dataprogram för musikskapande

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag undrar om det är någon som kan tipsa om något dataprogram som man kan göra egen musik med. alltså det ska inte krävas att man laddar in en massa musik utan man ska kunna skapa allt från grunden.
kommer ihåg att jag hade nått sånt program till min amiga 500 när jag var liten. man spelade med tangentbordet och jag gjorde tex tecnovariant på bamseintrolåten :D det var skitkul

bmwjohan skrev:
jag undrar om det är någon som kan tipsa om något dataprogram som man kan göra egen musik med. alltså det ska inte krävas att man laddar in en massa musik utan man ska kunna skapa allt från grunden.
kommer ihåg att jag hade nått sånt program till min amiga 500 när jag var liten. man spelade med tangentbordet och jag gjorde tex tecnovariant på bamseintrolåten :D det var skitkul

Propellerhead: Reason v. 2.5 använder vi i skolan, rätt bra tycker jag, men jag har å andra sidan inte testat några andra musikprogram

SkorvKalle skrev:
Propellerhead: Reason v. 2.5 använder vi i skolan, rätt bra tycker jag, men jag har å andra sidan inte testat några andra musikprogram

ska kolla om jag kan hitta det på DC

Skall du enbart köra i datorn eller med midi och instrument tillkopplade? :)

bmwjohan skrev:

cubase använder vi när vi lirar in något.. jag tycker det är det bästa som finns på marknaden.
de musiker jag känner använder detta.

Undantag är (de jag känner till) ett par studios som använder macintosh (eller hur det stavas) och ett prog som jag inte kommer ihåg namnet på,

mer info om det hittar du här http://www.steinberg.net/

lycka till :tummenupp

Josafan skrev:
Skall du enbart köra i datorn eller med midi och instrument tillkopplade? :)

nej enbart i datorn. jag har inga instrument förutom en blockflöjt som jag inte kan spela på

Ska du skapa musik från scratch så testa Ableton Live eller som SkorvKalle sa, Propellerheads Reason. Kan även vara bra med nån wave-redigerare som typ Cubase eller Wavelab för efterhandsarbete på dina ljudfiler.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT