originalbilradio duger att lyssna på kan du köpa allt som kostar över 500 kronor. z2300 kostar ca 1600. Z5500 kostar mycket (4k) men låter heller inte speciellt bra, dvs det är diskanten som inte funkar och låga mellanregistret låter för mycklet.

Jag fixade mitt z2300 med ett par skrikare från ett par skrotade men hyffsade bilhögtalare och fick EQ'a bort 4db vid 500Hz. Basen slutar tvärt vid runt 45Hz (basreflex) så viss musik låter inte alls som det borde göra.
Du kan verkligen inte låta bli att trimma ALLT i din närhet?! :)
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Nej vist har du rätt i det. Ska fan hitta det ultimata bara för det.

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1251 kombinerat med http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1580&ref=

Är en miljon gånger mer prisvärt än det översta..

eller vilket av dom här som hälst kompleterat med en 3,5 mm-> rca sladd

http://www.fynda.se/show_kat.php3?katid=191

Ome det inte är plats brist du har.
En undre gräns finns det också. ;)


Vill du ha välljud och är väldigt kräsen är nog Klipsch det enda som duger och samtidigt är magnetiskt skärmade. Fast å andra sidan, vet du inte vad Klipsch är kan du nog köpa ett Logotech z2300. Nackdelen med är bara att 400Hz är accentuerat och diskanten suger. Tycker du att ljudet i din originalbilradio duger att lyssna på kan du köpa allt som kostar över 500 kronor. z2300 kostar ca 1600. Z5500 kostar mycket (4k) men låter heller inte speciellt bra, dvs det är diskanten som inte funkar och låga mellanregistret låter för mycklet.

Jag fixade mitt z2300 med ett par skrikare från ett par skrotade men hyffsade bilhögtalare och fick EQ'a bort 4db vid 500Hz. Basen slutar tvärt vid runt 45Hz (basreflex) så viss musik låter inte alls som det borde göra.
Nej jag vet inte vad Klipsch är så då kan jag välja och vraka bland alla andra märken också. :banana :hihi Ang. bilradios så är jag rätt kräsen även fast jag inte har nån bil. ;)


Du kan verkligen inte låta bli att trimma ALLT i din närhet?! :)
Tänkte samma sak. :hihi
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
2772476 En undre gräns finns det också. ;)


Nej jag vet inte vad Klipsch är så då kan jag välja och vraka bland alla andra märken också. :banana :hihi Ang. bilradios så är jag rätt kräsen även fast jag inte har nån bil. ;)


Tänkte samma sak. :hihi
Om du är kräsen så är ju RIKTIG förstärkare inte en jävla trafo och sen ett par högtalare som är gjorde för att låta bra men kanske inte va extrem små, 100^512 gånger bättre än för lite aluminium folie och en spole som inte skulle kunna lufta en knappnål.

Sateliter spelar inte högt men bra. Men eftersom du skrev data högtalare och inte stereo till datorn så gör det väll inget. Annars har jag ett par data högtalare som får lamperna i taket att blinka när man drar på. Fast tänk dock på att dom väger 30 kg st å du kan räkna med 15 kg på förstärkaren, så du inte ställer det på ett glasbord.

Det här paketet fast jag kör med en gammal 2 kanals nad som kosta 100 mindre än det där paketet ny. Fast jag tycker det är lite klen men räcker till datorn.. http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2161
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Tips:

Klipsch ProMedia Ultra 2.0. Finns i silver också. Tyvärr spelar dom inte de lägsta frekvenserna men dom låter bra ända tills man spelar så högt att dom vandrar omkring på skrivbordet. Leta på några tester - dom har fått mycket bra kritik i dom jag hittat.
 

Pips

Guest
Kan bara rekomendera Klipsch IFI! (2.1 system med ipoddocka)

Sateliterna till det paketet kostar 1500kr/st! + en maffig 8" Bas och Ipoddocka.

317085.jpg


Expert tog in det systemet och sålde det för mellan 2500-3500kr.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317085

Piskar skiten ur "allt" motstånd i välljud och TRYCK för det priset. :yoparty
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
som nämnt tidigare, en ministereo på blocket för 500 pix kan i de flesta fall piska skiten ur de flesta "datorsystem" upp till 1500 kr.
och ministereon har oftast fjärrkontroll.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Skulle ju vara dumt att starta en tråd om jag inte lyssnar på det ni har att säga. Verkar som vissa av er är eniga om att använda en vanlig stereo istället. Fick låna ett gammalt, gammalt JVC-slutsteg och ett par gamla, gamla pioneer-högtalare av Pappa som stog och skräpade. Lånade även Sony-baslådan till TV:n så nu låter det rätt bra. Gratis är alltid gott. Får ge sjutton i att lyssna på andra anlägningar... kan bli så dyrt annars. :tungan

Nån som har en baslåda med inbyggt slutsteg till salu? :tungan
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nån som har en baslåda med inbyggt slutsteg till salu? :tungan

Jag har ett till salu för 1k, fast då får du släpa in ett knippe bilbatterier. MDS-crap 2x12 med påskruvat 400wrms slutsteg. De låter lite bumligt under 50Hz men får nog din granne 4 lägerheter bort att ringa räddningsverket... "lokal jordbävning!". :D
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Jag har ett till salu för 1k, fast då får du släpa in ett knippe bilbatterier. MDS-crap 2x12 med påskruvat 400wrms slutsteg. De låter lite bumligt under 50Hz men får nog din granne 4 lägerheter bort att ringa räddningsverket... "lokal jordbävning!". :D
Starta med likström och gasol, tomgångsvarv på 50 hz och när man väl får igång härket så brakar huset samman. Känns inte riktigt säkert det där. :skrämd
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top