Dator-damp, hilfe? :huvet :huvet

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

IronMike

Guest
Hej bullen,

Min laptop gav upp förra veckan ...åskan gick mm, och datorn "slockna"..den ville aldrig mer starta. Jag skruvade isär skiten och kunde inte konstatera några synbara fel, bara en jävla massa krims krams som jag inte fatta vad det var...

Till min glädje idag, så tog jag 2 datorer från en gammal vind - och satte ihop till en dator med mina "grymma hårdvaru-skills", den ena hade fucked up hårddisk den andra hade icke fungerande grafikkort. Så jag mekade ihop dom 2 till 1...

Det tog sen 4h innan jag fick igång internet pga massor skit, sen tog det 4h att försöka rensa div skit och trojaner mm. Hela havet stormar. Nu har den dock börja må bättre, bypassen är nästan klar, men 2 problem kvarstår.

Trots att jag tog bort explorer så jiddrar den om ett explorer-problem (se bild nedan) ... samt att den tjatar om ngn trojan i windows säkerhets-modul-skit, som jag inte tror stämmer...utan det är säkert spionens egna replica av att försöka se ut som windows?

(jag kan inget om datorer, men jag är en jävel på att radera saker...)

Och just nu har jag damp, 7-8 h för att ens komma in här, och nu går det lika segt som 1995 när modemet skulle ringa upp och grejjer :huvet :huvet

Vad tror ni om desssa popups? ...jag har för övrigt kört adaware och norton mm, samt rensat för hand, tagit bort i princip all skit från syrrans gamla dator, rensat enl konstens alla regler. Men dessa fönster dyker upp 5-6 gånger per minut :huvet :mad:

:machinegu :argpådato

Mer tips?

Bifogat

• damp1.JPG
    damp1.JPG
    105.6 KB · Visningar: 131
  • damp2.JPG
    damp2.JPG
    79.7 KB · Visningar: 112
explorer.exe har inget med Internet explorer att göra, explorer.exe är "Utforskaren" som det så vackert heter på svenska.

Undrar hur många gråa hår den namn-förvirringen har skapat?

Du har något skit i utforskaren, troligtvis den där spamboten.

explorer.exe har inget med Internet explorer att göra, explorer.exe är "Utforskaren" som det så vackert heter på svenska.

Undrar hur många gråa hår den namn-förvirringen har skapat?

Du har något skit i utforskaren, troligtvis den där spamboten.

Jag hittade helvetet...men nu ett nytt problem: det finns en användare som heter "annika", som inte finns som inloggningsalternativ ...där problemet tycks finna. Kan inte ta bort explorer.exe från admin, samtidigt som det inte går att komma in på aktivitetshanteraren, eller trycka ctrl-alt-del. "användaren har kopplat bort detta" :S

Användaren Annika är ett mysterium dessutom ..för det är inget man kommer åt som admin, inte heller ser som inloggningsalternativ.

Systemåterställning funkar ej, och kontrollpanelen är begränsad :huvet

:D
Nu har jag inte läst hela tråden, men har du provat att borra?

Jag har inte läst hela tråden heller.. sitter på mobilt modem på landet.. Men jag tror du löser problememet brollan genom att Borra Annika.. eller va hennes namn på nätet e:D :D Muhahahahha

Men seriöst.
Om du nu har byggt ihop datorn av två st som ändå inte fungerade så är det väl bara att blåsa rent hårddisken.

Jag menar mongolisk dvärgporr hittar du säkert igen om det nu skulle vara så att du är rädd att bli av med "viktiga dokument".

Annars kan jag bara säga som Rappe, Leta upp denna Annika o borra som fan tills hon låter din dator vara ifred.

Men seriöst.
Om du nu har byggt ihop datorn av två st som ändå inte fungerade så är det väl bara att blåsa rent hårddisken.

Jag menar mongolisk dvärgporr hittar du säkert igen om det nu skulle vara så att du är rädd att bli av med "viktiga dokument".

Annars kan jag bara säga som Rappe, Leta upp denna Annika o borra som fan tills hon låter din dator vara ifred.

Muhahaha:D micke Borra:)

Edit Mongolisk Dvärgporr.. Hahahahah Kan man få en youtube länk:tuttar :hihi

Edit Ok.. Allvar då:näsblod Lyssna på Vaselek. Blås rent i hårdisken,o starta om.. så funkar det nog:)

Last edited:
Jag instämmer med föregående talare - formatera disken och lägg in allt på nytt.

Tänk bara på att spara din viktiga data först; mailinställningar, dokument, bilder och så vidare.

När du väl fått igång burken igen så se till att du skaffar dig följande omgående, helst innan du börjar surfa med skiten:

• brandvägg
  • antivirus (NOD32 är bra, Kaspersky också)
  • anti-spyware

Att du sedan gör regelbundna sökningar (säg ex. en gång i veckan) med dessa och ser till att virus och spywaredatabaserna uppdateras innan du söker är nödvändigt. Lycka till!

En fråga när vi ändå är inne på ämnet.

Jag kör endast Windoze egna brandvägg på min burk. Av den enkla anledningen att jag ska byta grisen snart. Jag har inga problem med min dator förutom att explorer vid något enstaka tillfälle blir knas och måste avslutas.

Har jag sprängfullt med virus och trojaner o annan skit på datorn eller kan man faktiskt köra utan extern brandvägg?

En fråga när vi ändå är inne på ämnet.

Jag kör endast Windoze egna brandvägg på min burk. Av den enkla anledningen att jag ska byta grisen snart. Jag har inga problem med min dator förutom att explorer vid något enstaka tillfälle blir knas och måste avslutas.

Har jag sprängfullt med virus och trojaner o annan skit på datorn eller kan man faktiskt köra utan extern brandvägg?

Jag körde utan "extern" brandvägg och virusprogram i flera år, stolt proklamerandes att jag aldrig haft nåt virus. :tummenupp
Sedan tyckte jag kärran gick lite tungt så jag installerade ett virus program. Den hittade 22 trojaner :gnissla

Sätter du på lösa flickor utan gummi också? Ja, då får du faktiskt skylla dig själv om du får flugor i trumpeten, eller värre. :rolleyes:

Windowsbrandväggen är ökänd eftersom den läcker som ett såll. :fakta Bygg en igloo av ost och stoppa in datorn där, det skyddar nog bättre t.o.m.

Jag har inte läst ( :rolleyes: ) hela tråden men formatera skiten, installera om Win (XP?) och tröck tebax dem mjukvaror du vill ha in i burken igen. (Nyinstallation allstå) Annars kan du kämpa dig fördärvad då det låter som att du kommer in på ett begränsat konto och inte kan avsluta eller radera profilen "Annika" via Kontrolpanelen. Är dessutom explorer.exe skadad så måste du ändå stoppa i skivan för att reparera Win och då kan du lika gärna installera om.

300+ miljoner amerikaner kan inte ha fel. Blås skiten! :tummenupp

Nu har jag inte läst hela tråden, men har du provat att ritualslakta peze-skiten och skaffat en Mac istället?

Jag hittade helvetet...men nu ett nytt problem: det finns en användare som heter "annika", som inte finns som inloggningsalternativ ...där problemet tycks finna. Kan inte ta bort explorer.exe från admin, samtidigt som det inte går att komma in på aktivitetshanteraren, eller trycka ctrl-alt-del. "användaren har kopplat bort detta" :S

Användaren Annika är ett mysterium dessutom ..för det är inget man kommer åt som admin, inte heller ser som inloggningsalternativ.

Systemåterställning funkar ej, och kontrollpanelen är begränsad :huvet

Du måste stänga av explorer.exe för att ta bort den,
men gör du det så kan du säga hejdå till startmeny och att se någon fil på datorn överhuvudtaget.

Installera om XP så sparar du ditt hår och slipper en massa problem!

Det är en typ av trojan som skickar upp popupsen. Den har även använt sig av windows vanliga policy-inställningar för att blocka bort funktioner som du behöver för att rensa maskinen.

Du behöver identifiera vilka filer som startar i systemet som inte ska vara där och ta bort dem. Det är inte så överdrivet svårt om man är van, är man ovan är risken stor att systemet skadas.

Har du inget viktigt på disken så formatera om den istället.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti