datahjälp någon som kan?

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Har formaterat min dator och allt fungerar nu klockrent förutom att jag inte ser några .jpeg bilder. Någon som vet varför och hur jag åtgärdar det? OS är 2000pro.

tacksam för all hjälp då internet inte är så kul utan bilder..

Simp skrev:
Har formaterat min dator och allt fungerar nu klockrent förutom att jag inte ser några .jpeg bilder. Någon som vet varför och hur jag åtgärdar det? OS är 2000pro.

tacksam för all hjälp då internet inte är så kul utan bilder..
Du ser inte JPEG bilder när du är ute och surfar, ser du nå jpeg bilder som du har i datorn (tex. från din digitalkamera) eller nå dylikt

Svårt att säga, kan väldigt lite om Win 2000

IE som är inbyggt i 2000pro klarar jpg. Prova att dra ner firefox och se om det fungerar bättre.

Gå till Utforskaren

Högerklicka på en .jpg fil
Välj Öppna med

Du kommer nu att få en lista med program som du kan välja att använda. Se om du hittar något där som du vill öppna *.jpg med.

Du kan välja så att du ställer in så att den alltid väljer det programmet.

Starta en dosprompt och skriv "format c: /u/q" och svara yes på alla frågor...(jag tar inget ansvar för ev förlust av viktig information om du använder dig av denna metod)

Efter det så är det bara att börja om från början med en ren installation... lämpligen XP...

Simp skrev:
firefox? det hjälper väl inte om jag inte kan se jpeg i paint heller?
Ingen aning. Jag vet inte hur windows fungerar angående läsning av standardformat. Pröva skadar inte. Jag anar att nåt gick jävligt snett när du installerade operativsystemet.

hände mig en gång oxå. win tappade helt assosiationen till vissa filer.
man fick köra en refix för att fixxa det .... ska se ifall jag kan hjälpa dig .

testa detta det är igentligen till XP

http://www.dougknox.com/xp/file_assoc.htm
http://www.dougknox.com/xp/fileassoc/xp_jpg_jpe_jpeg_file_assoc_fix.zip
---------------------------------
man kan testa detta annars

Two commands, ASSOC and FTYPE, allow you to manage file associations from a command prompt (or in a batch file).

Typing ASSOC, without parameters, displays the currently defined extensions. Type Assoc .wav to display the .wav file association. Typing assoc .wav= will delete the .wav association.

Typing FTYPE without options displays the file types that have defined open command strings. Ftype SoundRec will display the open command string for the file type SoundRec. Typing ftype SoundRec= will delete the open command string.

To define a new association for .log files which you want to open with notepad:

assoc .log=LogFile
ftype LogFile=%Systemroot%\System32\notepad.exe %1

For a complete explanation, type ftype /? at a command prompt.

Ovanstående med associationer låter rimligt, vissa program är väldigt aggressiva med att ta på sig mängder av filtyper och om du avinstallerat ett sådant kanske du är av med en massa filer som inte hör till något längre.

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet