Dataprogram till bromsbänk?

Fox 2

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
kx 125 -04
Håller nu på att bygga en egen bromsbänk. Läste i någon annan tråd att det var några fler på forumet som också hadde byggt en egen bromsbänk.

Jag tänkte mäta varvtalet på trumman med en magnet kontakt som slutar när en manget passerar. Magneten är då fäst på trumman.

Då undrar jag hur ni får in värderna i datorn. Vad jag vet så brukar man använda serieporten och något program.

Har ni skrivit programen själva eller köper man det någon stans? Hur kopplar jag in magnetkontakten i datorn. Köper man en vanlig serieportförlängingssladd och vilka stift/kablar ska man koppla kontakten mellan?

Det programet måste göra är ju att mäta hur många gånger varje 0,5 sek som kontakten slutts och sedan få det i ett text dokument eller nåt.

Sen tänkte jag föra in värderna i exel räkna ut effekten där.

Eller finns det någon snäll person här som kan maila programet till mig? Det ska funka till windows 2000 professionel.

Tack för hjälpen hälsningar / Christian

Han som håller på att bygga egen (andersson_turbo) har inte heller något program än att köra med vad jag vet.

Att mäta varvtalet på rull-trumman kan du göra med hjälp av en magnet och en halleffektsensor via en av parallellportens statusingångar. Den har iofs störningskänsliga TTL-ingångar så du lär nog bygga ett lågpassfilter för att integrera signalen lite innan du läser av parallellporten på en IO-adress som finns angiven på PC'ns adress 0x0040:0x0008. Normalt är det IO-port på adress 0x03bc, 0x0378 eller 0x0278.

Gå till bilblioteket och låna boken "PC Hårdfakta", där står allt om PC'ns hårdvara du behöver veta. Parallellporten kan hantera ca 150 k/bit per sekund.

Programmet som pollar parallellporten och fixar resten av behandlingen av dyno-datat lär du nog skriva själv.

Jag köpte ett färdigt Datamite från Performance Trends, det har allt du behöver men det ska tydligen gå att köpa nån frekvens omvandlare på www.elfa.se

Annars kan du ju köpa min bänk direkt, lättrad 246kg rulle diam 500mm och ett Dyno Datamite system med lambda och allt du behöver, det som fattas är något att dra fast framhjulet i på bänken :yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT