Datorer 2007

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr -00
Så vad tror ni om 2007?
Ser själv fram emot att AMD ska släppa sina quad processorer.
Samsung och förhoppningsvis andra tillverkare släpper sina flash baserade hårddiskar som speedar på användandet.
Vistas readyboost gör att samsungs nya flash minnen snabbar på ytterliggare!
Grafikkorts fronten känns avlägsen då jag har nått gamalt radeon kort (suck).

Så vad tror ni gott folk?
 

jayjay

Jappsen jr
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB750 -94, CBR600F -96
Jag tror att flashdiskar är hyfsat överhypeade. Enligt specen så kommer de inte vara snabbare än befintliga diskar, vinsten ligger i strömförbrukningen (och då för användning i laptops)
 

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr -00
jayjay skrev:
2478191 Jag tror att flashdiskar är hyfsat överhypeade. Enligt specen så kommer de inte vara snabbare än befintliga diskar, vinsten ligger i strömförbrukningen (och då för användning i laptops)
Du får kontra speeden med hur länge vi haft flash diskar och (s)ata diskar...
Tror stenhårt på flash diskarna
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
MDM skrev:
2484254 Du får kontra speeden med hur länge vi haft flash diskar och (s)ata diskar...
Tror stenhårt på flash diskarna
flashdiskar är framtiden för att ha OSet och program på medans vanliga hdds kommer att bli större och användas för lagring av filer, har faktiskt funderat på att använda en IDE adapter för att sätta ett flashminne som hdd i nästa dator, då i storleken typ 4gb
 

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Östergötland
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Ska bli kul att se hur DX10 blir & MS släpper ju Vista till företag i november & till privatpersoner i februari har jag för mig?
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Ska bli kul att se när fysikkorten kommer också, som underlättar arbetet för grafikkorten. Eller rättare sagt när de kommer till "vanliga svenssons".
 

jayjay

Jappsen jr
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB750 -94, CBR600F -96
Jag hade hoppats på en disk som kan utnyttja fulla bandbredden hos SATA2 (ca 300MB/s) och obefintliga accesstider. Nu är det bara en medioker disk med dock snabb accesstid (som säkert gör ganska stor skillnad för operativet) men med tanke på att det är hårddisken som är flaskhalsen i moderna system, och har så varit de senaste åren, hade jag velat ha nåt mer banbrytande.

Ta bara exemplet att en normal disk idag inte hänger med en 1 gbit-lina i faktisk läs-/skrivhastighet. Vad ska vi då med snabba uppkopplingar till? =) RAID kommer någon säga nu, men att köra en RAID0 ger dubbelt så stor risk för dataförlust och ger ändå bara kanske 80% prestandaökning. Dvs, från 55-60MB/s till kanske 100. Då klarar den fortfarande inte av att matcha en 1 gbit-lina.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
jayjay skrev:
2487579 Jag hade hoppats på en disk som kan utnyttja fulla bandbredden hos SATA2 (ca 300MB/s) och obefintliga accesstider. Nu är det bara en medioker disk med dock snabb accesstid (som säkert gör ganska stor skillnad för operativet) men med tanke på att det är hårddisken som är flaskhalsen i moderna system, och har så varit de senaste åren, hade jag velat ha nåt mer banbrytande.

Ta bara exemplet att en normal disk idag inte hänger med en 1 gbit-lina i faktisk läs-/skrivhastighet. Vad ska vi då med snabba uppkopplingar till? =) RAID kommer någon säga nu, men att köra en RAID0 ger dubbelt så stor risk för dataförlust och ger ändå bara kanske 80% prestandaökning. Dvs, från 55-60MB/s till kanske 100. Då klarar den fortfarande inte av att matcha en 1 gbit-lina.
men hur ofta når en 1gb lina 1gb :va

sen om man då tänker på stora servrar som hanterar MÅNGA gbit i sekunden så använder de väl server-kluster?
 

Airborne

Careful with that axe Eugene
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
929 '00
Tror också på flash diskar. De kommer bli större, gränsnittet är outvecklat än så länge så de lånar en långsam gammal teknik som IDE, men nästa generation lär förbättras avsevärt. En annan fördel är att de är helt tysta..

Edit:

Ang quad processorer verkar 2007 vara året där Intel kommer tillbaka. AMD kommer få det tufft.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Rent affärsmässigt var det inte bra att Microsofts Windows Vista halkade iväg till efter julsäsongen, men Microsoft säger sig ha bestämt sig för en lansering i januari.

Gartner säger sig dock se ett antal skäl till att mjukvaruföretaget skulle skjuta på lanseringen ytterligare. Analysföretaget presenterar de här skälen i forskningsrapporten Events aligning to make Vista delay more likely.

http://www.idg.se/2.1085/1.77202
 

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr -00
Airborne skrev:
2488395 Tror också på flash diskar. De kommer bli större, gränsnittet är outvecklat än så länge så de lånar en långsam gammal teknik som IDE, men nästa generation lär förbättras avsevärt. En annan fördel är att de är helt tysta..

Edit:

Ang quad processorer verkar 2007 vara året där Intel kommer tillbaka. AMD kommer få det tufft.
Nejdå AMD kommer lansera sina quad processorer 2007 oxå...
Dock get HT sin lilla boost på quad processorer från intel:tungan
 

Airborne

Careful with that axe Eugene
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
929 '00
Synd jag behöver en snabb burk nu, inte 2007.. Blir nog en dual Opteron 265, känns som det vettigast just nu. Intel saknar ju motsvarande..
 

jayjay

Jappsen jr
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB750 -94, CBR600F -96
Intel Core2 duo är ganka lovordade. E6600 "Conroe" går tydligen att klocka upp över 3GHz utan några större problem, även om den har grymma prestanda redan i originalhastighet. Dessutom har den totalt 4MB cache (Vet inte om cacheminnet är "flytande" mellan kärnorna eller om det är 2x2MB) jämfört med opteron 265 som verkar ha 2x1MB.

Jämförde dock aldrig priset =)

http://www23.tomshardware.com/cpu.html

Om ni vill jämföra CPUer i olika tester. Jämför tex DivX-komprimeringen där intels core2-processorer ligger i topp.
 
Last edited:

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr -00
Och själv sitter man med en AMD 3300 single core inköpt i vintras... tyckte den var bra då... ska aldrig köpa ny burk *snyfft*
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top