Datalogger anno 1990:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Coll bild, tycker jag. 1990 körde man in en hederlig "floppy disc" i sidan på GP-hojarna för att efter racet avläsa info. Vems hoj?

Bifogat

• floppygpbike.jpg
    floppygpbike.jpg
    93.1 KB · Visningar: 375
Pons ELLER Gardner beror på om det är 90 lr 91

för trött för att nu leta bild

Det lär ju vara Pons med tanke på Campsa sponsen vilket Gardner väl aldrig körde med?

coolt! fast en floppydisk ser det inte ut att vara, dom är mkt. större.

coolt! fast en floppydisk ser det inte ut att vara, dom är mkt. större.

Riktigt.

Mest troligt är det en PCMCIA (flashdisk) de är både väder och miljötåliga samt håller data i minst 10 år.
Till skillnad från en känslig floppydisk som kan vara sönder bara man utsätter den för minsta lilla fysiska, elektriska, magnetiska påkänning.

Det ser ut som en 3,5" diskett, pcmcia kom som standard först i juni 1990.

Och jag som trodde de körde utan såna där moderniteter förr i tiden, ni vet då när allt var upp till den skicklige föraren och hans högerhand ;)

Och jag som trodde de körde utan såna där moderniteter förr i tiden, ni vet då när allt var upp till den skicklige föraren och hans högerhand ;)

Och hur översätter du att logga vad som hänt med aktiva hjälpmedel :näsblod

I det ena fallet läser man av vad som hänt ute på banan och tittar på det i efterhand, i det andra fallet justeras motorcykeln medans du kör för att göra det bästa av situationen.

Även innan cyklarna fick dataloggers använde man utrustning för att mäta så mycket som gick, ett gäng mekar stod på olika ställen på banorna med stoppur och klockade tider på olika sektorer för att se om ändringar i drevning och växellåda gav utslag.
Man satte upp radar i slutet av rakorna för att mäta toppfarten...

Och hur översätter du att logga vad som hänt med aktiva hjälpmedel :näsblod
Det gör jag inte.
Men efter några år på SH matad med info om hur spartanskt och rosaskimrande det var förr i tiden trodde jag inte att man tog till loggning för att kolla fjädringen utan att Lawson och grabbarna kom in och förklarade för sina mekaniker vad som skulle ändras. Att kolla på en dator hur fjädringen jobbar måste väl nästan ses som fusk av de rättroende.

Ja, jag försökte vara lite rolig :)

Det gör jag inte.
Men efter några år på SH matad med info om hur spartanskt och rosaskimrande det var förr i tiden trodde jag inte att man tog till loggning för att kolla fjädringen utan att Lawson och grabbarna kom in och förklarade för sina mekaniker vad som skulle ändras. Att kolla på en dator hur fjädringen jobbar måste väl nästan ses som fusk av de rättroende.

Ja, jag försökte vara lite rolig :)

du var faktiskt rolig:tummenupp

(vilket år hadde hondorna en vatten tank...som sprutade vatten i insuget på vissa varvtal/växlar????)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...