Ingen som kört Crysis serien? Eller Far Cry?
Det började med
Far Cry i 2004. Spelet har sparsamt med cut-scenes och minimalt av skådespeleri och babbel, samt en fet arsenal med olika vapen att tillgå för äventyret i mestadels djungelmiljö på en ö ute i stilla havet, som används till osmakliga biologiska experiment. Jag kan fortfarande installera och spela igenom spelet på några dagar, som nostalgitripp och digital underhållning.
Sen kom tvåan, trean, osv och då tappade jag intresset pga spelet blev för invecklat och faktiskt lite för verklighetstroget med läskiga karaktärer och tatuerade kriminella individer. Det blev helt enkelt en slags verklighet och inte längre ett spel. Med mer och verkligare skådespeleri och längre sekvenser av otrevligheter som drog igång mitt adrenalin, kände jag helt plötsligt reflexer att fysiskt reagera mot det som hände på skärmen, och då var det dags att lägga ner.
Samtidigt hade
Crytek utvecklat ett enklare och mer futuristiskt scifi äventyr -
Crysis. Ett liknande spel, dvs ett FPS med olika moderna vapen, utomjordisk teknik, strategier kring anfall och ockupering / utrensning. Med en makalöst vacker grafik i varierande tema, var det ett spel jag ville satsa på att bemästra. När tvåan och trean kom var dessa en mild utveckling, ingen direkt förbättring annat än i grafiken möjligitvis, och med nya miljöer och uppdrag. Dom behöll det enkla i uppdragen och vapenhanteringen. Spelen byggde på sitt etablerade tema och jag kunde fortsätta serien hela vägen till trean, som är ett revolutionerande mästerverk i datorgrafik / CGI med allt det innebär.