Dator strul

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Nu strular min dator jävel med mig, jag blir snart galen. Jag har testat allt.
Jag har en Hp pavillion DV6505eo notebook

Webcamen funkar inte, har inte gjort på flera månader trots att HPs suport har hjälpt mig via chatt 3 ggr, dem ger bara upp efter ett tag.

Nu har ljudet lagt av när jag har winamp eller mediaplayern på, varför vet jag inte, det slutade fungera i samband med att jag kopplade in en annan webcam eftersom den inbyggda som sagt inte fungerade.

Då la ljudet ner, samt de blåa touch knapparna som är nån snabbfunktion för qicktime player. De lyser båa och fina, men när man ex trycker på "mute" knappen så ska den lysa orange istället. det gör den inte längre- den fortsätter att vara blå.
Ljudet funkar om man "testar" det i kontrollpanelen, men likförbannat så fungerar det inte när jag startar något program.

Datorn är köpt på Siba på Avenyn, dem har ingen mailadress som jag kan hitta, och dem hänvisar till HP supporten, som är kass. Och jag är i Norge så jag vill inte ringa ett dyrt samtal hem och skälla på dem till förmodligen ingen nytta.

Är det någon som kan hjälpa mig via msn eller kanske ett samtal? För jag får inte ordning på det :(

är du så beroende av att webcamchatta med småpojkarna blomman?;)

men har du fortfarande i den andra webkameran? mitt ljud ballade ur när jag stoppade i min webkamera oxå men det rättade till sig när jag drog ur den igen. varför vet jag inte.

värt ett försök iaf:tummenupp

ha d bra

är du så beroende av att webcamchatta med småpojkarna blomman?;)

men har du fortfarande i den andra webkameran? mitt ljud ballade ur när jag stoppade i min webkamera oxå men det rättade till sig när jag drog ur den igen. varför vet jag inte.

värt ett försök iaf:tummenupp

ha d bra
Har jag webcam i datorn så ska den ju fan funka, så är det bara. Annars kunde jag köpt en annan dator med andra finesser.

Den externa webcamen är inte ikopplad längre och sakerna funkar fortfarande inte.... :(

Hur gör man det? för när jag försöker göra det så vill den göra "Recovery CDs" men det går inte, dne säger att åtgärden kunde inte fullföljas... och sen kommer man inte längre... :gnissla

Leta upp nån finnig norrman, som har byxor upp till armhålorna, i 14 års åldern och lova honom att webcamchatta om han fixar din dator. Han löser det på 45 min, det tar ungerfär den tiden att återställa.

Nu har jag inte läst hela tråden, men har du provat att borra? :rolleyes:

Leta upp nån finnig norrman, som har byxor upp till armhålorna, i 14 års åldern och lova honom att webcamchatta om han fixar din dator. Han löser det på 45 min, det tar ungerfär den tiden att återställa.

finns det sånna i norge också?
Jag trodde det var vårt straff här för att vi har pengar på träd istället för svart guld...

Hur gör man det? för när jag försöker göra det så vill den göra "Recovery CDs" men det går inte, dne säger att åtgärden kunde inte fullföljas... och sen kommer man inte längre... :gnissla

Osäker på hur just din dator fungerar, men det brukar vara så att datorn måste startas upp med recoveryskivan i dvd-spelaren. Sedan när datorn startar upp så startas den via skivan (eventuellt måste du trycka på en knapp) och man kan på det sättet återställa datorn.

Observera att du eventuellt förlorar alla dokument, bilder, länkar osv dom du sparat på dig om du gör en recovery.

1.Gå hit:http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/product?product=3545163&lc=sv&cc=se&dlc=sv&lang=sv&cc=se&y=0&x=0

2.Klicka på: "Programvara/Drivrutiner som kan hämtas".

3.Välj sen ditt operativsystem.

4.Sen kommer du till en sida där du kan ladda ned drivrutiner till en massa grejer på datorn. Om du inte vet vilka som är lämpliga att ladda ned så ladda ned alla utom BIOS(!) och installera.

Funkar det inte efter att du gjort steg 1-4 så leta efter den finniga norrmannen och be honom göra(eller gör det själv) en system recovery: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/...45&lc=en&cc=se&dlc=sv&product=3545163&lang=sv
Detta kommer troligtvis ta bort allt du lagt in/gjort på datorn.

....funkar det inte efter det så gör som Paser säger, borra borra borra tills det blir världsfred :D .

Osäker på hur just din dator fungerar, men det brukar vara så att datorn måste startas upp med recoveryskivan i dvd-spelaren. Sedan när datorn startar upp så startas den via skivan (eventuellt måste du trycka på en knapp) och man kan på det sättet återställa datorn.

Observera att du eventuellt förlorar alla dokument, bilder, länkar osv dom du sparat på dig om du gör en recovery.
Alltså, jag har ingen recovery CD, før allt sånt ska finnas i datorn, jag fick ingen cd att starta upp datorn med førsta gången heller, man skulle bara sætta på den så satte den igång allting sånt sjælv. Jætte fiffigt.... just då iallafall...

Nær jag førsøker gøra en recovery cd så funkar inte det :gnissla

Vad gør jag då?

1.Gå hit:http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/product?product=3545163&lc=sv&cc=se&dlc=sv&lang=sv&cc=se&y=0&x=0

2.Klicka på: "Programvara/Drivrutiner som kan hämtas".

3.Välj sen ditt operativsystem.

4.Sen kommer du till en sida där du kan ladda ned drivrutiner till en massa grejer på datorn. Om du inte vet vilka som är lämpliga att ladda ned så ladda ned alla utom BIOS(!) och installera.

Funkar det inte efter att du gjort steg 1-4 så leta efter den finniga norrmannen och be honom göra(eller gör det själv) en system recovery: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/...45&lc=en&cc=se&dlc=sv&product=3545163&lang=sv
Detta kommer troligtvis ta bort allt du lagt in/gjort på datorn.

....funkar det inte efter det så gör som Paser säger, borra borra borra tills det blir världsfred :D .
Finns det drivrutiner till Nya vista att hæmta på nætet då?

Kan jag gøra något av detta och sen gå till siba och be dem hjælpa mig? eller kommer dem att sæga att jag sabbat den då?

Last edited:
Alltså, jag har ingen recovery CD, før allt sånt ska finnas i datorn, jag fick ingen cd att starta upp datorn med førsta gången heller, man skulle bara sætta på den så satte den igång allting sånt sjælv. Jætte fiffigt.... just då iallafall...

Vad gør jag då?

Kan jag gøra något av detta och sen gå till siba och be dem hjælpa mig? eller kommer dem att sæga att jag sabbat den då?

Recovery CD är ren skit, bättre att formatera med en go pirat XP skiva istället (Vista har ju inga fördelar).. problemet då är bara att märkesdatorer har oftast låsta prylar så att man inte kan använda sina egna grejer! Går att gå runt, men minns inte hur.. OM de inte behövs måste du dessutom ändra din "boot sequence" i BIOS, så att datorn bootar från CDn, och inte från Hårddisken

Nu vet ja inte hur de går till på märkesdatorer men står när man startar den, vanligtvis genom att trycka på F1 eller DEL, sen får man pallra sej in på "Advanced BIOS features" och sen "BOOT Device Select" (har för mig de är så iallafall)

Funkar de inte då så lämna tillbaka skiten å säg att du vill ha en ny!

Vad gør jag då?

Ja, på länken kan man välja både vista och vista 64-bitars. Såg att det fanns lite mer att välja på bland vista drivrutinerna men jag skulle laddat hem:

Drivrutin - Kretsuppsättning
Drivrutin - Ljud
Drivrutin - Tangentbord, möss och inmatningsenheter:
HP Quick Launch Buttons
Operativsystem - Förbättringar och QFE
Programvara - Lösningar:
HP Programuppdatering
HP Quick Launch Buttons Critical Security Update

Inget av detta kommer sabba datorn, det är bara ominstallation/uppdatering av sådant som redan finns. Komihåg att startom datorn mellan varje installation.

Ja, på länken kan man välja både vista och vista 64-bitars. Såg att det fanns lite mer att välja på bland vista drivrutinerna men jag skulle laddat hem:

Drivrutin - Kretsuppsättning
Drivrutin - Ljud
Drivrutin - Tangentbord, möss och inmatningsenheter:
HP Quick Launch Buttons
Operativsystem - Förbättringar och QFE
Programvara - Lösningar:
HP Programuppdatering
HP Quick Launch Buttons Critical Security Update

Inget av detta kommer sabba datorn, det är bara ominstallation/uppdatering av sådant som redan finns. Komihåg att startom datorn mellan varje installation.
Ok, tack :) Det dær låter faktiskt som någonting jag kan klara av :banana

Super tack før hjælpen allihopa :krama:

Hur vet jag om det är 64-bitars eller inte som jag ska ha? :va

Kör inte vista själv så har inte jättekoll på hur det ser ut i menyerna. Men om du klickar på startknappen för att få fram menyn, så bör du ha något alternativ som heter Kontrollpanelen. Därefter väljer du System. Då ska du få upp ett fönster med information om hårdvaran i datorn och även operativsystemet. Kommer stå "System type: XX bit operating system". XX är antingen 32 eller 64. Står det 32 så går du efter de "vanliga" vista drivrutinerna hos hp, står det 64 så väljer du vista 64.
Se bild som visar vad jag menar.
Dock så känns det lite konstigt att bland de drivrutiner som finns att tanka ner, står det inget om att någon är till webkameran.

Angående att ljudet försvann när du kopplade in en annan webcam, installerade du något program till den camen? Om du gjorde det, prova att avinstallera det så kanske det löser problemet med ljud i winamp och media player.

Den sk recovery-cd'n kan säkert ligga gömd på datorn hårddisk. Tydligen något de börjat göra för att slippa skicka med skivor. Så gömmer de det så att man inte ska radera det av misstag.
Om det fortfarande inte funkar så vill inte jag föreslå att du lämnar in den till siba. Jag misstänker att de kommer hävda att det är handhavandefel eller mjukvarufel. Och om jag inte har helt fel så får man betala för "reparation" vid såna tillfällen. Finns gott om folk som kan hjälpa till med sånt. Om inte i norge så finns det kunskaper härigenom :)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8