Datasäkerhet vid service?

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Honda XRV 750
Jag måste lämna in min laptop på ett garanti-/serviceärende, nämligen att byta den lilla fläkten som kyler alltsammans... den har börjat väsnas som FAN och datorn är bara 6 månader gammal.

Nu till mitt frågan; serviceteknikerna behöver ju inte komma åt mjukvaran för att fixa fläkten, räcker det med att jag upprättar Windows användarlösenord för att hålla deras äckliga små hacker-fingrar borta från mina kontonummer, lösenord, kärleksbrev och snaskiga detaljer om mitt privatliv, eller måste jag göra något mer drastiskt för att vara på den säkra sidan?

/Linus

Du behöver nog inte vara fullt så paranoid...det är inte så att de som meckar har all tid i världen att tanka ur info ur din disk, och sprida dina nakenbilder över piratebay. :D

Men sätt ett lösen på ditt konto du - är disken lätt att plocka ur kan du ju höra med firman om det är ok att du gör så (se till att det inte förverkar några garantivillkor bara), då är det ju precis foolproof.

/J

Har du känslig data så räcker det absolut inte med att använda sig av MS egen lösenordsfunktioner vid inloggning. Denna tar bara några minuter att passera, man sätter enkelt den helt ur funktion med ett par enkla handgrepp.

Har du känslig data så bör du raderna denna 6ggr med en shreder eller så plockar du ut din hd helt enkelt.

Normlt så krävs det inte någon hd för att byta/rensa ut en fläkt i burken.

Plocka ur disken! Idioterna på service kan ju för för sig vad som helst. Förekommer ju att dom blåser disken och ominstallerar, oavsett vad felet är.
Sen har det ju faktiskt hänt at dom snokat igenom disken och hittat barnporr. Var nån historia nyligen om en som åkte dit på det. Inte för att jag tror nån här kör med barnporr, men bara tanken på att dom kan snoka igenom disken bara för att det är kul...
Lösenord på kontot är värdelöst. Det knäcks på 5sekunder. Bara att boota upp med en Linuxskiva, så är det fritt fram sen, och du har inte en aning om att dom snokat.

Last edited:
Klart dom snokar igenom disken om det finns tillfälle.. :D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!